”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vardaglig observationer
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
El Sistema En kort presentation av El Sistema –
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Musik- och kulturskola
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Välkommen till ESF:s seminarium
Inflytande – på Riktigt!
Länsgemensam ledning i samverkan
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Sök stöd från Arvsfonden!. Kort om Arvsfonden Fristående förmögenhetsmassa Inrättades år 1928 Arv efter personer som saknar nära släktingar och inte skrivit.
1 1.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Planering och genomförande av undervisningen
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas Syftet är att.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Mervärden och aha-upplevelser
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Vad är Klimatkommunerna? - ett nätverk för lokalt klimatarbete!
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Elevdemokrati i praktiken
Västerås, juni 2001 Huddinge, Karlstad, Mora, Sigtuna, Söderhamn, Uppsala, Västerås och Östhammar Arbete i blandade basgrupper med tio deltagare i varje.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Bygglärarkonferens Norrköping
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Ett treårigt utvecklingsprojekt
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Manus Kultur i ögonhöjd-programmet generellt
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Elin Hultman & Therése Wissö
Projekt Bättre hälsa II
Presentationens avskrift:

”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas

…det finns en stor kraft att ta till vara hos barnen och ungdomarna! Barns inflytande och delaktighet är en rättighet – och utvecklar verksamheten. Kulturskolan är bra på mycket! Och…

Rättigheter Konventionsstaterna skall respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet..//....//..uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet..//.. Artikel 31 Alla barn har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som berör dem. Artikel 12

…och utveckling! ”Musik och kulturskolan skall se elevernas påverkansmöjlighet på innehåll och utformning av skolans verksamhet som en förutsättning för hög kvalitet.” (Ur SMoKs inriktningsmål för musik- och kulturskolor)

-3-årigt projekt, start ht SMoK + LSU Demokratiakademin, Kulturskolan Stockholm: Unga berättar, PASCAL- inTRYCK påTRYCK utTRYCK avTRYCK -Finansiering från Allmänna Arvsfonden. ”Om vi fick bestämma” Syfte: Förnya musik- och kulturskolornas verksamhet genom att ge barn och ungdomar ökad delaktighet.

Medverkande kulturskolor Kulturskolan Arvidsjaur Kulturskolan Enköping Kulturskolan Gotland Kulturskolan Göteborg, Örgryte-Härlanda Kulturskolan Karlskoga Karlstad Kulturskola Hammarö Kulturskola Kulturskolan Hallsberg Kulturskolan Hörby Mora, Kulturskolan Miranda Kulturskolan Norrköping Roslagens Kulturskola, Norrtälje Kulturskolan Växjö Kulturskolan Varberg Kulturakademin, Storuman Västerås Kulturskola Musikskolan Lidköping Tyresö kulturskola

Projektplanen År 1 -Barnkonventionen -Metoder och modeller för inflytande/delaktighet. -Prata med barn och unga -Konferens -Planering för utvecklingsprojekt År 2 -Lokala utvecklingsprojekt -Metoder i praktiken -Ev. utbildningsdagar År 3 -Sammanställa, sprida metoder/modeller -Fortsättning?

År 1 Kick-off, 27-28/10 Digitala berättelser, Nulägesanalys, Ledningsgrupp, Hemläxa. Regional utbildningsdag, våren 2013 Barnkonventionen Uppföljning av nulägesanalys, projektplanering Hela personalgruppen + projektgrupp Konferens, våren 2013 Göteborg 14/1, Umeå 20/2, Malmö 5/3, Visby 13/3, Uppsala 8/4 Spår: ”Om vi fick bestämma” Lokala träffar, maj, juni, augusti, september 2013 Projektplanering, metoder/modeller

Utvecklingsprojekt, år 2 Ni driver era egna projekt! Förberedelser vt-2013 Projektgrupp som planerar, genomför och följer upp aktiviteter. Ledningen ansvarar för projektet. Involvera barn och unga, kollegor, föräldrar osv. Barnens inflytande påverkar projektet. Finns det fler att samverka med lokalt?

Idag: barnkonventionen och projektplanering. Konkreta frågeställningar!