Hur kan jag öka arbetsglädjen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Steget till chefskap - om läkare som verksamhetschefer
Nulägesanalys genom frågor
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Pronomen.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Hur tänka och göra som processtödjare
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Inlärningsmiljö för att öka motivation
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Case Aneby Vilka är vi?.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
ERGONOMI Vad är det?.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Nya utvecklingssamtal
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Debattera.
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att tala lön med sin chef
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Formare 2015 Motivation.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Tips för det praktiska ledarskapet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Presentationens avskrift:

Hur kan jag öka arbetsglädjen Hur kan jag öka arbetsglädjen? eller Hur jag skapar bättre förutsättningar för lärande 1 1

Några iakttagelser baserade på Min arbetsglädje på mitt nya jobb Erfarenheter från projektarbeten på folkhögskola

Lär dig av en bra chef Välj en bra chef Som ser dig (Botton ”Status jakten”) Som litar på dig Som låter dig växa med frihet under ansvar

Använd din frihet Fråga inte om lov i onödan – gör det du tycker är rätt och försvarbart Det är lättare att få förlåtelse än tillstånd

Fråga om råd Wisdom of the crowd Underskatta inte människors intelligens och överskatta inte deras kunskaper Även skeptiska motståndare kan ha goda råd

Gör det som är roligt Då blir det bäst För att lösa självvalda problem kan man lära sig trista metoder eftersom motivationen blir stor

Tacka alltid för de råd du fått Vi står alla på giganternas axlar Även obetydliga råd kan förbättra vår verksamhet

Lös uppgifter tillsammans Det är roligare och blir bättre Låt alla göra det de är bäst på men utnyttja möjligheten att lära av varandra

Lär av andra och formulera vad du lärt Att i ord formulera din kunskap gör att den bättre överförs till andra och du glömmer inte bort den

Ge frihet så får du mer tillbaka Arbete som utförs under stor frihet leder ofta till större arbetsinsats

Förankra Informera och motivera inför förändringar och nya medarbetare

Vad kan jag göra i en stel och hierarkisk struktur? Ta bara jobbet om chefen är bra Sök allianser eller byt jobb Ge tydliga ramar men detaljstyr inte

Bättre lärande? Mycket av det tidigare är tillämpligt både i organisationer och i utbildning

Pedagogiska slutsatser Lärande baserat på egna erfarenheter och behov ger större motivation och därmed bättre inlärningseffekt För att lösa ett problem man själv valt söker man metoder att lösa dem

Göran Lindgren 2011 goranlin@gmail.com