1 Årsredovisning i nya Ladok »Adobe Connect den 11 mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mina bevakningar Procapita + Presentation.
Advertisements

Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Kampanjuppföljning Hur den senaste kupongkampanjen gick totalt sett vet du säkert. Men hur gick den i exempelvis Skåne jämfört med i Göteborg? Var resultatet.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Skapa ett video-CV på YouTube
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
E-post juni 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eller formativt lärande…
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Cosmic version R8.0.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Fortlöpande chatt Skapa ämnesfeeds och spåra aktivitet
Rekvirera arbetsgivarstöd via internet
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Samarbetsytor i Aurora
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ladok/Kursinfomöte 19 mars Agenda Katarina Holm – sektionschef för Ladok, Kursinfo och Examen Gamla kurser kvar efter AF-skalan Överlappning Nya.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Aktuellt från förvaltningen
Läroplansträff Välkomna.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Synpunkter, klagomål och beröm
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
H UR RÄKNAR NYA L ADOK I ÅRSREDOVISNINGEN ? Johanna Belzacq, , Konstfack.
U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN NUAK den 21 september 2015 Katja Taavo, Catherine Zetterqvist.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
U TBILDNING U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN 2 november 2015 Stockholm.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
Registervård inför första MIT-leveransen - ovana registervårdare » via Connect »Gun Wallius.
S TUDENTGRÄNSSNITT OCH - TJÄNSTER Adobe Connect,
Lathund Ladoksupport.
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
WEBBORDERGUIDE.
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3 och studenttjänster
Självstudiekurs i avvikelsestatistik
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Mer information om Ladok
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Mer information om Ladok
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Hämtning av rapportresultat och exporter vid time-out
Rapportera resultat med titel
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Presentationens avskrift:

1 Årsredovisning i nya Ladok »Adobe Connect den 11 mars 2015

2 Upplägg för dagen »Återkoppling från lek1: Era utvärderingar Spontan återkoppling Frågor som ställdes då »Återkoppling bit för bit Dokumentation Utbildningsmaterial Gränssnittet Funktionaliteten Supportverktyget »Övrig återkoppling Något som inte blivit sagt »Har vi nått målen?

3 Mål med dagens träff –Ni ska få svar på frågor och funderingar –Vi ska få förslag på och återkoppling kring ändringar och förbättringar för framtiden –Vi ska utvärdera om vi nått våra/era uppställda mål

4 Läxa från förra gången –Något som saknas? Dokumentation Läromaterial –Något som är svårt? –Något vi inte hade svar på, återkomma till 11 mars? –Behöver något spelas in/presenteras på annat sätt? –Både prata om på plats/alla tar med sig hem inför 11/3

5 Från lektion 1

6 Era utvärderingar –Snittbetyget blev 3.75 av 4 4 = bästa tänkbara utnyttjande av tiden –Kommentarer: Bra med olika diskussioner och information. Önskar mer diskussioner mellan piloterna om utb. Bra genomgång, bra lärare Toppen, lätt att förstå, bra demo, bra att få utskickat Bra upplägg, bra varvad (klicka och titta), bra att ses tillsammans Allt var bra Överlag bra, något lite om funktionaliteten, vad den innebär Bra varvning mellan teori och praktik, intressant att se hur ÅR- domänen ser ut, härlig stämning under dagen Bra! Skulle vilja ha mer. Enda negativa var RDP-filen.

7 Annan återkoppling/förbättringsförslag –Några förbättringsförslag: –Visa fler konkreta exempel (hur gör man för att ta fram olika siffror, kanske med en kort jämförelse mot idag) –Ordna fast nät! Det fungerade bättre på slutet då Elisabeth hittade en nätverkssladd att köra med

8 Svar på frågor Kommer det att vara löpande uppdateringar i miljön efter driftsättning? Eller måste man in i MIT-miljön för att kontrollera nya ändringar? Hur ofta kommer det att vara uppdateringar/leveranser framöver? –Vi kommer endast att uppdatera produktionsmiljön om något allvarligt fel upptäcks. Det beräkningsfel som upptäckts kommer att rättas i produktionsmiljön inom några veckor, förutom det har vi inga planerade uppdateringar av produktionsmiljön. Nästa planerade uppgradering av produktionsmiljön är i höst då vi får Uppföljningsleveransen. MIT-miljön fortsätter att utvecklas inför kommande leveranser och ändras kontinuerligt. Testmiljön som piloterna har för Årsredovisning kommer att fortsätta avspegla det som finns i produktionsmiljön. Vad piloterna för behörighetsprofiler? Får de ens några? –Piloterna kommer att få en användare var som är administratör. Sedan lägger de själva upp nya användare och behörigheter i produktionsmiljön.

9 Obesvarade frågor –När är listan över systemaktiviteter (för behörigheterna) komplett? –Hur får man reda på i vilken ordning saker kommer att utvecklas? –När kommer man att kunna sortera på program i årsrapporterna? –När kommer sammanslagningen av hpr och hst-rapporterna? (De bör inte vara två separata rapporter utan en gemensam.) – Vad är hela scoopet för UPP? Vilka rapporter kommer mer? –Hur gör man när man skickar rapporter till SCB?

10 Dokumentation och annat material

11 Dokumentation Ladok Dokumentation Ladok Dokumentation Årsredovisning Ladok Dokumentation Resultathantering Ladok Dokumentation Teknisk information Ladok Dokumentation Uppföljning Ladok3 information ”Produkt” ”Projekt” Verksamhetsdokumentation för: Central förvaltning Lokal förvaltning Användare Teknisk dokumentation för: Central förvaltning Projektinformation/stöd för införande för: Central förvaltning Lokal förvaltning Ladok Dokumentation Slutleverans

12 Detta material är levererat –PPT från träffen den 24 mars –PPT: intro till nya Ladok –Dokumentation –Texter på wikin Användarhandledning Hjälptexter (länk direkt från gränssnitt) –Restlistan –Läxa: Behövs något annat?

13 Gränssnittet

14 Menyer och navigering –Huvudmeny Mellan domäner och huvudtjänster –Olika typer av navigering – inom funktioner och tjänster Rullgardinsmenyer Listboxar Kryssrutor

15 Tips och trix –Webbläsarens möjligheter Sök i fönstret Zooma in och ut Bokmärka sidor Fliksurfning Privat surfning –Tangentbordets möjligheter Inte särskilt utbyggt ännu –Responsivitet Anpassar layout efter fönstrets storlek

16 Levererad funktionalitet

17 Logga in och komma igång –Användare och behörigheter Behörighetsprofiler Systemaktiviteter (översyn pågår) Hantera beställningar Administration –Mina inställningar Språk Beställ behörighet

18 Rapporter och statistik - allmänt »Startsida Tillgängliga rapporter Sparade utsökningar »Välj rapport Välj i menyn »Datum Datumformat/kalender/fritext »Uttagsdatum Hur funkar det? Vad är det? »Begränsningar (filter) Sådana som är relevanta för resp rapport Välja en, flera, alla, inga rensa Listboxarnas funktion (expandera) o Välj alla o Rensa alla »Gruppera resultat Vilka möjligheter Som du väljer, presenteras det 0-3 »Spara utsökning Vilka alternativ Hur ser de ut då? Benämning Publik eller ej Hämta sparad utsökning o Låsa utsökning (behörighet) o Varför låst? o Återskapa

19 Rapporter och statistik - allmänt »Exportera resultat Det som syns på skärmen, inget annat Lite metadata »Skriv ut resultat Det som syns på skärmen, inget annat Lite metadata »Exportera underlag Visa Excel Vad ingår? Pers.nr ska senare vara valbart Metadata

20 Nya supporten

21 Frågor –Åtkomst? –Lämna ärende? –Få återkoppling?

22 Har vi nått målen?

23

24 Mål enligt planen –Syftet med utbildningen som Ladok3-projektet erbjuder inför produktionssättningav nya Ladok är således att: Säkerställa att det, innan respektive produktionssättning, finns minst en anställd vid varje lärosäte som förstår och kan använda användargränssnittet i Ladok. Säkerställa att det, innan respektive produktionssättning, finns minst en anställd vid varje lärosäte som förstår och kan använda funktionaliteten som tillhandahålls i Ladoks användargränssnitt. Tillhandahålla webbaserat text- och bildbaserat material för vidare bearbetning och användning lokalt på lärosätena. Genom ovanstående: möjliggöra för lärosätena att, i utifrån lokala behov och i lokal regi, utbilda sina övriga användare.

25 Vad händer nu?

26 Alternativ –Vi är nöjda och glada –Vi ses en kortis för att titta på bara ÅR-funktionalitet –Vi ses för att göra om hela dagen, utifrån återkoppling