Elektronisk handel Nicklas Lundblad Sveriges Tekniska Attachéer Nicklas Lundblad Sveriges Tekniska Attachéer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Informationsekologier i den digitala ekonomin
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Ekonomiska system.
Välkommen. MyShoppingGenie Tjäna Pengar Online? Är du redo att på allvar börja.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Föreläsare: Per Sahlin
PETER Nicks Product Marketing Manager
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
OPEN INNOVATION Hur man organiserar och lyckas med ett Open Innovation-projekt.
Connecting To The Internet (Internetanslutningar)
Miljarder möjligheter på en plats!
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
E-handel Handeln utan gränser. Allmänt om e-handel E-handel, elektronisk handel E-handel, elektronisk handel 8 miljarder omsättning/år i Sverige 8 miljarder.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Organisationskultur, makt och konflikt
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Handel i världen - varför då?
Rostows Take-off teori.
marknadsförarens verktygslåda
Elektronisk handel Några trender Nicklas Lundblad Sveriges Tekniska Attachéer/Svenska Institutet för Systemutveckling.
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Makt och Demokrati.
Moderna affärsstrategier
E-handeln och säkerheten Nordisk konferens i rättsinformatik Nicklas Lundblad Stockholms Handelskammare.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Global Elektronisk Handel [USA] Något om nuläget, problemen och utvecklingen… Nicklas Lundblad Sveriges Tekniska Attachéer San Francisco.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Det dyrbaraste vi har är gratis.. Open Source, historia ”Grundades” av Richard M. Stallman (Free Software Foundation). Copyright för varumärket har Bruce.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Företag.
Allmänna länkar I CENTER FOR INTERNATIONAL LEGAL STUDIES.
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
E - briefing Nicklas Lundblad Elektroniska affärer INFRASTRUKTURAFFÄRSSYSTEMAFFÄRSMODELLER Dagens presentation Infrastrukturer Affärssystem Affärsmodeller.
Rättigheter och rättsskipning
Organisationer traditionella och moderna, olika affärsstrategier
Elektronisk handel Trender och projekt Denna presentation finns tillgänglig [.pdf] på: anvnamn:ausys lösenord: statt Nicklas.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Demografi - Befolkningsutveckling
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
THE START OF THE ERP STORY
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
E-handel Snart börjar det…..
GDPR - General Data Protection Regulation
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
EAK
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Handelspolitik – Internationella handelsavtal
Handelsbarometern April 2019.
Rostows Take-off teori.
Presentationens avskrift:

Elektronisk handel Nicklas Lundblad Sveriges Tekniska Attachéer Nicklas Lundblad Sveriges Tekniska Attachéer

Fyra grundläggande frågor 1. Vad är elektronisk handel? 2. Var sker den elektroniska handeln? 3. Hur sker den elektroniska handeln? 4. Var är den elektroniska handeln på väg?

1. Vad är elektronisk handel? Elektronisk handel är handel –Hur definierar vi handel? Det gör vi inte! –Det är, på ett sätt, inte nytt! (EDI) Elektronisk handel är en del av informationssamhället –Det systemskifte vi ser måste studeras som en helhet Elektronisk handel är människor som interagerar –Det mänskliga perspektivet är lika viktigt som det tekniska

Elektronisk handel i informationssamhället - policy Electronic Commerce consists of Information Society Service activities. These consist of a large variety of on- line services, for example, the sale of goods or services or the free provision of information remunerated by commercial communication. Proposal for a Directive on Certain Legal Aspects of Electronic Commerce in the Electronic Market (COM (1998) 586 final

Elektronisk handel i informationssamhället - en bild Nya företagsformer Elektronisk handel Nya konstformer Nya kommunikationsformer Nya sociala beteenden Globalisering Nya regelverk Immaterialisering Decentralisering

2. Var sker den elektroniska handeln? Mellan företag och konsumenter –Konsumenter mest problematiska integritetsfrågor bedrägerier, m.m konsumentskydd Mellan företag och företag –Handeln mellan företag förväntas bli den mest betydelsefulla På en teknisk infrastruktur –Satelliter, fiber, kabelmodem, wireless? –Bredband! –Flat rate I världen geografiskt –USA –EU? –Sydostasien

Aktörsperspektiv på den elektroniska handeln B2B och B2C Vilken är viktigast? –B2B ger störst del av omsättningen (upp till 90% år 2000 enligt bedömare (genomsnitt 78% OECD)) –B2C skapar varumärken Konsumenter är inte bara konsumenter –Svaret: båda är viktiga… C2C? –Auktioner –Superdistribution

3. Hur sker den elektroniska handeln Med verktyg –Mjukvaror för elektronisk handel Nivåer –ERP –Storefronts Med hjälp –CSP och hosting services –TTP Med nya affärsstrategier –En grunduppsättning... –…med betydande flexibilitet för nya modeller

Verktyg Stora aktörer Små aktörer ERPStorefrontsServers

Affärsstrategier I - grunduppsättningen modeller E-shopsE-shops E-procurementE-procurement E-auctionE-auction E-mallE-mall 3rd Party Marketplace (CSP) (CSP) Virtual Communities Value Chain Service Provider Value Chain Integrator Collaboration platforms Information brokers Efter Paul Timmers Business Models for Electronic Markets

Affärsstrategier I - grunduppsättningen modeller E-shopsE-shops E-procurementE-procurement E-auctionE-auction E-mallE-mall 3rd Party Marketplace (CSP) (CSP) Efter Paul Timmers Business Models for Electronic Markets B2C Elektronisk detalj handel i första hand bokus.com, cdnow.com B2B Elektronisk upphandling Öreboprojektet, IBM, Japan Airlines Olika typer av elektronisk budgivning onsale.com, ebay.com En samling e-shops under ett och samma namn torget.se, yahoo.com CSP-services Telia e-commerce, intershop, yahoo.com

Affärsstrategier I - grunduppsättningen modeller Virtual Communities Value Chain Service Provider Value Chain Integrator Collaboration platforms Information brokers Efter Paul Timmers Business Models for Electronic Markets En samling individer som har ett gemensamt intresse geocities.com, fortunecity.com Specialiserar sig på vissa funktioner som betalning, fondförvaltning m.m. etrade.com, firstvirtual.com Integrerar led i värdekedjan för vinst aa.com, onstar.com Samarbete mellan företag i projektform projektplatsen.se, MS Office 2000 Informationsmäklare som erbjuder nyheter m.m wsj.com

Affärsstrategier II - nya modeller Nya modeller för detaljhandeln Gratismodeller Nya mellanhänder Värdekedjor

Affärsstrategier II - nya modeller för detaljhandeln Nollmarginalmarknaden Butiksmodellen Tillverkare Återförsäljare Kund Pris P Pris P + 20% On-line modellen (nollmarginalmarknad) Tillverkare Återförsäljare Kund Pris P Pris P + 0% Annonsör Annonsintäkt

Affärsstrategier III Gratismodeller Exempel –Free-pc.com –Aureate.com –Audiodiner.com Några frågor i anslutning till modellen –Personuppgiftsekonomi –Är modellen ny? Tidningar… –Modellens framtid - infomediaries? AnnonsörTillverkare Distributör Kund Produkter Annonser Personuppgifter

Nya mellanhänder I Compare shopping –mysimon.net –compare.net (nyligen uppköpt av Microsoft) Portaler –yahoo.com –netscape netcenter

Nya mellanhänder II Mellanhändernas död och återkomst När uppkommer mellanhänder? –När transaktionskostnaderna för en viss verksamhet är högre i företaget än utanför (Ronald Coase ”The Nature of the Firm” 1937) Exempel på mellanmansbortfall –American Airlines och resebranschen Kostnad i traditionell bransch $ 8 (OECD) Kostnad på Internet $ 1 (OECD) Exempel på ny mellanman –Compare.net –Nya internetaktiemäklare

ReactActInteractAttract Internet Business Value Chain Efter Treese, G and Stewart, L Designing Systems for Internet Commerce (Massachusets 1998) Processorienterad analys av elektronisk handel Treeses och Stewarts värdekedja

4. Var är den elektroniska handeln på väg? Prognoser –Handelns storlek Trender –Tekniska trender –Samhälleliga trender Problem –Tekniska –Samhälleliga Nyckelscenarion –bevakningsområden

Prognoser I

Prognoser II - i perspektiv uppgick den elektroniska handelns intäkter till 0.5 % av den samlade detaljhandeln i de 7 största länderna i OECD (OECD 7) Om de mest positiva prognoserna blir verklighet kommer on-line marknaden i början av 2000 talet att motsvara 15% av detaljhandeln i OECD 7 55 % av jordens befolkning har ej lyft en telefonlur (UNESCO)

Trender Tekniska trender –Utvecklingen mot bredband –Från nätverk till fält –Agentarkitekturer –Integrerade IT-arkitekturer –Design för användare –Konvergens/Konversion –Innehållsstrukturer (XML ) –Verktyg för one-to-one marketing tas fram –CSP och Hosting services ökar Samhälleliga trender –Individen skyddar sin integritet –Individens krav på tid –Globaliseringen –Mellanhänder dör och föds –Regleringen av Internet ökar (DMCA, UCC 2b) –On-line beteendet mognar –Konsumentorganisationerna lyser med sin frånvaro!!! –Företagsformer och kulturer förändras

Problem Tekniska –Infrastruktur Bredband –Standardutveckling EDI? Open EDI? XML? –Elektroniska betalningssystem Kontokort eller DigiCash? –Säkerhet Samhälleliga –Juridiska problem Immaterialrätt, Integritetsrätt, Bolagsrätt, Konsumenträtt. Marknadsföringsrätt Illegal import av medicin, alkohol m.m. Olaga dataintrång –Ekonomiska problem Nollmarginalmarknader Monopol –Beteendevetenskapliga problem Tillitsproblematiken Etik (spelande, bedrägerier)

Nyckelscenarion Bredband och marknadskostnader Nollmarginalmarknader och monopol Patent och affärsutveckling Upphovsrätten och informationsfriheten Globalisering och rättsliga problem

Bredband och amerikansk dominans Bredbandskostnaden förblir konstant hög i EU Marknaden för bredband i USA exploderar och blir flat rate Inträdeskostnaden på marknaden för europeiska SMF ökar relativt USA -> Amerikadominansen växer och endast USA får ta del av fördelarna med e-handel

Nollmarginaler och monopol Nollmarginalmarknaderna växer Konsumentbeteendet på Internet koncentreras till ett fåtal webbplatser (42% av amerikanska surfare besökare 10 webbplatser i månaden) Ett fåtal stora aktörer får annonsintäkterna (idag får 50 siter 95% av annonsintäkterna) Dessa formar ett mono-eller oligopol -> Marknadsutvecklingen stannar av och priserna börjar stiga

Patent och affärsutveckling Amerikanska patentverket släpper igenom fler patent på mjukvara och affärsmodeller Europeiska patentkontoret följer efter Ett fåtal aktiva spelare tar över essentiella patent (shopping carts, on-line auctions är patenterade!) En licenskostnad uppstår för alla som vill starta elektroniska handel - och kan bli så stor att den stänger ute SMF -> Den elektroniska marknaden reserveras för de stora företagen

Upphovsrätten och informationsfriheten Upphovsrätten stärks mer Informationsfriheten inskränks –Privacy –Decency Mer och mer information kostar mer -> Informationsflödena i nätverken minskar och eftersom värdet av Internet är direkt relaterat till informationsflödet så minskar värdet av Internet.

Globalisering och rättsliga ramverk USA och EU kan inte komma överens om ’transborder data flows’ DMCA och det europeiska upphovsrättsdirektivet tolkas olika och USA hävdar att EU-direktivet ej uppfyller WIPO- avtalets krav WTO och TRIPS-avtalet ger USA rätt att införa handelssanktioner mot EU -> Det globala rättsliga ramverk som behövs uteblir

Fyra skisser till svar 1. Vad är elektronisk handel? –Handel i informationssamhället med både materiella och immateriella produkter och tjänster 2. Var sker den elektroniska handeln? –Mellan företag i första hand –På en infrastruktur stadd i kraftig utveckling 3. Hur sker den elektroniska handeln? –I lika många olika former som handeln –Med alltmer integrerade verktyg 4. Var är den elektroniska handeln på väg? –Uppåt…