AV ALLA FÖR ALLA - Digitaliseringens dolda resonemang.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

Samtala om böcker.
Nulägesanalys genom frågor
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
~ Den första mobiltelefonen ~
Metodstöd.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Echolog En vidareutveckling.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011.
Ekologisk succession.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Arkitekturenheten © CSN 2010 IBM System Architect - CSN Örjan Carlsson, chef för Arkitekturenheten på CSN
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Social Engineering InformationsiNsamling / personlig integritet
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vad är identitet?.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Löneförhandlingskommunikation
Kommunikationsplan för ----
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Undersökning om svenskarnas inställning till digitalisering i välfärden Genomförd av TNS Sifo våren 2016 på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Digitaliseringens möjligheter och problem
Framtidens välfärdslösning
Sofia Kialt projektledare​
Omställningen av hälso- och sjukvården
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Digital delaktighet En fråga om demokrati
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Implementering av Samverkan vid in- och utskrivning
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

AV ALLA FÖR ALLA - Digitaliseringens dolda resonemang

BERÄTTELSER OM DIGITALISERING  En upplösning: för, med, av  ’Design för alla’  Delaktighet som omslutande begrepp

NYANSERING  Universalitet  Partial participation  Vissa deltar/inkluderas  NB: representationalism är problematiskt (representativitetsproblematik)  Men: mekanismer och processer som konstituerar och reproducerar ojämlikhet och maktordningar

DESIGNPRAKTIKER  Digitala artefakter görs av någon  Utgångspunkt i normkritiska designmetoder  Vilka deltar i skapandet (representativitet)  Hur deltar man (maktordningar)  Vad digitaliseras (digitaliseringens begränsningar och möjligheter)  Vad innebär det för vad som görs till kulturarv  Makers & shapers eller Users & Consumers (Cornwall, 2003)  Åskådare/Kommentator (van Hooland, 2006)  With/By (Sanders & Stappers, 2014)

För alla?  Digitalt utanförskap  % som inte är med (En miljon svenskar vill inte (eller?) använda internet/O Findahl/Svenskarna och internet) har-inte-helt-stannat-upp/icke-anvandarna-skeptiska-till-ny-teknik/ har-inte-helt-stannat-upp/icke-anvandarna-skeptiska-till-ny-teknik/  Yta som inte är med (98% 4G- täckning i befolkat område)  Diskrimineringsgrunder, socio- ekonomiska förhållanden, geografiska förhållanden Hur många använder inte internet i hemmet? 20101,5 miljoner 20111,3 miljoner 20121,2 miljoner 20131,1 miljoner 20141,0 miljoner Vad är icke-användarnas motiv? De som inte använder internet nämner en lång rad olika motiv till att de inte är uppkopplade: Det finns ingen uppkoppling där de bor, de har inte tid eller de har inte råd. Vanligare är att man känner sig främmande för datorer och tycker att tekniken är krånglig och svår. Det vanligaste motivet, som nämns av två av tre, är dock att man helt enkelt inte är intresserad. Det är ett svar som alltid varit det vanligaste svaret bland icke-användarna.

Av alla  Professioner  Vilka professioner gör  Vilka befolkar dessa professioner  Deltagarkultur  Det spelar ingen roll  Alla deltar Men bara en femtedel av alla som arbetar inom yrkeskategorin programmerare och systemerare är kvinnor. Ingenting tyder på att andelen har vuxit på senare år. I stället kan man se en viss minskning. Från 22 procent 2005, då den första mätningen gjordes, till 20 procent 2013, enligt SCB:s senaste siffror. /DN

UTÖKAT UPPDRAG  Februari 2015: Digitaliseringen har förändrat hur vi lever i dag och kommer fortsätta att förändra vårt samhälle. Därför är det viktigt att beakta jämställdheten även på detta område. Alla ska ha möjlighet att dra nytta av digitaliseringen, men också kunna bidra till den fortsatta utvecklingen, säger it-minister Mehmet Kaplan.

Pilotstudie om ’representativitet’  Samarbete med SKL/Samhällsbyggnad  Fyra kommuner som arbetat med bygglovsansökan  Intervjuer med ansvariga vid samhällsbyggnad  Upplägg: ställt frågor i tre steg  Diskuterat kring/medvetandegjort  Arbetat med  Följt upp/säkerställt

Tentativa resultat  Alla ville involvera ’användare’  Men de var glada över att få några alls  Några bättre än inga alls  Svårt att problematisera och ställa krav på vilka

Tentativa resultat  Om användarvänlig passar det alla  Men inte så nyanserade kring hur detta skulle gå till  Funkis funkar: etablerade tjänsteleverantörer, verktyg, upphandlingsvägar

Tentativa resultat  Kostnadseffektivitet, 80/20, majoriteten nu, minoriteter sen…  Man måste börja någonstans, det blev liksom bara med majoriteterna  Om effektivitet är så starkt förbundet med majoriteten, hur länge skall minoriteterna vänta?

Slutsater:  Relativt hög medvetenhet och ambition  Färre konkreta metoder och verktyg  Behov av nästa steg:  Hur hittar man dialogytor med fler användare än ’majoriteten’?  Processer snarare än listor  Hur skapar man förutsättningar för andra användare än ’majoriteten’ att delta i utvecklingen av digitala lösningar?  Ett delaktighetspaket i form av ersättning och praktiska lösningar för att delta  Hur säkerställer man att man i processen arbetat med lika villkor?  Kontrollfunktioner där diskrimineringsgrunderna bevakas i designprocesser