Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Nyttorealisering på 10 min
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Utvärdering, varför då? hur då?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
E-blomlådan Självvärdering av verksamhetsutveckling med stöd av IT
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
E-Blomlådan i Värmland. ” Det ska bli bättre att vara medborgare i Värmlands kommuner”
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Regional digital agenda för Östergötland
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Ett processinriktat arbetssätt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Marknadsundersökning bland konferensdeltagarna Konferensdeltagarna fick vid registreringen ett antal frågor som de skulle besvara genom att sätta en färgad.
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
eBlomlådan Hur mäter vi digitaliseringsmognaden i Sveriges kommuner
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Kvalitetsarbete i Fomas datahantering Webbinarium
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING HALLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Alternativ telefoni Uppsala
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Mail med länk.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här presentationen innehåller:
FSO dagar 2019.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT Josefine Vistemark, Thomas Svensson och Ingemo Arnedal Ledarutveckling över gränserna 2015

eBlomlådan är ett verktyg för att skapa dialog mellan IT och verksamhet och på så vis stödja en utveckling där IT bidrar till att erbjuda privatpersoner och företag en enklare vardag med bättre service, högre effektivitet och transparens. Med hjälp av detta självvärderingsverktyg kan kommunen identifiera sina förbättringsområden och skapa ett underlag för lokala prioriteringar. Genom att det också erbjuds möjlighet att jämföra mellan olika kommuner är förhoppningen att bidra till ökat erfarenhetsutbyte.

Med digital tjänst menas en tjänst som tillhandahålls via ett elektroniskt gränssnitt och som helt eller delvis utförs digitalt, ofta via kommunens webbplats, ibland som en mobilapplikation (app). En digital tjänst kan till exempel erbjuda information direkt på webbplatsen, vara en del av en ärendehanteringsprocess och ibland kräva inloggning. Med en digital tjänst avses inte nedladdningsbara blanketter eller formulär som skrivs ut och sparas på datorn för att skickas in separat via brev eller e-post. Som digital tjänst avses heller inte länk på webbplats till e-postprogram

Del 1 Hur ser det ut nu? IT som möjliggörare

Verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering Hur ser det ut nu? Verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering

Hur ser det ut nu?

Hur ser det ut nu?

Hur ser det ut nu?

Hur ser det ut nu?

Hur ser det ut nu?

Hur ser det ut nu?

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Hur ser det ut nu? Digitala välfärdsjänster och självservice

Vårt uppdrag : Vårt uppdrag var att göra en värdering hur det ser ut i Vetlanda kommun med hjälp av e blomlådan Vi fick veta att resultatet ska användas som underlag för återkommande jämförelser som visar utveckling i dialog med tjänstemän och politiker och i det gemensamma utvecklingsarbetet i regionen och på höglandet.   Varför gör Vetlanda kommun detta nu: Man vill ha en nuläges beskrivning hur det ser ut, för att kunna planera vad man behöver arbeta med.

Vårt uppdrag : Reflektion/ Diskussion Om alla förstår och alla svarar så ser man vad man framförallt bör arbeta med.   Bra med bildspråk färger. I länet pratas det om att alla kommuner ska kolla sin blomlåda en gång / år Hur ser det ut vilka har gjort det? Vi har följande förslag till förbättringar:

Vårt uppdrag : Reflektion/ Diskussion Om alla förstår och alla svarar så ser man vad man framförallt bör arbeta med.   Bra med bildspråk färger. I länet pratas det om att alla kommuner ska kolla sin blomlåda en gång / år Hur ser det ut vilka har gjort det? Vi har följande förslag till förbättringar:

Vårt uppdrag : Eblomlådan och Vetlanda Fler alternativ gult är stort. Och svenskar i synnerhet och kommunala tjänstemän i allmänhet älskar mittemellanalternativ   Som det ser ut nu: Varsitt inlogg för avsedd förvaltning någon sammanställer. En inlogg och gör likt oss med någon som delar upp frågorna till resp förvaltnig / person. Och mailar ut dessa så att folk inte får panik över att de ska rensa en hel rabatt när det räcker med en lite blomma. Viktigt att alla gör sin blomma vid samma tid. Återkoppling till respektive förvaltning / nämnd. Viktigt att man får igång arbetet efter utvärderingen, så att det blir resultat. Fokus på det interna