Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Advertisements

Vägen till ett Välkomnande Åland ESF - projekt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Gemensam HR(PA)-funktion i Hälsingland
Rexnet.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Från idé till verklighet!
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Projektet Kulturvägen
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Gävleborg – möjligheter för alla
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Resultat så här långt… företag 60 workshops
Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
© Hälsingland Turism ek.fr Länets största tillväxtkluster Hälsingland Turism.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Välkomna till en dag om eArkiv
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Att förvalta ett världsarv - vilken roll spelar kommunerna? Regionstyrelsen
Regionalt utvecklingsprogram
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Pressmeddelande för Gävleborg augusti 2010
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Sustainable Business Mälardalen Aktuellt projekt: Landsbygdsutvecklingsprogram för hållbar turism ”Hållbart Konsumtionslandskap – för Upplevelse och Rekreation”
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Europas mest innovativa region 2020
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Nobelmötet 2013! Frågor. Frågor kommunikation/information 1. Webben är vårt viktigaste verktyg. Ni som användare har den största påverkan på hur webben.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Forsknings- och utbildningsstrategi
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Dig bredband till hela Västernorrland
Integration Gävleborg 2.0
Kommunalförbundet Sydarkivera
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Världsarvet Hälsingegårdar
Vad innebär regionbildningen?
Åtgärdswebb för miljömålen
ArtDatabanken Till styrmodell .
Skördeutfall 2018 Gävleborg.
I samarbete med Länsstyrelsen Jämtlands län
Upphandlingssamverkan 2.0
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling av hälsingegårdar. Lena Hisved, Långhed i Ovanåkers kommun Sedan augusti 2014 ”Hälsingegårdar mer än ett världsarv” samt Hälsingegårdsföretagarna Rapport – organisation, besökscentren och hälsingegårdsföretagandet

Ett världsarv Förvaltning Utveckling/tillväxt UNESCO Länsstyrelsen & Region Gävleborg Utveckling/tillväxt Kommuner Företag & Föreningar Förpliktigar; Världsarvet bevaras för eftervärlden. Valfritt; fullt av möjligheter Utvecklingsplan – fokus tillväxt Förvaltningsplan – fokus förvaltning Världsarvsråd, världsarvssamordnare Uttalat ansvarig organisation för utveckling saknas Initiativen bör skapas lokalt och stöttas regionalt.

Utvecklingsplanens inriktningsmål Tillväxtfrämjande förhållningssätt Hållbar turism Underifrån perspektiv Utvecklingsmöjligheter för byggnadsvård och hälsingegårdsprodukter Gemensam kommunikation av en attraktiv livsmiljö

Ett världsarv förtjänar att vara den främsta och mest kvalitativa reseanledningen i vårt län.

Samverkansplattformen ”Plattan” Hälsingland Turism Besökscenter Ljusdal Länsstyrelsen Hudiksvall/Nordanstig Besökscenter Söderhamn Besökscenter Ovanåker Samverkansplattformen ”Plattan” Besökscenter Bollnäs Gästrike/Hälsinge hembygdsförbund ”Hälsingegårdar mer än ett världsarv” Hälsingegårds-företagarna Turismansvariga Bollnäs, Ljusdal, Söderhamn

www.halsingegardar.se Tillhör förvaltandet av ett världsarv Ägs av Region Gävleborg Upplev Hälsingegårdarna Som besökare finns mycket att upptäcka…. Lockande text att uppleva gårdarna…

www.halsingland.se Tillhör utvecklingen av ett världsarv Ägs sommaren 2015 av Hälsingland turism

Vilka steg går en gäst igenom? Hur säkerställer vi att hela kedjan håller?

Blir medveten om Hälsingegårdar Går in på nätet Söker mer info Beställer mer info Bokar Anländer Övernattar Upplever Kommer hem halsingegardar.se halsingegardar.se tematisk webb Sälj halsingegardar.se tematisk webb Sälj Marknadsföring Sälj, Nätet mässor, tidningar Värdskap Tillgänglighet Hållbarhet Kundnöjdhet Erbjudanden Längtar tillbaka

Vilka moment måste säkerställas på kort & lång sikt? .

Marknadsföring av vårt län – bo, leva, verka Efterfrågan finns! Besökscenter Hälsingland turism Region Gävleborg - Internationell marknadsföring Marknadsföring av vårt län – bo, leva, verka Bussresor, kompisgäng, privatpersoner, företag

Vad bör vi utveckla?

Produktutveckling generellt Hållbarhetsperspektivet Innovativa upplevelser Kvalitet på de turistiska produkterna Utvärderingar och uppföljning Produktutveckling fokus internationella gäster (Exportmogna företagare) Hur säkerställer vi kulturvärdet i produkterna? Tillgänglighet för alla sinnen Guidning Storytelling Utveckling av turistiska koncept kring fäbodar Utveckling och tydliggörande av den kulturhistoriska maten Digital tillgänglighet Turismstrategi för Hälsingegårdar Utveckling/förvaltande av det turistiska varumärket Hälsingegårdar

Produktutveckling/sälj Samordning

Besökscenter Hälsingegårdar Sammankallande: Organisation: Funktion: Finansiering: Landshövdingen Hälsinge-/Världsarvsrådet? Operativt besluts-fattande Samordnare Strategi/ledningsgrupp Strategisk Besökscenter Hälsingegårdar Utvecklings projekt, turism, byggnadsvård, kompetens, kulturarv mm Tjänster och uppdrag från Länsstyrelsen Region Gävleborg Kommuner m fl? Operativ Samordnare Världsarvs-samordnare Länsstyrelsen Produktutveckling Sälj Tematisk webb Offentliga parter Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund Hälsingegårdsföretagarna 7 VA-Gårdar Museum Intresse-organisationer Hembygds föreningar Övriga hälsingegårdar Fäbodar Högskolor

Hudiksvall/Nordanstig Hälsingland Turism 30/6 Länsstyrelsen Besökscenter Ljusdal Hudiksvall/Nordanstig Besökscenter Ovanåker Besökscenter Söderhamn Besökscenter Bollnäs 31/5 30/6 Gästrike/Hälsinge hembygdsförbund 31/5 ”Hälsingegårdar mer än ett världsarv” Hälsingegårds-företagarna Turismansvariga Bollnäs, Ljusdal, Söderhamn

Förslag på helhet och funktionalitet för besökscentren, företagandet och organisation; Rapport ”Hälsingegårdar – mycket mer än ett världsarv. Hållbar turism ” Funktioner i den turistiska kedjan, Excel fil ”Flödesschema turism”.

Tack.

  Följande personer har, i olika utsträckning, varit involverade i arbetet: Charlotta Netsman, Besökscenteransvarig Stenegård i Järvsö Per Forsell, Besökscenteransvarig och världsarvsgård Erik-Anders Annika Röstberg Hagelin, Besökscenteransvarig Ol-Anders i Alfta Melanie Platzgummer, Världsarvskoordinator Bollnäs kommun Elisabeth Eriksson, Hembygdskonsulent Gästrike- Hälsinge Hembygdsförbund Evelina Envall, ordförande Hälsingegårdsföretagarna, Världsarvsgård Bommars Maria Owén, Marknadsföring och sälj Hälsingland Turism, Jessica Dorf, Turismutvecklare Söderhamns kommun Jenny Norberg, Turismansvarig Ljusdals kommun Lisa Hartelius, Turismutvecklare Bollnäs kommun Åsemi Byström, Hudiksvalls och Nordanstigs Turistbyrå. Lena Landström, världsarvskoordinator, Länsstyrelsen Hälsingegårdar mer än ett världsarv, Projektledare Olle Wängsäter Region Gävleborg Hälsingegårdar mer än ett världsarv, Delprojektledare Lena Hisved Region Gävleborg