Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Advertisements

Nationell riskbedömning
Västra Götalandsregionen
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Det händer inte … Det händer inte mig….
Vad innebär ett barnperspektiv
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Landstingsstyrelsens förvaltning
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
72 timmar som gör skillnad
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Krisberedskap – före – under - efter
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Krishantering regionalt RSK LEH
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Smittskyddsinstitutet har fått regeringens uppdrag att göra en översyn av sin verksamhet inom biomedicinsk och infektionsimmunologisk diagnostik Uppdraget.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Lagen om extraordinära händelser i landstinget
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Dalarnas modell Magdalena Wänerstam.
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Västra Götalandsregionen
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
72 timmar som gör skillnad
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin, SKL, avdelningen för vård och omsorg, sektionen för vård och socialtjänst
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Samverkansområde XXXXX Möte Datum Namn Källa: MSB Bildbank.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Sjukvård till nyanlända – samordning av insatser för asylsökande Anna Nergårdh Chefläkare för Stockholms läns landsting.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Krisberedskapssystemet i Sverige Lena Mathiasson Länsstyrelsen i Stockholms län
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Namn Efternamn Datum Version
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Trelleborgs kommun Krishantering
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Gränslös samverkan.
Pilotlän för grön utveckling
72 timmar som gör skillnad
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Om denna presentation: Version
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
SAMÖ 2016 – en sammanfattning www. msb. se/samo2016
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer ”Den svenska modellen för att hantera samhällsstörningar” – legala aspekter Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer Legala aspekter - lokal, regional och nationell nivå Lagtolkningsmetoder Noterbart!

Sveriges konstitution: RF Principerna: ansvar, likhet, närhet Krishanteringsstrukturen: Sektorsansvar – men arbeta sektorsövergripande. Geografiskt områdesansvar: lokalt – kommun och landsting (politiskt); regionalt – länsstyrelsen; nationellt – regeringen (politiskt). Fler nyckelkord: samverkan, samordning, helhetssyn (från vardagsolyckan till katastrofen…); före -, under- och efterperspektivet

Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap Förordning (2007:825) med länsstyrelseinstruktion Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser … (med förordning)

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor Förordning (2003:789) om skydd mot olyckor Polislag (1984:387) Särskild händelse – RPSFS 2006:14 FAP 201-1 Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) Allvarlig händelse – SOSFS 2013:22 (M) Socialtjänstlag (2001:453) Kommunallag (1991:900)

Förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap ”… minska sårbarheten i samhället och utveckla en god förmåga att hantera sina uppgifter under fredstida krissituationer och höjd beredskap” (1 §) Definition av ”krisberedskap” – ej ”kris” (4 §) Krav på samverkan och stöd (5 §) Geografiskt områdesansvar (6-7 §§)

Förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap Samverkansområden (8 §) RSA (9 §) Utbildning och övning (10 §) Myndigheter med särskilt ansvar för krisberedskapen (11 §) TIB (12 §) Höjd beredskap (16-30 §§)

Lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap ”Myndighetsinstruktioner” Regleringsbrev Förvaltningslag (1986:223) Offentlighets- och sekretsslag (2009:400)

Lagen kan tolkas på olika sätt ”Bokstavstolkning” - logisk-grammatikalisk analys av lagtexten Extensiv tolkning - utvidgande Restriktiv tolkning - inskränkande Teleologisk tolkning - lagen tolkas efter sitt ändamål Bikupa: ”Känner ni igen er”? Vilka konsekvenser kan detta få vid samverkan?

Notera! Ledning och samverkan ur ett juridiskt perspektiv Mandat Skyldighet att samverka?!

Ingen aktör äger krisen Notera! Parallella ansvar? Ingen aktör äger krisen Flera aktörer kan ha en roll i hanteringen av en händelse samtidigt utifrån respektive uppdrag