Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer ”Den svenska modellen för att hantera samhällsstörningar” – legala aspekter Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer Legala aspekter - lokal, regional och nationell nivå Lagtolkningsmetoder Noterbart!
Sveriges konstitution: RF Principerna: ansvar, likhet, närhet Krishanteringsstrukturen: Sektorsansvar – men arbeta sektorsövergripande. Geografiskt områdesansvar: lokalt – kommun och landsting (politiskt); regionalt – länsstyrelsen; nationellt – regeringen (politiskt). Fler nyckelkord: samverkan, samordning, helhetssyn (från vardagsolyckan till katastrofen…); före -, under- och efterperspektivet
Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap Förordning (2007:825) med länsstyrelseinstruktion Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser … (med förordning)
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor Förordning (2003:789) om skydd mot olyckor Polislag (1984:387) Särskild händelse – RPSFS 2006:14 FAP 201-1 Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) Allvarlig händelse – SOSFS 2013:22 (M) Socialtjänstlag (2001:453) Kommunallag (1991:900)
Förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap ”… minska sårbarheten i samhället och utveckla en god förmåga att hantera sina uppgifter under fredstida krissituationer och höjd beredskap” (1 §) Definition av ”krisberedskap” – ej ”kris” (4 §) Krav på samverkan och stöd (5 §) Geografiskt områdesansvar (6-7 §§)
Förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap Samverkansområden (8 §) RSA (9 §) Utbildning och övning (10 §) Myndigheter med särskilt ansvar för krisberedskapen (11 §) TIB (12 §) Höjd beredskap (16-30 §§)
Lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap ”Myndighetsinstruktioner” Regleringsbrev Förvaltningslag (1986:223) Offentlighets- och sekretsslag (2009:400)
Lagen kan tolkas på olika sätt ”Bokstavstolkning” - logisk-grammatikalisk analys av lagtexten Extensiv tolkning - utvidgande Restriktiv tolkning - inskränkande Teleologisk tolkning - lagen tolkas efter sitt ändamål Bikupa: ”Känner ni igen er”? Vilka konsekvenser kan detta få vid samverkan?
Notera! Ledning och samverkan ur ett juridiskt perspektiv Mandat Skyldighet att samverka?!
Ingen aktör äger krisen Notera! Parallella ansvar? Ingen aktör äger krisen Flera aktörer kan ha en roll i hanteringen av en händelse samtidigt utifrån respektive uppdrag