Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
Grundtankar dokumenthantering
Checklista för jurister
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
Pernilla Stafstedt, verksarkivarie
Det lönar sig!.
Att söka och förvalta kunskap
Janne Söderlund
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Intranät som funkar Andreas Blackne
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Våra kunders behov Behov
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Dokument- och ärendehantering
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Varbergs kommuns INtranät och Dokumentsystem
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
E-arkiv.
Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering
Anslutning till Mina meddelanden
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice Innoveta.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
NEA Seminarium 7 december 2004
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Samarbetsytor i Aurora
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Sambruk:s projekt.
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Synpunkter, klagomål och beröm
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Kommunal synpunktshantering
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Framtidens välfärdslösning
Införande av Platina på Kustbevakningen
Heby kommuns kvalitetspolicy
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Effektkarta för extern webbplats
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Digitalisering och effektiva processer
Presentationens avskrift:

Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem

Lantmäteriet Film

”Sveriges modernaste myndighet” Lantmäteriet

”En digital statsförvaltning i världsklass 2018” Utvecklingsmyndighet under e-förvaltningen 2011 - 2014 …arbetar LM med att framtidssäkra såväl sina tjänster som sin information. Utvecklingsmässigt handlar det om modernisering av informationsstrukturer och system samt utvecklande av e-tjänster för medborgare och företag. …måste myndigheterna ändra fokus från att effektivisera sin verksamhet till att effektivisera medborgarnas verksamhet. Anslutning till e-legitimation planeras ske år 2015 och till Mina meddelanden under år 2016. Lantmäteriet har noterat att utvecklingen i samhället går mot mer digitala och för användaren automatiska processer.

Vision 2013 – flexibla kontoret Stödja nya arbetssätt Effektivitet, flexibilitet och kreativitet Systemstöd Effektiv elektronisk lagring och åtkomst till information Minska användningen av papper så mycket som möjligt

Hitta information – en utmaning Antura AVA L: ÄHS Wiki

Ett steg i taget – Ett Lantmäteri Ärende- och dokumenthantering med diarieföring för gemensamma processer En dokumenthantering för Lantmäteriet

Bakgrund 2012 projekt ang. nytt ärende- och dokumenthanteringssystem Syften: moderniserad miljö och verksamhetsbaserad arkivredovisning Avrop e-förvaltningsstödjande tjänster 2013 startade implementering av tjänsten Hävde avtalet 2014 Förtroendet var förbrukat – bristande testning, instabilitet, avvikelser från SKA-krav, migreringsproblem Vi trodde vi köpte en tjänst men hamnade i ett utvecklingsprojekt

Nuläge 2015 januari förstudie ärende- och dokumenthanteringssystem med stöd för diarieföring Pilotmyndighet inom ramen för Tidig dialog Avlämna rapport till underlag för ett projektdirektiv under sommaren Primärt ersätta ÄHS (diarium med metadata om ärenden och dokument) samt AVA (avtalsarkiv med metadata och skannade kopior av Lantmäteriets avtal) Nytt verksamhetsstöd på plats hösten 2016

Informationshantering Utmaningar i vardagen Förvaltning drift utveckling Informationshantering återanvändning processfokus

Användare nu och senare Nuläge: diarium 6 registratorer 200 registrerade handläggare (utan stöd för handläggning) Önskat läge: ärende- och dokumenthantering med diarieföring Registratorer (diariefunktioner) Handläggare (ärende- och dokumenthantering) Övriga medarbetare (enkelt kunna söka efter information)

Från källaren till verksamhetsbaserad arkivredovisning

Vilka volymer pratar vi om? Ca 6 000 ärenden per år Ca 50-100 ärendetyper/ärendeprocesser, exempelvis Spridningstillstånd Remisser Avtalshantering

Vem blir glad och varför? Alla anställda, som får effektivare åtkomst till information Allmänheten, i form av kortare handläggningstider för ärenden Allmänheten och forskare, som får ökade möjligheter att ta del av allmänna handlingar Andra myndigheter, genom ökad möjlighet att dela information Ledningen, i form av att veta hur lagar och regler uppfylls

Effektkedja Möjliggörare Aktiviteter Förändringar Nyttor Effekter Handlingar är digitala Bättre efterlevnad av lagar & regler Inför ärendehantering Informations- hanteringen är kvalitetssäkrad Effektivare samverkan Sveriges modernaste myndighet Inför dokument- hantering Dokument- och ärendehanterings- system Mer flexibla och mobila arbetssätt Bättre service och ökad kundnöjdhet Vi är en attraktiv arbetsgivare Ökad tillgänglighet till information Effektivare, kreativt & flexibelt arbete Inför enterprise search Vår verksamhet lever upp till samhällets förväntningar Förenklad ärendehantering Utveckla flöden för Lantmäteriets processer Snabbare beslut och besked Koppling mellan e-postsystem och ärende- och dokumenthantering Vår verksamhet är effektiv Ökad öppenhet Effektkejda – Hur den läses. Strategisk fråga – LMs strategiska mål som effekter Dok- infhantering en fråga som påverkar ALLA lantmäterigemensamma strategiska mål Koppla mot e-arkiv Intranät och hemsida integrerade med dokumenthanterings- system Frigjord arbetstid Medarbetare som trivs

Tidplan 2 juni Dialogmöte med potentiella leverantörer 15-26 juni Enskilda möten med intresserade leverantörer - oktober Arbete med detaljerad kravspecifikation november Annonsering eller avropsförfrågan december Anbud in och utvärdering påbörjas januari Tilldelningsbeslut - september Införande, utbildning och i skarp drift från 1 oktober

Enskilda möten Under vecka 25 och 26 Ca 45 minuter

Dagens information Publiceras under veckan på www.lantmateriet.se

De viktigaste budskapen Lantmäteriet tar steg för att bli Sveriges modernaste myndighet Enkelt att söka och finna information Enkelt att handlägga Papperslöst och digitalt fokus för effektivitet och samverkan Ärende- och dokumenthantering med diarieföring Öppen och skalbar lösning både vad gäller plattform och samarbete Samarbete baserat på ärlighet och tydlighet

Tack för att ni kom till dagens leverantörsdialog! Svara gärna på utvärderingsfrågorna

Datum för enskilda möten Tisdag 16 juni - fm + em Tisdag 23 juni - fm + em Onsdag 24 juni - fm + em Torsdag 25 juni - fm Fredag 26 juni - em