Kapacitet i nätverk med NEMO KAJT Dagen, 2015-05-06 Ary P. Silvano

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
INTRO •Då DVD:n sätts in -> •Några effekter med bilder som hör till ämnet -> fade in/out till menyn. •Sill-sallad av bilder.
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
- Utveckling och ekonomi
Kumulativa effekter Lennart Folkeson, VTI
Tjänster.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
2 Bilder motsvarande Bolles presentation 49 Merförseningar 62 Tågdata
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
För att infoga en ny sida, välj "Ny bild" under fliken Start i menyn. Välj den layout som passar sidan bäst. För att ändra layouten på sidan, välj "Layout"
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Seminarium 7/4 CTS Värdering av förbättrad kapacitet på järnväg för godstrafik.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 2.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 3.
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
EN KOMPLETT INDUSTRIPARTNER ! ALLMÄNT OM MELSEC STYRSYSTEM.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
LKAB Kapacitet Malmbanan
VIS VerksamhetsInformationsStöd Länk:
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
ESS, MAX IV och Science Village Scandinavia Kort om ESS Flervetenskapligt forskningscenter baserat på världens mest kraftfulla neutronkälla Neutroner.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Det finns i V en operation kallad addition, betecknad + sådan att
Val av transport till resmålet.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
FOMA-program Sjöar och vattendrag Mats Wallin koordinator Temadag 14 nov 2007: Fortlöpande miljöanalys - nuläge och visioner om utvecklingsvägar.
1. Konnektionism – grunderna
Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Klimatet. Det blir bara varmare och varmare. Djuren har det svårt att överleva. Isen smälter, avgaser från trafik och fabriker är ett av skälen till att.
Vikten av rubriker Rätt struktur Skärmläsare Exempel - Rubriker som saknar rätt kod.
Lantmäteriverket, LF-Geodesi, Nätverks-RTK - var står tekniken idag? Bo Jonsson Lantmäteriverket e-post:
Forskning för bättre kapacitetsutnyttjande KAJT-seminarium 6 maj 2015 Martin Joborn LiU och SICS Swedish ICT.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Station 5 Regional samverkan på riktigt. Workshop Agenda Presentationsrunda Introduktion ca 30 min Gruppvis diskussion: 5-7 st per grupp, redovisning.
SVERIGE 1800-TAL. FRAM TILL MITTEN AV 1800-TALET VAR SVERIGE ETT AV EUROPAS FATTIGASTE LÄNDER, MEN EN RAD FÖRÄNDRINGAR UNDER DENNA PERIOD UTVECKLADE SVERIGE.
Sampers användardag Christian Nilsson
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Samgods Large Ett forum för fördjupade diskussioner om aktuella teman inom godsmodellering Petter Hill, Samhällsekonomi och modeller.
Strukturen i pappersindustrin 2012
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
UTVECKLING AV REGIONALA GODSMODELLER SAMGODS Stockholm
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Svenska kraftnäts perspektiv på aggregering
Transport & handel.
LOKOMOTIVET!!!.
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
Erbjudande till medlemsorganisationer:
Näringslivets arbete för miljömål och Agenda 2030
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Kapacitet i nätverk med NEMO KAJT Dagen, Ary P. Silvano

SYFTET -Analys av tågtrafik på ett nätvärksperspektiv -Analys av alternativa scenarier -Analys av olika produktions koncept -Analys av flaskhalsar -Analys av sårbarhet -Verktyget NEMO (Network Evaluation MOdel)

NEMO Framework Calculation Freight wagons Freight trains Path search Result Network load Capacity evaluation FREIGHT TRAFFIC Production concept Traffic amount PASSENGER TRAFFIC Line concept Train frequency INFRASTRUCTURE Network OPERATION Model trains

Input Data I  JÄRNVÄGS INFRASTUKTUR Stationer och länkar Avstånd mellan stationer Medel hastighet

Input Data II  O-D MATRIS Zoner / Regioner Nettoton per år per godsslag Vagnlasttrafik

Zoner

Input Data III  VAGNAR Nettoton per godsslag Omvandlas till antal vagnar För alla länkar >Antal tåg kan estimeras

Struktur I  NEMO Struktur NEMO får indata hur vagnarna transporteras 3 nivåer ”Entry points” (Origin-Destination) ”Junctions” Vagnar samlas in ”Shunting Yards” Nya tåg bildas

Struktur II Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3

Struktur III Entry Points Junctions Shunting Yards

I Verklighet

Available Data I Data från prognosmodellen Samgods OD för matartåg OD för vagnlast trafik OD delad upp per STAN koder (godsslag i 12 grupper) Problem Flera relationer med väldigt små mängder (0.6; 0,3)

Available Data II Definiera vagnar modell för alla STAN grupper Netto TonsTara viktLängd STAN Problem En STAN grupp blandar upp olika gods T.ex. STAN 1 (levande djur och grönsaker) dvs jordbruksprodukter

Available Data III Definiera ”ENTRY POINTS” Vilka stationer är Start eller Destinationer av vagnlasttrafik Problem Green Cargo Data?

Available Data IV Definiera ”RULES” Hur ”entry points” är kopplad till ”junctions” Hur ”junctions” är kopplad till ”yards” Baserad på vagnlasttrafik Problem Green Cargo Data?

Available Data V Definiera ”Bandgård kopplingar” Hur vagnarna fraktas igenom bangårdar Problem Green Cargo Data?

Exempel OZDZTonsSTAN OZDZTonsSTAN STANTaraNet TLängd STANTaraNet TLängd Vagnar/dag=10 000t/20t/250dagar= 2 vagnar/dag Vagnar/dag=10 000t/20t/250dagar= 2 vagnar/dag Entry JunctionYard W K G MB MC MC Entry JunctionYard W K G MB MC MC 1263 Station W 4321 Station MB 1263 Station W 4321 Station MB S Yard D YardVia Yard G MC Direkt S Yard D YardVia Yard G MC Direkt W K G MC MB

Kapacitet  NEMO Användaren definierar kapacitet För alla länkar Vagnslasttrafik viktig  En viss länks kapacitet (10 tåg/dag/riktning)* 5 persontåg 2 systemtåg Kapacitet för 3 vagnslasttåg * givet vissa villkor

Analys av framtida scenarier (Ny OD-matris matas in) Analys av nya produktionskoncept (Antal bangårdar minskar) Analys av nya tågparametrar (Längre, tyngre tåg) Analys av ny infrastruktur (Enkel->dubbelspår, nya länkar, störningar) NEMO är bra för

Fortsatt arbete 1.NEMO i drift - alla indata klara 2.Kalibrering av modellen 3.Använda verktyget av analys för godstrafik i Sverige a.Analys av sårbarhet i järnvägsnätet b.Omledning och kapacitetsutjämning i nätet c.Strategiska länkar och infrastrukturutbyggnad

Samarbete 1.KTH + IVE 2.Konsult Företag i Hannover 3.IVE utveklar NEMO 4.NEMO används i andra länder i Europa 5.T.ex. Tyskland, Österrike och Nederländerna. 6.Kursutbildning i NEMO

TACK Ary P. Silvano