2003-01-21Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i.
Task analysis, GOMS & HTA
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Design rationale för MDI
DESIGN METODIK GRUPP 4 JOHAN BERGSTEN | JENNY DAFGÅRD | PIA HAMMARGREN.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Självutvärdering av projekt
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Kognition, design och utvärdering
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Verksamhetsteorin Källor:
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Klassificering av vetenskaper
Matematisk statistik och signal-behandling - ESS011 Föreläsning 1 Igor Rychlik 2015 (baserat på föreläsningar av Jesper Rydén)
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Artefakter och scenarios
Vetenskapsprojekt, rubrik
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder för utformning, utveckling, utvärdering och forskning. Lärare Helena Lindgren Thomas

Helena Lindgren 2 Kurslitteratur “Perspectives on HCI – Diverse Approaches” - Monk, Gilbert (editorer) Artiklar

Helena Lindgren 3 Innehåll MDI som disciplin / forskningsområde Utvärdera / jämföra existerande system / företeelser Uppfinna / designa nya system / företeelser (vad, hur?) Upptäcka och testa relevanta vetenskapliga principer Etablera riktlinjer och standarder Olika referensramar / perspektiv på området... Ger olika metoder för hur design och utvärdering ska ske Arv från de tre föräldradisciplinerna: sociologi, psykologi, DV Likheter – skillnader: Hur förena olika vetenskapliga kontexter?

Helena Lindgren 4 Boken Kap 2-3 DV perspektiv: formella metoder Kap 4-5 Psykologiskt perspektiv Tillämpad experimentalpsykologi (TEP) Kognitiv modellering Kap 6-7 Ergonomi / arbetsstudier Artefakter och scenarios Task analysis Kap 8-10 Sociologi / antropologi / socialpsykologi Etnografi Konversationsanalys Activity theory, CSCW Kap 11 Organisationsanalys

Helena Lindgren 5 Datavetenskap Ursprung: matematik, teknik Mål: göra program Generella ingenjörsproblem: Identifiera krav på system Specificera design Implementera Testa Modellering av system

Helena Lindgren 6 Psykologi Traditionell experimentell psykologi Hypotes -> testning -> slutsats Samla kvantitativt data Baseras på statistik och sannolikheter Genererar / bekräftar abstraktioner och modeller (generaliseringar) Toleransgrad för avvikelser (och vad som är ”normalt”) bestäms av den som tolkar

Helena Lindgren 7 Etnografi Utgår ifrån att arbete utförs i ett kontext; i en organisation i samarbete med andra Studier sker i miljön genom observationer Svara på VAD, VARFÖR Förutsätter TEORI för att göra enorm datamängd hanterbar i analysfasen Nardi föreslår som relevanta teorier för MDI-området: Activity theory, ”Situated action” och ”Distributed cognition”

Helena Lindgren 8 Arbete Utveckling av program som ska stödja arbete......kräver förståelse av arbetsuppgifterna Task analysis, arbetsanalys, organisationsanalys, Activity theory...förståelse av hur den/de som ska utföra uppgifterna fungerar Kognitiv modellering – Kognitionsvetenskap, Activity theory...och kanske även av hur och av vad arbetsuppgifter förändras över tid..?! Evolutionär design – ”Action science”, Activity theory

Helena Lindgren 9 Metoder Skilj på generella forskningsmetoder som används i syfte att samla data: Experiment, enkät, observation, intervju, litteraturstudier Finns allmäna regler för hur de ska användas Och specifika metoder / VERKTYG som används för design / utveckling / utvärdering av program: Task analysis, GOMS, scenarios, participatorisk design, tänka-högt metodik, arbetsanalys, etc.

Helena Lindgren 10 Kvalitativa vs kvantitativa metoder Kvantitativ studie: Man vill veta hur typiskt ett fenomen är för en större grupp människor Så representativ undersökningsgrupp som möjligt för den grupp man vill säga något om Man måste hålla reda på variabler som kan påverka resultatet Kvalitativ studie: Man vill upptäcka / studera ett fenomen Man vill samla så många olika aspekter som möjligt på fenomenet – heterogen undersökningsgrupp

Helena Lindgren 11 Utmaningar Hur förena olika vetenskapliga kontexter? Problem: Brist på gemensamma värderingar och koncept Enas om målet Hitta / enas om relevant perspektiv och metoder för ett specifikt utvecklingsprojekt och ”använda dessa på ett kreativt sätt”... Hur använda information om kontext i designspecifikationen? Hur balansera prototyping och behov av utvärdering i verklig miljö?

Helena Lindgren 12 Verktygslådor Reduktionistisk verktygslåda TEP – tillämpad experimental psykologi TA – task analysis Cognitive modelling GOMS... Holistisk verktygslåda Activity theory Konversationsanalys Situated action DCOG – distributed cognition...

Helena Lindgren 13 Labbar Artikel: sammanfatta (max 1 A4) och presentera i grupp om två Projekt- Använd verktygslådan! Scenarios -> design prototyp Projektplan Utvärdera med verkliga användare Analysera resultatet utifrån en teori