Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
KANDIDATUPPSATS.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att skriva projektrapport
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
1. Uppgiften presenteras
Spel: Plenarsession. Er uppgift i 6 steg 1.Studera yttrandet 2.Välja grupp (1 elev per grupp), utarbeta och lämna in ändringsförslag 3.Förbereda er för.
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
TEI Header Mats Dahlström Digitalisering av kulturarvet April 2007.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Tillgänglig IT Komma igång med Basecamp. Som deltagare i kursen får du en individuell inbjudan via epost med en registrerings- och en startlänk.
Projektkurs 10 p Genomgång av uppgifter och krav i kursen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Moment 2 Mall för presentation av idé
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Anne Scherman, Kungl. biblioteket Att planera och genomföra digitaliseringsprojekt.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Hantering Närvaro
Huvudbyggnaden, U-vingen
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Kie Avoin/Öppen Tekniikan alan ruotsia Svenska inom teknik (grupp H11) FM Sandra Uitto Språkcentret, svenska Huvudbyggnaden, U-vingen, II vån.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Lundens måltidsprojekt
Svenska som andraspråk 3
I uppgiften examineras följande mål:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Välkommen till Uppsala universitet!
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Introduktion Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande.
Grammatik gemeinsam lernen
Testa Matchningsindikatorerna som verktyg!
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
G Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Kursens namn, nummer Handledare Gruppmedlemmarnas namn
Ingen ny regering i sikte! Åtta (8) alternativ!
B Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Presentationens avskrift:

Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005

Om kursen n Kurswebbsidan n Syfte och mål n Vad innehåller (inte) kursen? n Fokus och tonvikter n Kunskaper och arbetssätt n Praktikaliteter n Seminarieuppgift n Projektuppgift

”inten” n Vi kräver inte att du –redan har erfarenhet av digitalisering –redan kan textkodning –kan programmering och databaskonstruktion n Vi kommer inte att behandla –bild, ljud, video och 3D –html och webbsidesnickrande –layout- och designfrågor n Vi lägger mer tonvikt på principer än på aktuella mjuk- och hårdvaror

Moment (se schemat) n Viss korrelation dig.process och kursgång n Digitalisering –översikt –”input” (text- och bildfångst) –bearbetning –”output” (presentation och publicering) –fallstudier n Textkodning n Projektarbete n Examination n Kursvärdering

Roller, kunskap, förkunskaper, begränsningar n Kursdeltagare n Kurslärare n Litteratur, verktyg och organisationer alltid ”laddade” och ofta specifika för syften och projekt n Teknik

Arbetssätt n Självständigt och i grupp. Lär av varandra. n Projekt och seminarier. Kommentering n Nya fält, nya termer, nytt ”tänk” n Manualarbete. Trial and error n Fel och rätt n Närvaro och examination. Alternativ

Praktikaliteter n Kom förberedd n Kolla kurswebbsidan n Föreläsningsmaterial når du via kurswebbsidan n Lärarna nås lättast via e-post

Seminarieuppgift n Formera grupper om 3 (för både seminarieuppgiften och projektarbetet) n Välj ett digitaliseringsprojekt (ett el flera verk ; ett el flera förf. ; epok ; genre etc) att studera –från förslagslista –eget val n Meddela mig (e-post) senast kl 14 den 31.3 namn på: –gruppens medlemmar –valt projekt med URL n Studera projektet enligt kriterielista. Se också vad litteraturen (exv Minerva) rekommenderar n Presentera, analysera och kommentera projektet (D511) (max 10 min)

Projektarbete (åter fre 1/4) n Välj en text –förslagslista –eget alternativ n Textens karaktär och omfattning (3000 ord) n Egen digitalisering n Grupparbete: schemalagd tid och övrig tid. Planera. n Koda texten med TEI Lite n Deadlines (ti 5/4 ; fre 15/4 ; on 27/4) n Seminarier: –presentera och diskutera vald text, arbetsgång, TEI- tillämpning, problem och lösningar –varje gruppmedlem skall kunna förklara och diskutera projektets insatser, val, metoder och resultat n Syfte. ”Realism”.