# 1 Projektredovisning Administration och hantering mars 2008 Pär Falkman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Framgångsrikt projektledarskap lyfter landsbygden Bakgrund • Den ideella sektorn brinner ofta för landsbygden och vill utveckla sina områden • Utvecklingsidéer.
Landstinget i Östergötland
Att arbeta praktiskt.
AU Digital samverkan LO Process
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Grundläggande redovisning
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Att få rätt saker att hända
Om utformningen av statlig tillsyn
Hur går snacket och vem får pengarna? – Genus och tillgång till offentlig finansiering Jeaneth Johansson, Docent & Malin Malmstrom, EkDr.
Välkommen till ESF:s seminarium
Verksamhetsstöd gymnasiet
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kommundirektörsföreningen
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
PRODUFORUM STORMÖTE TAMMERFORS. Tankar, Axplock och Reflektioner om regionalt samarbete och samarbete i SF Gräv där du står! Var aktiv, vänta inte att.
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Lönesamtalet.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Ekonomisk information och extern redovisning
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Forskningsprojekt FRÅN EKONOMIDAGEN Riksrevisionsverkets kritik RRV har rapporterat brister i hanteringen år efter år till LU Brister i hur.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Håkan Gille Kunskap till praktik 2010 Samverkan främjande och hindrande faktorer (Berth Danermark)
Kort om Projektplanering
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Förra måndagens program:
Hur kan vi förstå begreppet?
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Forsknings- och utbildningsstrategi
Finansiell samordning
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
P R I S M A. ECM FormasFAS Portal VR Prisma integrationsöversikt Portal Ansöknings- portal Platina Agresso … Integrationsmodul.
EKO - Ekonomi, kontrakt, offerter & ansökningar 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lärosätenas indirekta kostnader Dialogseminarium SUHF/Indirekta kostnader/Ann-Kristin Mattsson1.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Bokslut 2015.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Intern styrning och kontroll
SUHF-modellen Pia Grankvist
Presentationens avskrift:

# 1 Projektredovisning Administration och hantering mars 2008 Pär Falkman

# 2 Vad utgör risk i samband med externa medel? Externa risker … Misshushållning med resurser Skärpta myndighets- krav Strategiska risker … All ej riktad finansiering måste ”fylla igen hål” Begränsar strategisk handlingsfrihet Finansiella risker … Försämrade relationer med finansiärerna Färre nya kontrakt Operativa risker … Externa medel räcker inte Önskad kvalitet kan inte upprätthållas i budgeterad verksamhet Externa medel

# 3 Kommentarer med avseende flerfinansierad verksamhet  ”Varför skall jag bidra till min kollegas underfinansierade verksamhet när han eller hon inte kan generera egen extern finansiering”  ”Finansiären vill ge mig pengar för min forskning, inte för att de skall användas till administration”  ”Externa medel ser jag som bonuspengar som jag använder till vad jag vill så länge finansiären inte har några synpunkter”  ”Du som verkar förstå vår verksamhet kan väl förklara för administrationen att de inte har att göra med hur jag redovisar mina bidrag”  ”Mina bidrag ser jag som en klump och redovisar kostnaderna på de projekt där det finns pengar”  ”Det finns ingen risk med dessa medel, bara möjligheter.”

# 4 Vad är problemet?  Vad är ett projekt?  Vad är full kostnadstäckning?  Hur skall indirekta kostnader fördelas och hur transparent kan denna fördelning bli?  Självkostnad eller marginalkostnad?  Generella eller lokala lösningar?  Hur skall samfinansiering hanteras?  Risk för underfinansiering  Glappet mellan norm och praktik?  Avveckling av verksamhet  Controllingverksamheten är underutvecklad?  Offentlig särart – vad är det och vilken effekt får det på den ekonomiadministrativa hanteringen av ”projekt”

# 5 För- kalkyl Upplägg i redo- visning Budget Upplägg i redo- visning Budget Värdering Resultat- avräkning Bokslut Redovisnings- period 1 Redovisnings- period 2 Redovisnings- period 3 Löpande uppföljning Ansökan Beviljande Styr- punkter Åtagande Avslut Slutlig avrapportering till finansiär Efterkalkyl

# 6 Identifiera vad som Kontroller - exempel kan gå fel – exempel Vad, när, hur, vem och rapportering?  Ansökningstillfälle  Underfinansierad  Beviljad ansökan/avtalstecknande  Ej behörig avtalstecknare  Genomförande/löpande redovisning  Felaktig kostnadsallokering  Bokslut  Potentiell förlust redovisas ej  Avslut  Ej resultatavräkning i samband med avslut  Ansökningstillfälle  Förkalkyl enligt standard upprättas och granskas av oberoende  Beviljad ansökan/avtalstecknande  Delegationsordning  Genomförande/löpande redovisning  Attester vid kostnadsallokering  Bokslut  Dokumenterad rutin för förlustriskbedömning  Avslut  Uppföljning av resultatavräkning Projektadministration och hantering

# 7 Ledning och styrning av projektverksamhet  Förutsättningar för att bli styrd och kunna styra  Tydlig ansvarsfördelning  Kunskap och acceptans av ekonomimodellens funktion och betydelse  Belönings- och sanktionssystem  Ekonomiadministration, ekonomikunskaper och administrativa rutiner måste prioriteras  Ekonomiadministrativt strukturkapital måste finnas  Strategi/policy rörande externa medel  Detta är ett grundläggande problem!

# 8 n Den ekonomiadministrativa organisationen är traditionellt svag i förhållande till den akademiska organisationen Detta bidrar till svårigheter att upprätthålla kompetens i form av specialiserade tjänster med ekonomiutbildad personal n Belönings- och sanktionssystem saknas helt, eller har svag koppling till formell delegationsordning Organisation och ansvar

# 9 Intern- och externredovisning  Det är avgörande att identifiera vilka målgrupperna är med avseende på upprättad redovisning  Detta är inte i alla lägen tydligt  Relationen mellan intern (budget) och externredovisning  Skilda krav från olika intressenter:  allmänna externredovisningskrav  krav på meningsfulla beslutsunderlag från internredovisningen – forskningsledare, prefekt och centrala ekonomiadministrationen  finansiärens krav  Det är avgörande att identifiera vilka målgrupperna är med avseende på upprättad redovisning  Detta är inte i alla lägen tydligt  Relationen mellan intern (budget) och externredovisning  Skilda krav från olika intressenter:  allmänna externredovisningskrav  krav på meningsfulla beslutsunderlag från internredovisningen – forskningsledare, prefekt och centrala ekonomiadministrationen  finansiärens krav

# 10 Projektredovisning  Projektredovisningen behövs för fyra ändamål:  externredovisning  löpande styrning av projekt  styrning och uppföljning av verksamheten i stort  återrapportering till finansiären  Detta ställer omfattande krav på redovisningsfunktionen  Segmentsredovisning – krav för företag av viss storlek – kan det vara en framkomlig väg

# 11  Externredovisningen är beroende av en god intern (projekt)- redovisning för att inte bli missvisande  Förlustriskbedömning – redovisning av avsättningar för framtida förluster  Skall sådana göras i en kommunal miljö?  Intäktsredovisning och samfinansiering?  När skall erhållna medel avräknas och när skall extern finansiering avräknas  Kopplingen mellan den interna redovisningen (projektredovisning och externredovisningens krav)  Hur skall bidrag redovisas i resultaträkningen?  Externredovisningen är beroende av en god intern (projekt)- redovisning för att inte bli missvisande  Förlustriskbedömning – redovisning av avsättningar för framtida förluster  Skall sådana göras i en kommunal miljö?  Intäktsredovisning och samfinansiering?  När skall erhållna medel avräknas och när skall extern finansiering avräknas  Kopplingen mellan den interna redovisningen (projektredovisning och externredovisningens krav)  Hur skall bidrag redovisas i resultaträkningen? Intern och externredovisning

# 12 Intern och externredovisning  Gemensamma kostnader särskilt problematiskt:  Full kostnadstäckning (påläggskalkyl) vs. Marginalkostnadskalkyl ABC-kalkylering Projektredovisning och externredovisning Förlustrisker – hur hanteras de och hur kan de hanteras?  Enhets- och allokeringsproblem, vad är ett projekt och hur skall det definieras? Avgränsning i tid och rum – livsverk – pågående verksamhet  Gemensamma kostnader särskilt problematiskt:  Full kostnadstäckning (påläggskalkyl) vs. Marginalkostnadskalkyl ABC-kalkylering Projektredovisning och externredovisning Förlustrisker – hur hanteras de och hur kan de hanteras?  Enhets- och allokeringsproblem, vad är ett projekt och hur skall det definieras? Avgränsning i tid och rum – livsverk – pågående verksamhet

# 13 Sammanfattande kommentarer  Praxis ser idag olika ut – ambitionsnivåer skiljer sig åt.  Det är i flera fall ett ledningsproblem – vad är det för information som efterfrågas  Jämförbarhet  Förtydligande av existerande norm/regelverk  Det går att EKONOMISERA forskningsverksamhet, vi måste EKONOMISERA forskningsverksamhet, vi vill EKONOMISERA forskningsverksamhet.  Vi är i behov av goda verktyg.