PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Vetenskaplig Metod.
Årsuppföljning LSO.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
<Företagsnamn>
Förra måndagen gick vi igenom:
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Kravspecifikation och IT-upphandling
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kognitiva Scheman ”.
Utvärdering Övning 2 GSS/GGI Övning 8 maj. Mål med övningen  Träna samverkan i en gränstrakt  Lösa problem tillsammans över gränsen  Juridiska spörsmål.
Från idé till projektplan
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Outline för dagens övning
SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.
9. PROJEKTLEDNING, KONTROLL och KOMMUNIKATION. PROJEKTLEDNING  Projektledare  Ledningsgrupp? – Ekonomiansvarig? – Publicitet? – Utvärderare / följeforskare?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
Harmoniserat metadataset 2003 Remissynpunkter 4 Dokumentklasser –i stort tillräckligt –matchning mot egna 4 Användningsområde –typiska tillämpningsfall.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Anläggningsdagen Acceptansprocessen vid järnvägsbyggande Karl-Olof Nylén Byrå Idun AB och Bo Aldurén, Bo Björk, Leif Lund ”alla aktiviteter och.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
PV7170 Föreläsning 4a Validering
PV7170 Föreläsning 1a Introduktion
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Analytics - Vad ni kan göra
Säkerhet - Vad ni kan göra
Kick-off dag Amal Shabibi och Victor Muñoz.
Presentation av ledningssystemet
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Målsättning för lektionen
Design & Utvärdering, 5 poäng
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Bedrägeri – Vad ni kan göra
Statusbedömning av byggnadsverk
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
ViP - uppdrag Mars 2015.
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Här kan processen komma att avslutas
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling Kravhantering PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling

Analys och förhandling Syftar till att finna problem med krav och nå en överenskommelse som tillgodoser alla intressenters behov Kräver skickliga och erfarna kravhanterare – begränsade resurser

Analys processen Nödvändighets-kontroll Konsekvens, fullständighets-kontroll Möjliga krav Onödighets-kontroll Konflikt, ofullständiga krav Omöjliga krav Kravdiskussion Kravprioritering Beslut

När och Vad Analys under insamling Efter det att första utkastet av kravdokumentet producerats Läs kraven Markera problem Genomför revision/granskningsmöte om kraven Är dyrt och kräver tid – men sparar pengar i slutet Är av typen ”ad hoc”-process och ostrukturerad

Analytikerns checklista Lista över frågeställningar alla krav skall klara t.ex: Förtidig design? Kombinerade/flera krav? Orealistiska krav? Oklara/ej förståliga krav? Överensstämmer med affärsmålen? Tvetydig betydelse? Testbara krav? Nödvändiga krav?

Interaktionsmatriser Används för att finna interaktion eller kopplingar mellan krav och dess konflikter Undersök alla krav och markera de som: Dokumentkonflikter med ”1” Dokumentöverlappningar med ”1000” Dokumentoberoende krav med ”0”

Interaktionsmatriser Krav K1 K2 K3 K4 K5 K6 - 1000 1 Summa 1002 3000 2

Begränsningsdefinitioner Systemkrav Kraven är inom systemets målsättning Krav för den operativa processen som associeras med systemet Krav associerade med system Krav utanför systemets målsättning Kraven skall bort Besluta om vilka krav som skall tas bort i förhandling med beslutande intressenter och generella intressenter

Kravklassificering För spårbarhet För att identifiera relaterade krav För att undvika borttappade och saknade krav

Förhandling Beror till största del på kravkonflikter Informell diskussion Förhandlingsmöte Förklara indata Diskutera lösningar, prioritera med avseende på olika intressenter Besluta om lösning, ta bort, modifiera eller lägg till nytt krav

Sammanfattning Bestäm omfattning för systemet Identifiera intressenter Samla in kraven Analysera kraven Förhandla kraven