PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling Kravhantering PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling
Analys och förhandling Syftar till att finna problem med krav och nå en överenskommelse som tillgodoser alla intressenters behov Kräver skickliga och erfarna kravhanterare – begränsade resurser
Analys processen Nödvändighets-kontroll Konsekvens, fullständighets-kontroll Möjliga krav Onödighets-kontroll Konflikt, ofullständiga krav Omöjliga krav Kravdiskussion Kravprioritering Beslut
När och Vad Analys under insamling Efter det att första utkastet av kravdokumentet producerats Läs kraven Markera problem Genomför revision/granskningsmöte om kraven Är dyrt och kräver tid – men sparar pengar i slutet Är av typen ”ad hoc”-process och ostrukturerad
Analytikerns checklista Lista över frågeställningar alla krav skall klara t.ex: Förtidig design? Kombinerade/flera krav? Orealistiska krav? Oklara/ej förståliga krav? Överensstämmer med affärsmålen? Tvetydig betydelse? Testbara krav? Nödvändiga krav?
Interaktionsmatriser Används för att finna interaktion eller kopplingar mellan krav och dess konflikter Undersök alla krav och markera de som: Dokumentkonflikter med ”1” Dokumentöverlappningar med ”1000” Dokumentoberoende krav med ”0”
Interaktionsmatriser Krav K1 K2 K3 K4 K5 K6 - 1000 1 Summa 1002 3000 2
Begränsningsdefinitioner Systemkrav Kraven är inom systemets målsättning Krav för den operativa processen som associeras med systemet Krav associerade med system Krav utanför systemets målsättning Kraven skall bort Besluta om vilka krav som skall tas bort i förhandling med beslutande intressenter och generella intressenter
Kravklassificering För spårbarhet För att identifiera relaterade krav För att undvika borttappade och saknade krav
Förhandling Beror till största del på kravkonflikter Informell diskussion Förhandlingsmöte Förklara indata Diskutera lösningar, prioritera med avseende på olika intressenter Besluta om lösning, ta bort, modifiera eller lägg till nytt krav
Sammanfattning Bestäm omfattning för systemet Identifiera intressenter Samla in kraven Analysera kraven Förhandla kraven