:.:....:..:...:.::...:......:.:::.:..............:::..:..:................::....:::::::.::..:..... Interaktionsdesign : metodik 3p.  Metodik, inte metoder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrum för användaroriented IT-Design (CID) CID är ett tvärvetenskapligt kompetenscentrum på KTH CID är verksamt inom 4 olika forskningsområden: • Digitala.
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Det första du bör göra är att rita horisonten
Mål med samverksanssystemet
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Äldre IT-användare och tillgänglighet
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Ekonomi – hushållning med resurser
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Problemsnack eller bygga lösningar.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Förmågor & Centralt innehåll
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Formellt, skarpt och snyggt
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Förra måndagen gick vi igenom:
Projekt pinnar.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Interaktionsdesign : metodik 3 p
Perspektiv på arkitektur
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011.
DESIGN METODIK GRUPP 4 JOHAN BERGSTEN | JENNY DAFGÅRD | PIA HAMMARGREN.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Intelligens Förnuft och känsla.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Projektkurs 10 p Genomgång av uppgifter och krav i kursen.
Skriva noveller.
Respekten för människan
S + U KOMMISSION – VISION - INPUT Det primära är ”mjukvaran”. Rumslig organisation, fysisk planering syftar till att något skall äga rum. I den byggda.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Datorn som skrivredskap på förskolan
Kärnan i all kommunikation
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Form och funktion Designprojekt TK år 7.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Märkning av utbildningsinnehåll Integrering av existerande verktyg.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
AV ALLA FÖR ALLA - Digitaliseringens dolda resonemang.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Användarcentrerade metoder Daniela Baccarini
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Framtidskartläggning
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Mallen för kvalitativ hållbarhetsanalys
Geografiska perspektiv på transporter, del 5
Geografiska perspektiv på transporter, del 3
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Rädda klassrummet SLÖJD.
Presentationens avskrift:

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Interaktionsdesign : metodik 3p.  Metodik, inte metoder  Reflektion  Metod som ett redskap för utveckling av designerns förmågor

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Interaktionsdesign  Det finns ingen rätt lösning, bara ett antal mer eller mindre bra lösningar, stödda av mer eller mindre goda argument.

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Interaktionsdesign  Uppstod hur?

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... ”Enya är kanske rejv för mig”  Massagefåtölj  Dörrhandtag  Kylskåp  Bil  Cykel  Betalningssystem för lokaltrafik  Radio  Parkeringsautomater  Handla mat  Amfiteater

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Vad är interaktionsdesign?  Utformandet av artefakter innehållande beräkningskraft

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Material  Vilka material kan ha använts för att skapa en... ... keramikvas? ... fåtölj? ... mobiltelefon?

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Material  Vilket material använder vi oss av?  Hur skiljer sig detta från andra mer fysiska material?

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Temporala aspekter  Vi skapar mer än en spatial (rumslig) gestalt, vi skapar även en (tidslig) temporal gestalt! Slutsats: de temporala strukturerna behöver någon form av spatial gestaltning för att kunna förnimmas och existera. Kan handla om luft som material för svängningar, eller en datorskärm som ritar upp grafik.

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik  Vilka designval berör estetik inom interaktionsdesign?

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik - Järnhästen

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik - CoverallSound

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik - FLIRT Flexible Information and Recreation for mobile Telephone users

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik - FLIRT

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik - Superflex  Sociala och ekonomiska förpliktelser  Utforma/designa verktyg  överlämna projekt

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik - Superflex

:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Estetik  Vilka designval berör inte estetik inom interaktionsdesign?