Internkonferens i Webbvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Välkomna till Masterutbildningen
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Individuellt lärande tillsammans
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Konferens och evenemang
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att söka och förvalta kunskap
Rapportskrivning – rep.
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Utlandsstudier för I:are
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Att gå från orange till svart eller att göra svår orientering enkel!
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Språk och interkulturell kommunikation
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Skolutveckling via digitala medier
BREDDAD REKRYTERING.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Internkonferens i Webbvetenskap. Webbvetenskap En ny vetenskap närmare bestämt en tvärvetenskap med ett studieobjekt – webben som teknologisk artefakt.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Diskussion Spela in?
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
Formellt, skarpt och snyggt
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Nationell plattform för förbättringskunskap & Sommardialog
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Bli säker på utredande PM
Vad är en FQ-grupp?.
Presentationens avskrift:

Internkonferens i Webbvetenskap

Webbvetenskap En ny vetenskap närmare bestämt en tvärvetenskap med ett studieobjekt – webben som teknologisk artefakt och socialt fenomen En lätt hajpad vetenskap i vilken ingen institution i Göteborg (eller ens i Sverige) forskar eller undervisar Kan vi? Ska vi?

Ämnen Webbvetenskap Teoretisk filosofi Praktisk filosofi Logik Allmän språkvetenskap Fonetik Språkteknologi Vetenskapsteori Kognitionsvetenskap Webbvetenskap

Vårt försprång i Göteborg Många av våra ämnen är relevanta, och mer så och i en större och bättre blandning än andra GU-institutioners ämnen Erfarenheter av en praktisk praktisk filosofi – en filosofi med tydlig samhällsanknytning – har vi också 25 år av språkteknologi (datalingvistik) – en form av teknologisk-humanistisk tvärvetenskap – har givit oss viktiga erfarenheter Inte ens webbteknologi är särskilt väl representerat i Göteborg – utom just hos oss Webbens spjutspetsteknologier behärskar vi bättre än några andra i Göteborg

Konferensens syfte Ge oss själva en allmän orientering om hur ämnet skulle kunna te sig i våra händer Generera forskningsuppslag Diskutera mastersutbildning Avgöra två viktiga frågor....

Kan vi?

Ska vi?

Procedur Varje talare har 15 minuter på sig för presentation och 4 minuter för frågor och diskussion Man får dra över sina 15 minuter, men bör helst inte Ordförande visar upp en skylt som det står 5 min på. Det signalerar att man har 5 minuter kvar för att presentera klart, och 9 minuter allt som allt. Sedan en skylt som det står 1 min på – betyder 1 minut för att runda av presentationen, och 5 minuter allt som allt Nästa talare bör smyga fram och börja förbereda sig någon eller några minuter innan han/hon ska börja.

Sökes: Ordföranden (fyra st.)

Som första talare på den första webbvetenskapliga konferensen i Göteborg, låt mig då få presentera... Björn Haglund

Diskussion Spela in?

Allmänna intryck av konferensen Har vi haft kul? Ser vi en enhet i mångfalden? Förstår vi varandra? Ser vi svårigheter?

Kan vi?

Vårt försprång i Göteborg Många av våra ämnen är relevanta, och mer så och i en större och bättre blandning än andra GU-institutioners ämnen Erfarenheter av en praktisk praktisk filosofi – en filosofi med tydlig samhällsanknytning – har vi också 25 år av språkteknologi (datalingvistik) – en form av teknologisk-humanistisk tvärvetenskap – har givit oss viktiga erfarenheter Inte ens webbteknologi är särskilt väl representerat i Göteborg – utom just hos oss Webbens spjutspetsteknologier behärskar vi bättre än några andra i Göteborg

Spjutspetsteknologier för webben Teknologier för Semantiska webben Språkteknologi Webb-baserade dialogsystem

Ska vi?

Mål Bäst i Göteborg på webbvetenskap Massor av studenter Intressanta projekt Livlig samverkan Möjlighet att bjuda in till webbvetenskapsdagar

Vägen dit Seminarieserie för att skapa gemensam plattform Skapa ett kontaktnät utåt lokalt, nationellt och internationellt Ordna och delta i konferenser och happenings Samverkan, Entreprenörskap Intraprenörskap PR

Lokala relationer Inom akademien Utanför akademien Handelshögskolan Kristoffer Schollin DART Katarina Muhlenbock Mats Lundälv Psykologen Mikael Elf Pedagogen (PIL) Johan Lundin, Tomas Lindroth IT-universitetet Mathias Klang Ylva Hård af Segerstad Chalmers Aarne Ranta, m.fl. Sociologen ? Språkdata Lars Borin m.fl. Journalistik och masskommunikation UB Peter Möller GU Mikael Stoltz (Web coordinator) Utanför akademien Myndigheter Webbyråer ...

Nationella relationer Högskolan i Borås – webbdesign, webbteknologi Linköpings universitet (bra på Semantiska webben) SICS Svenska W3C-kontoret .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) http://www.iis.se/

Internationella relationer Kontakter med MIT, Southhampton, etc. Kontakt med OII (http://www.oii.ox.ac.uk/) Medlemskap i W3C (http://www.w3.org/)

Happenings Webbvetenskapliga dagar Webbdagarna i Göteborg (http://www.webbdagarna.se/) IT-mässor

Entreprenörskap Skapa egna företag Uppmuntra studenterna att starta egna företag Resurser på GU-nivå

Intraprenörskap Tar vi (institutionen, fakulteten, universitetet) så mycket plats på webben som vi skulle kunna göra? Det hade kunnat vara sämre... Att finnas är att finnas på webben The web of documents, people, data, things Web applications

PR-idéer Webbdagarna i GBG Artiklar i t.ex. Computer Sweden, Internetworld Spridning genom IT-beställarrådet

Mastersprogram

Se dokumentet "Masters i webbvetenskap"

Frågeställningar Hur ska utbildningen se ut, i mer detalj? Kan vi få tillräckligt antal studenter? Ska det vara en internationell master eller ej? Finns det tillräckligt med lärarresurser? Finns det existerande kurser som kan ingå? Vilka nya kurser måste vi skapa?

Curriculum (fr. webscience.org) History of the Web Building the Web The Web in Society Operationalising Web Science for a World of International Commerce Analysing the Web

Program på andra ställen http://webscience.org/wiki/Curriculum_topics http://webscience.org/wiki/Curriculum http://www.ecs.soton.ac.uk/admissions/pg/msc/0910/web_science.php

Internationell master För högre söktryck duktigare studenter Emot är vi verkligen tillräckligt bra än? alla kurser måste vid behov ges på engelska även de som vi inte har någon kontroll över ger ev. en sämre lokal förankring ger ev. tystare studenter under seminarier avgifter på gång (?) får vi internationella studenter då?

Obligatoriska kurser Webbvetenskap (7,5 eller 15 hp) Metodkurs (7,5 hp) Introduktion till programmering (om man inte redan läst) Webbteknologi I (om man inte redan läst) Projektkurs 1 (15 hp) Projektkurs 2 (30 hp) Seminarieserie

Tillvalskurser Logik Webbteknologi II Semantiska webben Informationssökning (?) Etik (?) Språket, individen och samhället (?) Pragmatik (?) Sociolingvistik (?) Vetenskapteori – fokus på e-vetenskap (?)

Seminarieserie Ger utbildningen en röd tråd Ett viktig mötesplats för studenter och forskare Teknikbevakning Viktiga frågor (t.ex. etiska) kring webben och webbanvändandet Tipsar om nya trender – någon kan t.ex. demonstrera Twitter, informera om hur vida använt det är, samt diskutera implikationer...) Kan använda sig av material (videoföreläsningar etc.) hämtade från webben. En gång i veckan?

Skiss 1

Skiss 2

Skiss 3

Kurser eller kursmoment som kan återanvändas Språkteknologiprogrammet programmering för korpuslingvistik 7,5 hp (namnbyte till "Introduktion till programmering") webbteknologi 7,5 hp (namnbyte till "Webbteknologi I") dialogsystem 7,5 hp (namnbyte till "Webbteknologi II") kunskapsrepresentation och inferens 7,5 hp (namnbyte till "Semantiska webben") informationssökning (just nu ej i STP – men kan samläsas) Fakultetsgemensamma kurser/seminarieserier diskursanalys TAP metodkurs (datainsamling, statistik, begreppsanalys, mm.) Logik en introduktionskurs 7,5 hp Filosofi AI Lingvistik Entreprenörsmoment Praktikkurs

PR-idéer Affischer på GU och Chalmers Posta information/PR i Piratpartiets webbforum Artiklar i t.ex. Metro

Detaljerade planer

Vägen dit 40.000 kr för planering av master en grupp på (säg) minst 5-6 personer som vill ägna sig åt detta skissa på en master leda en seminarieserie söka projekt Inköp av litteratur, prenumerera på tidskrifter Möjlig tidsplan HT09-VT10: planering av master i webbvetenskap HT09: intern seminarieserie för att fortsätta skapa 'common ground' VT10: seminarieserie med inbjudna även från resten av akademien HT10: seminarieserie med inbjudna även utifrån HT10: master i webbvetenskap startar