Från JBOWS (“Just a bunch of Web Services”) till SOA 1 Sundsvall 42, 15 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Fokus på kundvärde och teamutveckling - så utnyttjar vi Lean principerna för framgång Rickard Eriksson, produktionsansvarig på Elicit
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Policy för miljö och hållbar utveckling
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Buzzwordet! Enterprise Architecture = Övergripande Arkitekturstyrning Övergripande Arkitekturstyrning = Enterprise Architecture I presentationen förekommer.
Processkartläggning.
Miljarder möjligheter på en plats!
Ett arbete med att etablera
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister.
Systemkarta.
Tekniken i människans tjänst – hur hittar man balansen?
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Göteborgs universitet förnyas
Välkommen till information om utvecklingsarbete
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Introduktionskurs för användare Del 1
<element name="ReportClient" minOccurs="0">. <simpleType>
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Delprojekt Informationsutveckling Verka för tillämpning av enhetliga modeller och gemensamma standarder för data och metadata Producera och ajourhålla.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Medicinsk diagnostik Klinisk fys, lab.medicin och medicinsk radiologi.
Moderna affärsstrategier
Intressententmodellen.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
1 IBC Euroforum SoftDev 2.0 utvecklarkonferens /27 SoftDev_ _v1.ppt Sven-Håkan Olsson.
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Offensiv kvalitetsutveckling
Organisationer traditionella och moderna, olika affärsstrategier
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
SHAREPOINT I AZURE MED ETT KUNDCASE. OM MIG Georgios Sidiropoulos (kallas Jorgo) Född och uppvuxen i Stockholm Jobbat med SharePoint sedan 2009 Varit.
Produktens olika delar
Från händelsstyrd till processtyrd IT-verksamhet ITIL / SLA i verkligheten Inge Hansson IT-chef Gunnar Kartman IT-arkitekt
Utbildning administrativa roller: presentation, syfte och mål och innehåll.
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Introduktion till The Rational IT Model
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Risk Management.
Intressententmodellen.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Seminarium Affärsidé & Budget
Projekt Processhantering
Kommunikationsprocesser
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Från JBOWS (“Just a bunch of Web Services”) till SOA 1 Sundsvall 42, 15 oktober 2008

2 Läget beträffande SOA idag Web Services vanligt ESB vanlig Tjänsteorientering mycket ovanligt Därmed missar man de strategiska fördelarna med SOA, och riskerar till och med att hamna i en sämre sits än innan. Applikationsintegration med hjälp av integrationsplattform och tjänster. Ingen koordinerad övergång till tjänsteperspektiv tvärs över verksamhet och it. Tjänsterna är inte stabila åter- användbara tillgångar Inga roller och riktlinjer på plats för ägarskap och livscykelhantering Ingen koordinerad övergång till tjänsteperspektiv tvärs över verksamhet och it. Tjänsterna är inte stabila åter- användbara tillgångar Inga roller och riktlinjer på plats för ägarskap och livscykelhantering Strategiska fördelar med SOA: + Flexibelt stöd för d istribuerade affärsprocesser + IT-system och information positionerade som återanvändbara tillgångar + IT-sidan tillgodoser verksamhetens behov snabbare och effektivare = “The agile enterprise” Strategiska fördelar med SOA: + Flexibelt stöd för d istribuerade affärsprocesser + IT-system och information positionerade som återanvändbara tillgångar + IT-sidan tillgodoser verksamhetens behov snabbare och effektivare = “The agile enterprise”

3 Tjänsteorientering i ett längre perspektiv Produktionsprocess Utvecklingsprocess Leveransprocess produktionseffektiv introvert stum kundorienterad kostnadseffektiv automatiserbar Första vågen: Den industriella revolutionen Andra vågen: Process- revolutionen Tredje vågen: Flexibilitets- revolutionen flexibel konfigurerbar adaptiv Vi upptäcker komponenterna som processerna är uppbyggda av och kan rekonfigurera dem efter behov.

4

5 Vad behöver göras? För en viss domän inom företaget 1.Etablera organisation 2.Etablera arbetssätt 3.Ta grepp om nuläget 4.Etablera ett tjänsteorienterat synsätt 5.Tjänster byggs sedan efter behov som en del av det vanliga utvecklingsarbetet En domän är en organisatorisk enhet (inköp, logistik, HR) och/eller ett relativt självständigt informationsområde (kunder, produkter) -Arbeta nära leveranserna (både it-leveranser och verksamhet) - Arbeta nära intressenterna (de vars behov skall tillgodoses) - Aktiv förvaltning (kontinuerlig, proaktiv utveckling) - Kommunicera (wiki, kartor, muntligt, grafiskt,) -Arbeta nära leveranserna (både it-leveranser och verksamhet) - Arbeta nära intressenterna (de vars behov skall tillgodoses) - Aktiv förvaltning (kontinuerlig, proaktiv utveckling) - Kommunicera (wiki, kartor, muntligt, grafiskt,) Ta fram Business model: - information, begrepp, verksamhetsregler - processer - IT-system, integrationspunkter Ta fram Business model: - information, begrepp, verksamhetsregler - processer - IT-system, integrationspunkter För varje domän: - Egen verksamhetsarkitekt - Egen förvaltningsorganisation (gemensam för IT och verksamhet) Gemensamt: - Affärsarkitekt för att kommunicera med verksamhetsledning. - Federativ styrmodell För varje domän: - Egen verksamhetsarkitekt - Egen förvaltningsorganisation (gemensam för IT och verksamhet) Gemensamt: - Affärsarkitekt för att kommunicera med verksamhetsledning. - Federativ styrmodell Varje befintlig integrationspunkt kan (och bör) ses som en tjänst

6