nästan en riktig EA-process

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Nordisk slutkundsmarknad
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Ett arbete med att etablera
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Göteborgs universitet förnyas
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Dataföreningen i Sverige
Välkomna till en dag om eArkiv
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Projekt och Arkitektur
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Strategiska perspektiv på verksamheten
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartläggning av inköpsprocessen
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Sambruk:s projekt.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
NetInfo L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Verksamhet 2008: ca 6 miljarder SEK ca 1/3 utbildning och 2/3 forskning Sveriges.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Introduktion till The Rational IT Model
Samordnad utveckling för god och nära vård
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Portföljstyrning och Mätbarhet
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
Sofia Kialt projektledare​
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Områdesmöte Vårterminen 2015.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
I offentlighetens tjänst
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Statusrapport införande
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

nästan en riktig EA-process CTS-projektet nästan en riktig EA-process Karin Kårström IT-arkitekt

Upplägg Kort presentation Tullverket, IT-avdelningen och Arkitekturenheten Drivkrafter utvecklingsarbete runt 2005 CTS-projektet (CTS = CustomsTradeSystem) Hur började det…? Hur arbetar vi idag…? 5-årsplanen Erfarenheter Sen då?

Administrationsavdelning Tullverket GENERALTULLDIREKTÖR OCH ÖVERDIREKTÖR INTERNREVISION VERKSLEDNINGSSTAB EFFEKTIV HANDEL BROTTSBEKÄMPNING ADMINISTRATION OCH STÖD Administrationsavdelning Informationsstab IT-avdelning Personalavdelning Rättssekretariat Effektiv handel Sysslar med det legala flödet Ganska täckande IT-stöd Ganska god IT-mognad Brottsbekämpningen Sysslar med det illegala flödet Fragmentariskt IT-stöd Ganska låg IT-mognad Administration och stöd Många standardsystem Varierande IT-mognad

IT-avdelningen AVDELNINGSCHEF STAB DRIFT ARKITEKTUR SYSTEM Operativ drift Applikationsdrift Kundstöd IT-sevice ARKITEKTUR SYSTEM Effektiv Handel Brottsbekämpning Gemensamma system Interna system

Traditionell IT-arkitektur Arkitekturenheten Enhets-/Sektionschef 3 IT-arkitekter verksamhet IT-arkitekt verktyg och std IT-arkitekt infrastruktur IT-arkitekt kommunikation IT-arkitekt säkerhet IT-säkerhetschef Processutvecklare 2 metodutvecklare (Verksamhetsarkitekt) ARKITEKTUR Reaktivt Traditionell IT-arkitektur Äldre lösningar Proaktivt SOA Moderna IT-lösningar

Administrationsavdelning Tullverket GENERALTULLDIREKTÖR OCH ÖVERDIREKTÖR INTERNREVISION VERKSLEDNINGSSTAB EFFEKTIV HANDEL Kundrelationer Marknadsanalyser Tillstånd Kvalitetssäkring Klarering Uppbörd BROTTSBEKÄMPNING ADMINISTRATION OCH STÖD Administrationsavdelning Informationsstab IT-avdelning Personalavdelning Rättssekretariat Effektiv handel är CTS vagga… Kundrelationer (marknadsföring, marknadsanalys, hantera uppbörd mm) Handelsförenklande åtgärder (kvalitetssäkring, certifiering, framtagning och implementation av förenklingar) Handelslogistik (klarering av import/export, fysiska kontroller, tullager)

Drivkrafter Effektiv handel anno 2005 ETT TULLVERK med effektiva och moderna arbetsmetoder förenklar det legala och förhindrar det illegala MÅL Minst 80% av varuflödet är kvalitetssäkrat Tullverkets vision 2012 eCustoms Multi Annual Strategic Plan (MASP) harmonisering av tullprocedur och lagstiftning Tvingande krav med tvingande datum! Effektiviseringsbehov processer, arbetsmetoder

Drivkrafter IT anno 2005 Utdaterat IT-stöd textbaserade gränssnitt (TullDataSystemet) byggt på Ingres, c-funktioner, VAX/VMS och True64 osv Nya behov – nya krav på teknisk plattform EU-initiativ harmonisering – ökat utbyte av IT-stöd mellan medlemsstater SOA den funktionalitet som behövs finns i våra silos, men är ”felpaketerad” Behov att ”mäta” IT-stödet Spårbarhet mot verksamhetsmål Helhetsperspektiv – verksamhetsdrivet – I TID!

CTS – början ”Det svenska Tullverket står i dag inför sin största tekniska utmaning sen införandet av Tulldatasystemet, TDS, i början av 1990-talet. TDS har varit ett mycket väl fungerande system under många år, men nu har de nya kraven från EU samt våra interna krav på förändringar lett fram till ett beslut att bygga ett helt nytt tulldatasystem. Ett nytt TDS ska bli det nya systemstöd som tillgodoser de krav och beskrivningar som kommer från både Europeiska kommissionen och från Tullverket.” Citat projektledare CTS

Strategisk diskussion CTS – början Strategisk diskussion Kartlägga verksamheten IBM/CBM: målbild 2012 kopplad mot EU-krav avsiktsförklaring: sätta ambitionsnivå per verksamhetsområde prioritera verksamhetsområden: Trade Logistics prioritera verksamhetskomponenter: Import & Export Controls, klareringsprocessen först ut viss nulägeskartläggning för att identifiera gap roadmap påbörjas Grundläggande tekniska beslut Ny strategisk plattform (Linux, Java, SOA) CBM Ambitionsnivåer Bra = EU-complient Bättre = även nationell utveckling för egen effektivitet Bäst = även effektiviseringar för kunder

Arkitekturella produkter och tjänster Uppdragsspecifikationer CTS – Början Arkitekturella produkter och tjänster Avsiktsförklaring Verksamhets- Komponenter (CBM) Roadmap Måldokument Principer Riktlinjer Uppdragsspecifikationer Modeller process Beslutsunderlag Har inte gjort skillnad på produkter som kommer in från planeringsprocessen och det som produceras i ”Före”

Hur ser man att arbetet fortsättningsvis ska gå till?

Inringat med röd streckad linje – planeringsprocessen Nedre högra hörnet - projektprocessen

CTS – Före ”organisation” Verksamhets expert System arkitekt Utvecklings samordnare Verksamhets arkitekt Teknisk expert BPÄ PPÄ Strateger mfl IT arkitekt Process designer CORE TEAM Sakkunnig Verksamhets analytiker ”organisation” VIRTUAL TEAM

Strategisk diskussion CTS – Före Strategisk diskussion Core Team Identifierar förändringsområden inom prioriterad verksamhet… Gör målnedbrytning Initierar uppdrag/delprojekt/projekt Skapar riktlinjer och inriktningsbeslut Förankrar med strategisk ledning och styrning Iterationer!

Arkitekturella produkter och tjänster Uppdragsspecifikationer CTS – Före Arkitekturella produkter och tjänster Omsättningsplan Principer Roadmap Riktlinjer 5-årsplan Tekniska plattformar Modeller Referensarkitektur integration Referensarkitektur portal Uppdragsspecifikationer Säkerhetslösning Förfinar/bygger vidare på tidigare artefakter Uppstår ytterligare frågor -> nya uppdrag Finns svaren -> nya projekt Beslutsunderlag

Pedagogisk bild som visar dels koppling före-arbete och projekt, dels RUP

Utveckling inom arkitektur CTS – Under Utveckling inom arkitektur Det handlar om (del)projekt… In: principer, riktlinjer, referensarkitektur, modeller osv Styrs av inriktnings- och omfattningsbeslut Styrs av RUP och PROPS ”nya” dicipliner: verksamhetsmodellering och användbarhet ”nya” aktiviteter: tjänsteidentifikation Återkoppling mot före-arbetet!

Arkitekturella produkter och tjänster Inriktning Omfattning CTS – Under Arkitekturella produkter och tjänster Projektunderlag Inriktning Omfattning Granskningar Inriktning omfattning Stöd

CTS – Efter Införande Uppföljning

5-årsplan Omfattar idag Trade Logistics och i dagsläget inte en plan utan en rekommentation Framtagen som förankringsverktyg

5-årsplan - nuläge Stora investeringar för import, export och transitering är gjorda, men den tekniska livslängden är begränsad (kortare än den funktionella) Befintliga verksamhetsrutiner är splittrade Inte processtödjande IT-stöd – stuprör Rutiner och IT-stöd för klarering av certifierade kunder är bristfällig

Befintligt läge - grafik Imp Exp Tr (NCTS) AEX DIV E-post FGP Kvoter TET m.m. ECS

Föranmälan/Klarering huvudflöde Urval Automatisk Exp Beg. klarering GP/Presentation Kontroll & Resultat Klareringstjänstemannen Kartlägg hela Klareringsprocessen? * Fler beslut

Framtida läge, delmål 2009+ Tr Imp Exp Beg. klarering Urval Kontroll & Resultat GP/Presentation Imp Exp Tr (NCTS) Summarisk införsel- deklaration Import Imp Exp Tr (NCTS)

Framtida läge, 2013+ Tr Imp Exp (NCTS) Beg. klarering Urval Kontroll & Resultat GP/Presentation Nytt IT-stöd för ärendehantering

5-årsplan – hur? Fördela ut nämnda steg i de olika verksamhetsförändringsprojekten. Identifiera nödvändiga åtgärder för att effektivisera drift och förvaltning av befintliga TDS (5-10 års perspektiv) Första delprojektet: Nytt IT-stöd för summarisk införseldeklaration som utgör plattform för kommande ärendestöd byggs Bas för effektivare uppföljning och analyser införs Processtödjande gränssnitt införs Generell lösning för EU-kommunikation införs Avveckla funktioner i TDS som ersätts av nytt samlat IT-stöd Block av verksamhetslogisk karaktär som är möjliga att utan negativ påverkan för användare och IT-avdelning realiseras enligt nya arkitekturen skall övervägas om så ska göras Övriga krav införs i befintligt IT-stöd  Kontinuerlig dialog mellan delprojektet och CTS-förearbete och sponsor

Harmonisering införandeförslag 2009 2011-2013+ Befintlig hantering harmoniseras (med början 2009) Ny hantering harmoniserad Befintlig hantering harmoniserad om tillfälle ges Förändringar för företagen

5-årsplan Förankrad och klar Principer Riktlinjer Inriktningsbeslut

Erfarenheter Proaktivt arbete är toppen! Tydligare mål – spårbarhet till mål – verksamhetsdrivet Förbättrad kommunikation – strategiska/taktiska beslut istället för projektbeslut Förankring – forum Bättre helhetsperspektiv Just enough – just in time Tungt för ”första-projektet” Motstånd… Förankring Projektform Gräns mot planeringsprocess och projektprocess inte glasklar

Sen då…? Just nu pågår arbete med att definiera EA-processen inom Tullverket: Delprocesser och aktiviteter Roller!! Artefakter, produkter, tjänster Gränsytor Arkivskåpet! Osv… Slutet gott – allting gott!

Frågor? karin.karstrom@tullverket.se 0920-25 97 25