Unified communication Presentation samt demo. Martin Klasson, Oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mobila anknytningar med Springmobil
Advertisements

Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Hösten 2011 Nortech Telecom
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Strategi för styrning av Transportstyrelsens internationella arbete inom järnvägsområdet Mats Andersson Stabschef Väg- och järnvägsavdelningen
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Internetbanken - Smidiga tjänster för vardagsekonomin.
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Nytt telefonisystem för LU
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Så skapar du en spänstigare It-infrastruktur! Per Bergman, IT-arkitekt
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Välkommen till Ledardagen!
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Statusrapport Projektportal Arkivering Bas4.
Identitetshantering i praktiken
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
En effektiv IT-struktur med en gemensam standardarbetsplats
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Projekt och Arkitektur
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
IT organisation Tjörn Verksamhetsuppdrag Organisation Arbetsuppgifter ”Burkpriset” Kostnader Vad händer 2003?
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Yrken inom Datorteknik
Citat från kammarkolegiets förstudie om managementkonsulter
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
En mobil växel olik alla andra
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Nya möjligheter med hemagenter Christian Hultén, Transcom.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Kostnader för resor och möten. En samlad bild av rese- och möteskostnaderna FlygbiljetterTågbiljetterHotell, konferens, faciliteterParkeringTaxiLokala.
From Great To Excellent
Tempen på införandet av e-hälsa
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Införande av blodsamverkan
Presentation av ledningssystemet
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
PoC Mobilt Efos
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Unified communication Presentation samt demo. Martin Klasson, Oktober 2007

Unified Communication Drivkrafter Ekonomi Att tänka på Demonstration Frågor

Drivkrafter

Vad har drivit våra kunder? Man betalar mycket pengar för telefonkonferenser som tjänst Man önskar ta bort säkerhetshålen med chattprogrammen, men användarna ser stora fördelar med direktmeddelanden Man vill veta var man får tag i en expert, och genast se om denne är inloggad Man tittar på att införa videokonferens, eller att ersätta ett äldre videokonferenssystem Man vill integrera befintlig rumsbaserad videokonferens med desktop- lösningar Man tittar på IP-telefoni

Innehåll Innovativ kommunikation tillgänglig teknik (i separata system) Vanligt språk NärvarostödhänvisningssystemSe om någon är tillgänglig IP-samtalIP-telefoniPrata med varandra, mötas GruppsamtalKonferensbryggaPrata med varandra, flera stycken! VideosamtalVideokonferensSe varandra DirektmeddelandenChattprogramSkriva en lapp Dela dokumentCollaboration / netmeeting / tjänster Titta på en gemensam presentation programSkriva ett brev

Ekonomi

Vad kostar det att mötas? 8 personer på chefskonferens i externa lokaler IT-rådet träffas i interna lokaler Styrelsemöte, 5 personer träffas 3 timmar

Vad kostar det att inte träffas? Görans kund har ett problem Han frågar Henrik som sitter på huvudkontoret i Stockholm Henrik måste fråga Erika som är expert i frågan och sitter i Göteborg Erika kollar först med sin chef som jobbar hemifrån den här dagen innan hon återkommer till Henrik …som återkommer till Göran …som återkommer till kunden … hur lång tid tar detta?

Effektivitet i organisationen Nomaden – behöver alltid vara tillgänglig! –Sällan inne, alltid på resande fot –Mest externa kontakter/möten –”pappersarbete” (dvs datorarbete) typiskt utanför normala arbetstider eller inte alls –Typexempel: Säljare, chaufförer Experten – behöver vara tillgänglig och hushålla med tiden! –Jobbar både inne och ute i fält –Mycket interna kontakter (som jagar honom/henne) –Mycket arbete vid datorn –Många möten –Typexempel: konsult, ”personlig bankman” Administratören – behöver ofta nå andra –Alltid inne, ”alltid” vid datorn –Externa såväl som interna kontakter –Sällan i möte –Typexempel: ekonomi, administration Mobilitet Mötesverktyg, video, chatt Närvarostöd, chatt

Effektivitet i organisationen Chefen – behöver prioritera sin tid –Jobbar både vid skrivbordet och ute –Externa såväl som interna kontakter –Svår att nå! –Många möten –Mycket arbete utanför normala arbetstider och utanför kontoret (hotell etc) –Typexempel: mellanchefer, ledningsgrupp, VD Kundtjänst – behöver skicka frågor vidare –Alltid inne, ”alltid” vid datorn –Fokus på externa kontakter –”Aldrig” i möte –Typexempel: kundtjänst, support helpdesk Osv… Mötesverktyg, konferens, mobilitet Närvarostöd, chatt, konferens

Att tänka på

Strategi – vägen fram Inget svar är rätt för alla Vad är viktigast – prioritera! Var kan man spara kostnader? Vad måste ersättas av det som finns, vad kan man ha kvar? Men viktigast: Hur ser MÅLBILDEN ut?

Ta reda på hur det totala ser ut: IP-telefoni / e-Möte QoS Lastbalansering WANLAN VPN Telefoniväxel Brandväggar Autentisering Säkerhet

Pilot OCS Åtgärdsplan Målbild för utrullning Befintliga möjligheter med avseende på: Nätets hälsotillstånd Topologikarta Klientbestyckning Säkerhetsparametrar Förstudie Initiera Optimera Utifrån definierad kravbild anpassas infrastrukturen för att möta pilotens driftskrav. Kvalitetssäkring Uppsättning av pilotmiljön sker i en anpassad test miljö. Implementation Under avgränsad tidsperiod testas piloten under satta förhållanden. Pilot i drift Piloten avslutats Med genomgång Och resulterar i: Åtgärdslista Kostnadsunderlag Tidsplan Detta samlas i en slutrapport. Uppföljning Implementera Utvärdera

Pilot OCS Åtgärdsplan Insamling av befintlig infrastruktur: Inventering av aktiv utrustning Nätverkets hälsotillstånd Bestyckning och konfiguration av klienter Applikationer och mjukvaruversioner Nätverkstopologi Prestanda/kapacitet över WAN och LAN Säkerhetsparametrar Befintlig IP-plan: Trafikprioritering Routing VLAN Förstudie Samtliga definierade aktiviteter i åtgärdsplan genomförs för att skapa en optimal driftmiljö för piloten. Detta kan exempelvis innebära: Mjukvaruuppgraderingar Konfiguration av trafikprioritering Förändringar i brandväggspolicy Otimering av routingvägar Kvalitetssäkring

Kvalitet in = kvalitet ut PlaneringFörändringDrift Kvalitetssäkring Low Level Design Analys Förstudie Kompetensstöd Projektledning Rådgivning Implementering- stöd Dokumentation Driftsstöd Support o Service Regelbunden Drift

Demonstration

Kontakt