Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9
Reflektion över caset Vikten av goda relationer och skapandet av ett helhetserbjudande Viktigt att samla information om vad kunden vill och kunna skräddarsy erbjudandet Se på affären utifrån kundens perspektiv, från internt till extern fokus- sälja värde, inte produkter Analysera både internt och externt om affären är värd att satsa på eller ej En starkt relation tar oftast tid och kraft att bygga upp men kan snabbt förloras En kontinuerlig uppföljning av kommunikation är viktigt för att uppfatta eventuella förändringar hos motparten Storleken på ett företag avgör ofta hur stor förhandlingsstyrkan är
Case som undervisningsform Positivt Tillämpa teorier på riktiga case Bra med en annrorlunda caseredovisning, till skillnad från andra casepresentationer Visar tydligt om du är påläst eller ej Nyttigt att öva att argumentera kring frågorna, speciellt med tanke på kommande MUNTA Lära av varandra – få nya infallsvinklar Negativt Liten “gain” på att svara, rädd att svara fel Risk för att vissa pratar mer än andra Relativt lätt att undgå att svara Hade fungerat bättre om elevantalet varit mindre