Varför just jag? Om våld, övergrepp och funktionshinder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Varför är Carl Bildt så skicklig på att hantera journalister? Peter Dahlgren medie- och kommunikationsvetare.
Anne Frank Historia.
Elsa Beskow.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Författare Josefin Berntsson År 2013
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Sagan om Piffy.
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
- en positiv och realistisk självbild
Ett fel på kvinnor.
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Att leva med multipel skleros
BILD
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Det va en gång en katt och hund del 1
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Sexuellt utsatta pojkar
De försvunna monstret Det var en gång en monster mamma som födde en monster bebis. Monster bebisen heter Brolle. Bebisen var jätte snäll och omtyckt. Dom.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Vad är du för typ av person?
Välkomna!.
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Jag vill känna mig som en kvinna En modern saga. På en flygresa över atlanten kommer planet in i en riktig storm. Turbulensen är hemsk och det blir ännu.
HJÄRNGYMPA.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Flickors psykiska ohälsa
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Värderingsövning/ fyra hörn
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Cyberbullying/ Nätmobbning
Det va en gång en katt och hund del 1
MAKTLEKAR.
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Presentationens avskrift:

Varför just jag? Om våld, övergrepp och funktionshinder www.pojkmottagningen.se Olof Risberg Leg. Psykolog / Psykoterapeut

Tre böcker på gång. Att arbeta med funktionshindrade Pojkmottagningen (1995) Sexuella övergrepp mot pojkar var ett tabu. Vilka farliga tabun finns kvar idag? Funktionshindrade i rättsprocessen? Kvinnliga förövare? Unga förövare (2000) 62 pojkar varav sju utvecklingsstörda medelålder 14. Samtliga puberterade. 82 offer, medelålder 9 år. 13 av pojkarna, 21% uppger att de själva utnyttjats sexuellt. Vem vill vara ihop med mig då? (2003) Vad gör man om en fyraåring har puberterat och väger 100 kg? Tre böcker på gång. Att arbeta med funktionshindrade Han fick fem år, jag fick livstid. Om ett rättsfall med minst 26 st förtvivlade inblandade. Sagan omTexas. Om mammor som slår. Olof Risberg

Övergrepp, en komplex verklighet för alldeles för många. Hur många? Demoniseringen av utsatthet i det offentliga rummet, medias bild. Josef Fritzl, Anders Eklund. Från hands off till hands on Våld, uppleva/bevittna våld, mobbning, sexuella övergrepp Utan samtycke, ett ja är ett ja och ett nej är ett nej. Är alla kapabla att ge ett varaktigt samtycke? Friande domen i Malmö? Skulle du vilja att din dotter var med om samma sak? En sextonåring skriver på ett kontrakt, ger sitt samtycke till tortyr. Offrets subjektiva upplevelse är viktigast inte vad du eller jag tror och tänker eller vad lagen säger En ”smekning” från någon som betyder mycket kan kanske vara svårare att bära än att våldtas av en främling

Vad kan ett övergrepp innebära? Som ”vanligt” Ledsen Rädd Arg Känner sig annorlunda Mitt fel Jag = äcklig. Skam Koncentrations-svårigheter Depressioner Sexualiserat beteende Självdestruktivitet Isolering Vem kan man lita på? Förvirring.

BUSA; ett sätt att tänka kring behandling Beskriva vad som hänt? Var var du? Med vem, vilka? Hur var det för dig? Utmaning: att själv stå ut med att göra det overkliga verkligt. Uttrycka tankar och känslor. Då och där, tiden efter, nu, imorgon. Utmaning; är det ok att sakna ett “monster”, vilja ha kontakt med pappa som sitter inne? Han var ju snäll oxå… Säga nej. Vara rädd om sig. restaurera den skadade självbilden, självförtroendet, bygga upp förmågan till tillit igen. Gränser, gränsöverskridande. Lära sig vad som är rätt och fel. Acceptera, försonas. Jag var med om det och det var vidrigt. Det var absolut inte mitt fel, jag kommer nog aldrig att glömma det men jag är faktiskt helt okey ändå.

Unga förövare. Varför? Ingen ensam faktor leder till ett sexuellt förövarbeteende men är funktionshindret i sig en riskfaktor? Egna upplevelser av kränkningar Erfarenheter av våld i familjen Mobbad Bristande omsorg Hyperaktivitet, koncentrations-svårigheter Socialt isolerad och därför inkompetent Kognitiva förvrängningar. Rädd Stark sexuell drivkraft Ofta en ensam, lite udda pojke som inte erfarit goda relationer

Om utvecklingsstörning, intellektuella funktionshinder… Hypotes; att vara annorlunda kan innebära en förhöjd risk att fara illa och att göra illa In study after study, rates of violent crime against people with developmental or other disabilities are found to be at least 4 times higher than the rate against the general population. (Sorensen 2002)

Olof Risberg

Vad kan det då innebära att vara utvecklingsstörd? Nedsättning av intellektuella funktioner på grund av skada eller brist Behov av hjälp i sin livsföring för att kunna delta i samhällslivet Varierad begåvningsnivå som alla andra Utvecklas som alla andra men med varierande grad av begränsningar i tankeförmågan. Omöjligt att bestämma utvecklingspotential Kroppslig utveckling som alla andra Puberterar som alla andra Känslomässiga och sexuella behov som alla andra Vill vara ”vanlig” som alla andra Påverkas av omgivningen, normer och trender som alla andra Vill ha relationer, intimitet och ett sexualliv som alla andra

Svårigheter Att inte förstå Att vara socialt annorlunda Att inte uppfatta abstraktioner Att kanske vilja vara tillags Att inte behärska perspektivet beteende-konsekvens Att vara lättlurad Att i vissa ögon vara mindre värd Att vara ett säkert offer då det är lättare att tysta Att inte kunna redogöra för i detalj vad som hände Att vilja vara ihop med någon, att ha sex? Att vilja vara som alla andra

Situation/läge (tankar&känslor) Beteende/Vad gjorde du? Den som inte känner sig som någon har heller inget att tala om ( L Lorentzon) Situation/läge (tankar&känslor) Beteende/Vad gjorde du? Konsekvens/Hur blev det?

Lena är nästan 18 år och din elev, svagbegåvad, skör och tillbakadragen. Lyssnar uppmärksamt och har egentligen aldrig stökat eller krävt något extra. Ni har tänkt att ni borde ge henne mer men några omogna pojkar i klassen tar all tid, allt syre. Hon känns tom, inte riktigt glad. Av en tillfällighet ser ni henne på stan med ett gäng som är klart äldre. Hon är rejält berusad och uppenbart tillsammans med en betydligt äldre man. Ni har sett honom tidigare och han tillhör A-laget. Det svåra är att ni aldrig sett Lena så glad Hur kan man tänka?

Relationen utvecklas och fungerar lite haltande Relationen utvecklas och fungerar lite haltande. De förlovar sig och efter 5 månader vill Lena ha barn. Hur tänker vi?

www.pojkmottagningen.se olof@pojkmottagningen Tack! www.pojkmottagningen.se olof@pojkmottagningen Olof Risberg Leg. Psykolog / Psykoterapeut