Modeller för upphandling av välfärdstjänster Kommentarer Henrik Jordahl SNS Väst 26 mars 2013 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Möjligheter, risker och praktik!
Upphandla totalprojekt
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Upphandling och uppföljning
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
VÅRD & OMSORG.
Förbundsnytt.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Regional sammanställning av öppna jämförelser inom vård och omsorg om äldre Denna presentation.
Valfrihet i social välfärd
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Fas VI. Utformad runt mål och syfte med Health 2020 ”Healthy Cities medlemmarna är motorn och verkstäderna för Health 2020 och dess framgång.”
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
SUNET styrelsesammanträde Framtidsgruppens ställningstagande.
Sammanställning av Göteborgsregionens resultat i Öppna jämförelser -Vård och omsorg om äldre 2012.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Möte inför upphandling,
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Vänsterpartiet Så utvecklar vi välfärden i Norrköping Mona Olsson Ricardo Olivares * inv * Från textilstad.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
Insatser för äldre och funktionshindrade i privat regi
KONJUNKTURINSTITUTET
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Uppsala universitet Socialpolitik och välfärd Mars 2014 Sida 1 Konkurrensens konsekvenser Vad händer med svensk välfärd? Föresläsning på kursen Socialpolitik.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandla revisionstjänster utan pris! Kommek seminarium 14.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
Islam - Kristendom Likheter och skillnader. Likheter Monoteism – EN Gud Personer, platser och berättelser återkommer i både Koranen och Bibeln Ex; Adam.
Innovation & Gender Presentation 30 augusti Innovation på lika villkor! Jönköping.
Upphandla revisionstjänster utan pris – à la Skellefteå! Kommek seminarium 14.
Tema 1 ” The Impact of Different Dog-related Stimuli on Engagement of Persons With Dementia”. Åsa Wikander & Ellenor El Tayar.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Mängdtak (kvot) Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Intressententmodellen.
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
på personer i behov av hjälp
Laget runt – definitionen av nyckeltalen Resultatdiskussion
EAK
Klädsel : Overall alt Annan passande utrustning
Förgröningen och upphandlingen
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Socialt ansvarsfull upphandling
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
KPR
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Modeller för upphandling av välfärdstjänster Kommentarer Henrik Jordahl SNS Väst 26 mars

Hur säkerställer vi att de äldre får god omsorg?  Det är inte möjligt att mäta kvalitet  Tvåstegsförfarande  Kvalificering genom referenser och skall-krav  7 av 8 kvalificerar sig  Mäta kvalitet ändå  Prisupphandling, 12 %  Kvalitetsupphandling, 33 %  Pris- och kvalitetsupphandling, 55 % 2

3

Vad avgör? 4 Källa: Health Navigator, 2013

Problem  Skall-kraven dör  Betala för input  Detaljreglering  Tidshorisont 5

Lösningsförslag  Utförare med ”inre drivkrafter”  Valfrihet  Kvalitetsbonus  ”Social impact bonds” 6