Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Projektledare Anton Olofsson
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Funktionshinderspolitiken
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
i kommuner, landsting/regioner
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin Vård och socialtjänst Leif Klingensjö Lärande och arbetsmarknad.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Fokus Framtid - Etablering för välfärd Länsstyrelsen.
Från ankomst till Sverige till etablering
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Justitiedepartementet Möte i Lunds arbetarekommun 5 oktober 2015 Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson 1.
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Utsatta EU-medborgare Ove Ledin, SKL, avdelningen för vård och omsorg, sektionen för vård och socialtjänst
Martin Valfridsson, särskild utredare med nationellt samordningsansvar S 2015:01 Nationell samordnare utsatta EU- medborgare.
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Flyktingmottagande och Integration i Jämtlands län Hans Halvarsson, Länsstyrelsen.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Enkät till kommuner som ej ingår i samordningsförbund.
Tillväxt- och regionplanenämnden den 11 december 2015.
STATISTIK FYRBODAL 1 augusti 2016 Nyanlända med uppehållstillstånd samt de som ännu inte fått besked på sin asylansökan Statistiken är hämtad från migrationsverkets.
Gustav Lidén och Jon Nyhlén, Mittuniversitetet Kommunalt flyktingmottagande - bosättning och integration.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Workshop om inkludering MIUN Anneli von Wachenfeldt
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Hur kan vi se resultat inom integration?
Tidiga insatser för asylsökande
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
3 mars 2016 Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Arbetsmarknadsdata Kronobergs län
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Nya åtgärder mot sexualbrott
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Nätverksträff för deltagare i NKR
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Bakgrund Överenskommelsen Aktuellt just nu
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Överenskommelse inom området psykisk hälsa 2019
Presentationens avskrift:

Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp

Kommunmottagna senaste 24 mån - per 1000 inv. Medel riket: 10,6 Min-max: 0,1-57,8 Källa: Migrationsverket/SKL, uppdaterad 31 dec % med högst värden 33 % i mitten 33 % med lägst värden

Asylsökande per 1000 inv. i landets kommuner Källa: Migrationsverket/SKL, uppdaterad 31 dec 2014 Medel riket: 13,5 Min-max: 0, % med högst värden 33 % i mitten 33 % med lägst värden

Koppling mellan asylsökande och mottagande i kommunen och regionen – exempel på kommuner med både högt mottagande och asylsökande per capita. Kommunmottagna senast 24 mån (ingår i etableringen) Asylsökande i kommunen Alvesta, Uppvidinge Hultsfred Högsby Tingsryd Mönsterås Lessebo Ronneby Borlänge Filipstad Storfors Ljusnarsberg Skinnskatteberg Lindesberg Fagersta Avesta Norberg Hedemora Dorotea Berg Strömsund Vilhelmina Jokkmokk Härnösand

Flyktingar och anhöriga Andelen förvärvsarbetande år Andra faktorer Utbildningsnivå Lokal arbetsmarknad Vistelsetid i Sverige Olika förutsättningar i landets kommuner påverkar etableringen på arbetsmarknaden. Hur kan vi värdera resultaten? Förväntat värde (statistisk modell)

Förväntat värde enligt statistisk modell - andelen förvärvsarbetande flyktingar och anhöriga

Hur ser skillnaden ut mellan det förväntade värdet och det faktiska? Procentenheter ÖVER UNDER

Andel förvärvsarbetande flyktingar och anhöriga i landets kommuner – i förhållande till förväntat värde

Utsatta EU-medborgare  Uppdrag från styrelsen att studera frågan om utsatta EU-medborgare - Kartläggning över hur situationen ser ut i kommunerna - Vad andra myndigheter gör i frågan - Resultera i en handlingsplan/rekommendation till kommunerna  Utgå från gällande lagstiftning  Och (de) goda erfarenheterna  Fria rörligheten - vistas tillfälligt och inte har för avsikt att bosätta sig i Sverige Beslut

Aktiviteter  Nätverksträffar - Kommuner, vi fortsätter - Regeringskansliet - Rumäniens och Sveriges ambassadörer samt rumänska socialministern  Juridisk bedömning  Enkät - Omfattningen - Kontakt med gruppen - Vad görs? - Vad behövs?

AU ställt sig bakom december kort  SKL:s uppgift är inte att värdera de insatser man lokalt valt - de som uppfyller lagens krav på stöd och de som väljer insatser utöver vad lagen kräver  En individuell bedömning - ingen förändring bör ske - för EU-medborgare rätt till akut bistånd  Uppsökande verksamhet - särskilt barn och unga  Den internationella samverkan måste stärkas  Samordnarens uppdrag måste bli brett och förutsättningslöst - våra grannländer - konsekvenser för såväl gruppen, kommunerna och samhället i övrigt - både positiva och negativa effekter. - skyndsamt och i samarbete med SKL och dess medlemmar  Utred rättsläget: -rättigheter/skyldigheter -den kommunala kompetensen, rätten till sjukvård och regelverket runt avhysning  EU tillsätter ett särskilt sändebud för dessa insatser  Behöver den fria rörligheten ses över, förtydligas? Avser hemländernas ansvar  Lyfta frågan i internationella sammanhang och söka samarbete  Stärk och vidareutveckla det nordiska samarbetet  Stöd det internationella arbete, inom ramen för den kommunala kompetensen  Starkare samarbete med polismyndigheterna på lokal nivå . Finansieringsprincipen -Räkna gemensamt  Lyft fram lokala erfarenheter