Målgrupp Flyktingar och anhöriga utgör huvudmålgrupp
Kommunmottagna senaste 24 mån - per 1000 inv. Medel riket: 10,6 Min-max: 0,1-57,8 Källa: Migrationsverket/SKL, uppdaterad 31 dec % med högst värden 33 % i mitten 33 % med lägst värden
Asylsökande per 1000 inv. i landets kommuner Källa: Migrationsverket/SKL, uppdaterad 31 dec 2014 Medel riket: 13,5 Min-max: 0, % med högst värden 33 % i mitten 33 % med lägst värden
Koppling mellan asylsökande och mottagande i kommunen och regionen – exempel på kommuner med både högt mottagande och asylsökande per capita. Kommunmottagna senast 24 mån (ingår i etableringen) Asylsökande i kommunen Alvesta, Uppvidinge Hultsfred Högsby Tingsryd Mönsterås Lessebo Ronneby Borlänge Filipstad Storfors Ljusnarsberg Skinnskatteberg Lindesberg Fagersta Avesta Norberg Hedemora Dorotea Berg Strömsund Vilhelmina Jokkmokk Härnösand
Flyktingar och anhöriga Andelen förvärvsarbetande år Andra faktorer Utbildningsnivå Lokal arbetsmarknad Vistelsetid i Sverige Olika förutsättningar i landets kommuner påverkar etableringen på arbetsmarknaden. Hur kan vi värdera resultaten? Förväntat värde (statistisk modell)
Förväntat värde enligt statistisk modell - andelen förvärvsarbetande flyktingar och anhöriga
Hur ser skillnaden ut mellan det förväntade värdet och det faktiska? Procentenheter ÖVER UNDER
Andel förvärvsarbetande flyktingar och anhöriga i landets kommuner – i förhållande till förväntat värde
Utsatta EU-medborgare Uppdrag från styrelsen att studera frågan om utsatta EU-medborgare - Kartläggning över hur situationen ser ut i kommunerna - Vad andra myndigheter gör i frågan - Resultera i en handlingsplan/rekommendation till kommunerna Utgå från gällande lagstiftning Och (de) goda erfarenheterna Fria rörligheten - vistas tillfälligt och inte har för avsikt att bosätta sig i Sverige Beslut
Aktiviteter Nätverksträffar - Kommuner, vi fortsätter - Regeringskansliet - Rumäniens och Sveriges ambassadörer samt rumänska socialministern Juridisk bedömning Enkät - Omfattningen - Kontakt med gruppen - Vad görs? - Vad behövs?
AU ställt sig bakom december kort SKL:s uppgift är inte att värdera de insatser man lokalt valt - de som uppfyller lagens krav på stöd och de som väljer insatser utöver vad lagen kräver En individuell bedömning - ingen förändring bör ske - för EU-medborgare rätt till akut bistånd Uppsökande verksamhet - särskilt barn och unga Den internationella samverkan måste stärkas Samordnarens uppdrag måste bli brett och förutsättningslöst - våra grannländer - konsekvenser för såväl gruppen, kommunerna och samhället i övrigt - både positiva och negativa effekter. - skyndsamt och i samarbete med SKL och dess medlemmar Utred rättsläget: -rättigheter/skyldigheter -den kommunala kompetensen, rätten till sjukvård och regelverket runt avhysning EU tillsätter ett särskilt sändebud för dessa insatser Behöver den fria rörligheten ses över, förtydligas? Avser hemländernas ansvar Lyfta frågan i internationella sammanhang och söka samarbete Stärk och vidareutveckla det nordiska samarbetet Stöd det internationella arbete, inom ramen för den kommunala kompetensen Starkare samarbete med polismyndigheterna på lokal nivå . Finansieringsprincipen -Räkna gemensamt Lyft fram lokala erfarenheter