Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN Eva Fjällström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Svenskundervisningen på Ivan Franko universitetet i Lviv
Humanistiska programmet
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
1 Begreppssekvens Varför ?. 2 Att beskriva de naturvetenskapliga begrepp som ingår i temat Att definiera den ”röda tråden” i temat Att ge en grund för.
Ledarskap och arbetsliv
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Perspektiv på arkitektur
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Del 1: Språkets uppkomst
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Teckenspråk Ett eget språk.
Bygg upp min kyrka! Jesus Kristus är grunden Vi är Guds medarbetare
I variationsteorins kölvatten
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Offentlighetsprincipens syften
Ett temainriktat arbetssätt
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Sjuksköterskors upplevelser av att stödja personer med fetma till livsstilsförändringar Nurses experiences when supporting persons with obesity to lifestyle.
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
24 februari på Stadshotellet i Luleå Medborgarnas förväntningar på Norrlands framtid ANDERS LIDSTRÖM Professor i statsvetenskap vid Umeå universitet Varmt.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Genus och Kön.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Matematiklyftet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
KARLSTADS UNIVERSITET Fakultet | Namn | Datum Att undervisa som universitetslärare i Kemiteknik Björn Hansson.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Genus och religion.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Textlösa bilderböcker
Grafisk visualisering
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk Elevröster.
Språkanalys och språkfilosofi
Sociologi Introduktion.
Underrubrik (ditt namn)
Mål v.6 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
May the force be with you
ON DEMAND Vetenskapligt språk.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Underrubrik (ditt namn)
Samhällsprogrammet.
Underrubrik (ditt namn)
Information Språkval.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet och Åbo Akademi

TANKE & SPRÅK Nice to meet you! Bonjour! Piacere!

Hur påverkas våra tankar av det språk vi kommunicerar på?

Hur påverkas våra tankar av det språk vi kommunicerar på?

Sapir-Whorf hypotesen

Sapir-Whorf hypotesen: I varje språks grammatik och lexikon finns en inbyggd uppfattning om världen som präglar talarnas tänkande.

Var står vi idag vad gäller kopplingen mellan tanke och språk?

Flertalet studier har visat på att det finns skillnader i hur man språkligt ger uttryck för olika koncept Det språkliga uttrycket bygger ofta på skillnader i den underliggande mentala representationen av konceptet Språk och tanke är sammanflätade men sambandet är inte statiskt

KONCEPTUELLA SKILLNADER Hur man språkligt uttrycker ett koncept Det underliggande mentala representationen

OMRÅDEN DÄR KONCEPTUELLA SKILLNADER IDENTIFIERATS Jarvis & Pavlencon (2010) FÖREMÅL KÄNSLO R TID RÖRELSE ANTAL GRAMMATISKT GENUS RYMD/SPATIALA BEGREPP IDENTITET/ RELATIONER

OMRÅDEN DÄR KONCEPTUELLA SKILLNADER IDENTIFIERATS Jarvis & Pavlencon (2010) FÖREMÅL KÄNSLO R TID RÖRELSE ANTAL GRAMMATISKT GENUS RYMD/SPATIALA BEGREPP IDENTITET/ RELATIONER

FÖREMÅL

KÄNSLOR

GRAMMATISKT GENUS

RYMD/ SPATIALA BEGREPP

Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN TACK FÖR ER UPPMÄRKSAMHET! Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet och Åbo Akademi