Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet och Åbo Akademi
TANKE & SPRÅK Nice to meet you! Bonjour! Piacere!
Hur påverkas våra tankar av det språk vi kommunicerar på?
Hur påverkas våra tankar av det språk vi kommunicerar på?
Sapir-Whorf hypotesen
Sapir-Whorf hypotesen: I varje språks grammatik och lexikon finns en inbyggd uppfattning om världen som präglar talarnas tänkande.
Var står vi idag vad gäller kopplingen mellan tanke och språk?
Flertalet studier har visat på att det finns skillnader i hur man språkligt ger uttryck för olika koncept Det språkliga uttrycket bygger ofta på skillnader i den underliggande mentala representationen av konceptet Språk och tanke är sammanflätade men sambandet är inte statiskt
KONCEPTUELLA SKILLNADER Hur man språkligt uttrycker ett koncept Det underliggande mentala representationen
OMRÅDEN DÄR KONCEPTUELLA SKILLNADER IDENTIFIERATS Jarvis & Pavlencon (2010) FÖREMÅL KÄNSLO R TID RÖRELSE ANTAL GRAMMATISKT GENUS RYMD/SPATIALA BEGREPP IDENTITET/ RELATIONER
OMRÅDEN DÄR KONCEPTUELLA SKILLNADER IDENTIFIERATS Jarvis & Pavlencon (2010) FÖREMÅL KÄNSLO R TID RÖRELSE ANTAL GRAMMATISKT GENUS RYMD/SPATIALA BEGREPP IDENTITET/ RELATIONER
FÖREMÅL
KÄNSLOR
GRAMMATISKT GENUS
RYMD/ SPATIALA BEGREPP
Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN TACK FÖR ER UPPMÄRKSAMHET! Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet och Åbo Akademi