Möta medier vid riskkommunikation 14 november 2008 Dennis Kjellin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Vs..
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Aktier och aktiesparande
Källkritik På internet.
Vänsterskolan Medieskolan.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
Den massmediala bilden av kvinnor
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Vanliga fel vid riskbedömning
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Att hålla en presentation
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Källkritik.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Vad är du för typ av person?
Intressenter OL108A.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
Mattis Bergquist
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
socionom och journalist kommunikatör
Debattera.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Att tillsammans påverka!
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Att lära sig att analysera
Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor
Marknadsföring av Projekt X
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Stoicism: En filosofi för svåra tider
1 Döden, bränder och media Allmän serviceskyldighet Allmänheten har rätt att bli informerad Myndigheter ska: lämna upplysningar, vägledning,
Några exempel från Steve Jobs.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Härnösand 31 aug – 2 sep 2012 Media och Kriskommunikation.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Lära för livet!.
Reklam eller redaktionellt budskap?
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Möta medier vid riskkommunikation 14 november 2008 Dennis Kjellin

Lite om mig Dennis Kjellin Har jobbat som journalist inom dagspress, radio och tv i 25 år. PR- och kommunikationskonsult i 15 år med fokus på strategisk medie-, risk- och kriskommunikation.

Varför går det snett? Underskattning - krisens kraft - risken att krisen uppkommer Överskattning - vår förmåga att hantera krisen

Hur stor är krisrisken? Ju sårbarare en verksamhet, produkt eller produktionsprocess är, desto viktigare är risk management och kriskommunikation!

Hur hanterar vi risker i vardagen? Ficklampa Proppar Reservdäck Extra blöjor Extra valuta Isdubbar Räddnings-/flytväst

Varför synas i medierna

Varför synas i medierna? Strategiskt val – Styra eller styras? Vi kan vara offensiva - öka möjligheterna - minska riskerna Vi kan vara defensiva - medierna (motståndarna) tar initiativet - journalisternas kunskaps- och informations- inhämtning försvåras

Risker Vi kan bli felciterade Informationen kan snedvinklas Vi kan göra bort oss Vi kan störa viktiga relationer Journalisterna hämtar informationen från en annan källa

Se medierna som möjlighet inte hot Lär dig se möjligheterna Du är experten

Journalistens roll Informera Analysera Kommentera Kritiskt granska

Journalistens uppdragsgivare Allmänheten Demokratin Ägarna

Nyhetsvärdering

Avvikelse Konflikt Närhet ”Nyheter är något som någon försöker dölja. Resten är textreklam” William Randolph Hearst

Nyhetsdramaturgi Förenkling – allt kommer inte med Dramatisering – ”överdriver”/vinklar Konkretisering – ger exempel Personifiering – fokuserar på individ istället för organisation eller företag Polarisering – David-Goliat, män-kvinnor, skåningar- stockholmare

Nyhetsdramaturgi Offret Skurken Hjälten Experten

Risk Management

Du kan inte planera krisen… …men du kan planera för krisen! Förberedelser Träning Ett företag i kris bedöms mer utifrån hur krisen hanteras än orsakerna till den!

Risk Management Fråga inte: ”Varför skulle något hända oss?” Fråga istället: ”Hur förbereder vi oss för en krissituation?”

Krisgruppen Minimera eller eliminera risker eller skador på personer eller intressenter Minimera eller eliminera skadlig eller oönskad publicitet Undvika eller minimera att skador eller negativ publicitet drabbar andra (kommuner, länsstyrelser, landsting, organisationer, företag, branscher etc)

Förberedelser för risk och kris Ett företag blir bedömt utifrån hur det hanterande risken/krisen mer än sakfrågan som låg till grund för risken/krisen. Förberedelser är grunden för framgångsrikt hanterande. - Mediepolicy - Kartläggning av potentiella risker - Kartläggning av intressenter - Produktion av risk-/krismanual - Produktion av frågor & svar dokumentation - Utbildning

Journalistkontakter

När du kommunicerar Snabbhet Ärlighet Öppenhet Ödmjukhet

Verktygen Inventera vilka verktyg som kan komma till användning vid och före en kris: Personliga kontakter, pressträffar, one-to-one-intervjuer- journalistresor, seminarier, nyhetsbrev, videoreleaser, pressrum, bildbank, mediejour, Internet, blogg osv.

Förbered dig för krisen Samla fakta Utse en ansvarig för mediekontakter Utse en talesperson Inventera risker och möjliga kriser Träna Ta fram dina viktigaste budskap

Journalistik är konsekvensneutral Tar inte hänsyn till konsekvenser en artikel får för din organisation eller myndighet

Journalistikens frågeord Vad? (är det som har hänt) När? (vid vilken tidpunkt hände det) Var? (platsen för händelsen) Hur? (gick det till/kunde det ske) Vem? (har drabbats) Varför? (gick det som det gick/hände det) Vad? (händer nu)

Budskap i riskkommunikation Vi tar situationen på allvar Vi tar ansvar Tala sanningen Var öppen – men man behöver inte berätta allt Berätta vilka åtgärder som vidtagits för att få klarhet i situationen Berätta vilka åtgärder som man planerar att vidta

Tre steg Identifiera krisen Isolera krisen Hantera krisen

Kom ihåg! Du bedöms inte utifrån orsakerna till krisen utan utifrån hur du hanterar krisen!

You've carefully thought out all the angles. You've done it a thousand times. It comes naturally to you. You know what you're doing, its what you’ve been trained to do your whole life. Nothing could possible go wrong, right?

Think again!

Kontaktinformation JMW kommunikation AB Kungsgatan 37, 3 tr Box 7235, Stockholm Tel: Fax: Hemsida: Blogg: jmwblogg.blogspot.com