Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Alla brinner för något…!
Källbystugans kvalitetsarbete
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Nya Elementar!.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Reggio Emilia.
- Älta skola med fokus på lärandet -
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Välkomna till seminariet
Askersunds kommun
Gymnasial lärlingsutbildning. Eleven Möjligt att välja andra yrkesutbildningar är hemortens gymnasium erbjuder. Möjligheter till anställning efter avslutad.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Dans – eller rörelse till musik
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Välkommen till Braås skola
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Kort om vår service och nya arbetssätt.
BFL Bedömning för lärande
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Pedagogisk personal Fixar maten……. 2,75 tjänst på en förskole-fritidsavdelning 7,5 timmar/vecka används för att fixa frukost! 5 timmar/vecka används för.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
DET-Uppgifter.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Presentationens avskrift:

Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar

Pedagogernas utbildning  Me University AB  Christer och Marielle Westlund, Sunne  10 heldagar, började under ht -10 klara ht- 12  Hela arbetslaget 

Vad är EL i skolan?  EL är en pedagogisk form som syftar till att låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.  På så sätt föds ett kreativt och dynamiskt klimat i skolan.  Lusten att lära och själv ta ansvar infinner sig när eldsjälar får plats.

Målet med EL?  Målet är att stimulera eleverna till att utveckla värdefulla kompetenser inför dagens och morgondagens arbetsmarknad.  22 nyckelkompetenser

Hur och när kommer det märkas i verksamheten?  Långsiktig planering (3 – 5 år)  Olika teman där vi kommer jobba mer med några utvalda kompetenser Självkunskap Självkunskap Ansvarstagande Ansvarstagande Kreativitet och nyfikenhet Kreativitet och nyfikenhet