TAMS13 Resultatvärdering Helfartskurs 7.5 hp 21 nov-20 dec. 2007 Kursansvarig: Anders Nordgaard Kurslitteratur: –David Lucy: Introduction.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Välkomna till Företagets Logistik
Viktorija Kalonaityte
Display för GymAssistWear - Huvudmeny Välj Av/På Upp i Menyn Ned i Menyn Meny Tillbaka Antal repetitioner Göra Playlist Sparade Playlist Visa statistik.
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
1 Logikprogrammering ons 11/9 David Hjelm. 2 Repetition Listor är sammansatta termer. De består av en ordnad mängd element. Elementen i en lista kan vara.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Eller formativt lärande…
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
TAMS13 Resultatvärdering Helfartskurs 7.5 hp 19 nov-19 dec Kursansvarig: Anders Nordgaard Kurslitteratur: –David Lucy:
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskap 2 Egna upplevelser
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
DNA-bevis För jämförelser mellan biologiska spår (blod, hår, saliv, hudrester, andra kroppsvätskor, mm.) och prov från en misstänkt förövare av ett brott.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Referat Hur och mall.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Föreläsning 5Forskningsmetodik 2005 Forskningsmetodik lektion 6.
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Resultat av klassrumsbesök
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
Formellt, skarpt och snyggt
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
L3VU20.
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Presentationens avskrift:

TAMS13 Resultatvärdering Helfartskurs 7.5 hp 21 nov-20 dec Kursansvarig: Anders Nordgaard Kurslitteratur: –David Lucy: Introduction to Statistics for Forensic Scientists. Wiley, –Utdelat material (instruktioner till datorlaborationer, exempel, speciellt material om glasanalys) Undervisning: –Föreläsningar, lektioner, datorlaborationer, seminarium Examinationsmoment: –Skriftlig tentamen (4.5 hp ) –Obligatoriska datorlaborationer (1.5 hp ) –Seminarieuppgift (1 p = 1.5 hp)

Föreläsningar och lektioner Enligt “klassiskt” maner. Genomgång av centrala delar av kursinnehållet. Lektionerna ägnas åt övningar i kursboken och på utdelade blad Förberedelser: Läs de refererade litteraturavsnitten innan föreläsning Föreläsningarna, datorlaborationerna och kurslitteraturen utgör tillsammans definitionen av kursen ur tentamenssynvinkel

Datorlaborationer Två datorlaborationer Obligatorisk närvaro Ger introduktion/repetition av verktyg för att hantera data statistiskt Illustrerar ett utvecklat verktyg för glasanalys Om frånvaro vid något tillfälle: Kompletteringsuppgift i form av redovisning av utförd datorövning Endast betygen Godkänd/Underkänd kan ges på detta moment

Seminarieuppgift Syfte: Fördjupning i enskilda tillämpningar Varje kursdeltagare skall läsa en tilldelad vetenskaplig artikel. Fler än en person kommer att få samma artikel. Ett skriftlig referat av artikeln skall göras och inlämnas. En muntlig presentation av referatet skall förberedas Vid ett seminarium skall ett antal av kursdeltagarna ge sina muntliga presentationer. Övriga skall vara diskutanter. Vem som gör vad avgörs genom lottning. Endast betygen Godkänd/Underkänd kan ges på detta moment

Skriftlig tentamen Består av 5-6 uppgifter Kan ge maximalt 18 poäng 8 poäng krävs för betyget 3, 11.5 poäng för betyget 4 och 15 poäng för betyget 5 Uppgifterna är både av “räknekaraktär” och “resonemangskaraktär” 4 timmars skrivtid Första tillfälle: Torsdag 20 december 08-12

Slutbetyg För godkänt slutbetyg i kursen krävs –Genomförda datorlaborationer –Godkänd seminarieuppgift Godkänt skriftligt referat Aktiv medverkan vid seminarium (presentatör eller diskutant) –Godkänd tentamen Betyget 3, 4 eller 5 erhålls om motsvarande betyg erhållits på tentamen

Vad kursen handlar om Värdering av resultat från forensisk analys –Numeriskt och icke-numeriskt värderingsbara resultat –Resultat- (bevis-) värde utifrån ett sannolikhetsteoretiskt resonemang Formulering av hypoteser på olika nivåer –Källnivå –Aktivitetsnivå –Brottsnivå Skalrepresentation – Verbala uttryck Tillämpning på olika fall Felkällor och fallgropar DNA: brotts- och faderskapsärenden Glasanalys som fallstudie Stickprovsförfaranden: Hur många tabletter, mynt, dunkar etc. skall väljas?

Exempel 1 En cyklist har blivit påkörd av en bil och bilföraren har inte stannat utan åkt vidare, dvs. en smitningsolycka. Under själva påkörningen gjorde bilen en tvärbromsning och träffade cykeln i cykelramen samt själva cyklisten. En undersökning av brottsplatsen har bland annat gett: ett fragment av röd billack på cykelramen rester av gummi i bromsspåren Enligt vittnesuppgifter var bilen en röd Volvo, som såg “relativt ny ut”. Något senare grips en man körande en röd Volvo S80 som försöker köra ifrån en följande polisbil.

Komponenter för det forensiska arbetet: lackfragmentet gummiresterna vittnesuppgiften gripandet inklusive den bil han körde Observera att dessa härrör dels från brottsplatsundersökningen (kriminaltekniskt arbete), dels från spaningsarbetet. Idealisk situation: Alla fyra komponenter kommer in samtidigt till det forensiska laboratoriet. Dock är detta inte en självklarhet, ofta är det komponenterna från det kriminaltekniska arbetet som kommer in i första hand.

Vad kan lackfragmentet ha för bevisvärde/resultatvärde? Den bil som den gripna körde måste givetvis undersökas Finns lackskador? –Om Ja  Ett lackprov från bilen skall tas –Om Nej  Skall lackprov ändå tas? Har lackprov tagits? –Om Ja: oAnalysera ämnessammansättningen i lackprovet oJämför med ämnessammansättningen i lackfragmentet från cykeln - “överensstämmelse”  resultatet har ett värde som talar för att färgen kommer från bilen - “ingen överensstämmelse”  resultatet har ett värde som talar emot att färgen kommer från bilen –Om Nej  beviset kan ej värderas

Hur högt kan resultatvärdet vara, när det finns? Utan vittnesuppgift: Överensstämmelsen i ämnessammansättning kan vara slumpmässig. Hur många röda bilar med denna ämnessammansättning kan det finnas som teoretiskt sett kan ha kört på cyklisten? Utöver den bil som körde på cyklisten, hur många föremål kan cykeln ha varit i fysisk kontakt med och vilka av dessa kan ha en lackfärg med ämnessammansättning som överensstämmer med lackfragmentets?

Med vittnesuppgift: Överensstämmelsen i ämnessammansättning kan vara slumpmässig. Hur många röda Volvobilar med denna ämnessammansättning kan det finnas som teoretiskt sett kan ha kört på cyklisten? Utöver den bil som körde på cyklisten, hur många föremål kan cykeln ha varit i fysisk kontakt med och vilka av dessa kan ha en lackfärg med ämnessammansättning som överensstämmer med lackfragmentets? Blir resultatvärdet högre om vittnesuppgiften finns tillgänglig?

Vad kan gummiresterna ha för bevisvärde/resultatvärde? I princip görs samma steg som för lackfragmentet. Spelar vittnesuppgiften någon roll här? På vilken nivå har lackfragmentet resp. gummiresterna bedömts? Källnivå? Aktivitetsnivå? Brottsnivå?

I samband med förundersökning/åtal, finns det en kombinerad effekt av bevisvärdena hos lackfragment och gummirester? Hur kommer vittnesuppgiften in? Vad står egentligen bevisvärdet/resultatvärdet för?

Exempel 2 En våldtäkt har begåtts i en park och strax därefter grips på vittnesuppgifter en man. Vaginalprov tas från våldtäktsoffret och ett blodprov tas från den gripne. Vaginalprovet innehåller sperma. En DNA-profilering görs på sperman och på blodprovet. Överensstämmelse erhålls i alla markörer (alla loci). Vad är egentligen det forensiska beviset? vaginalprovet? sperman i vaginalprovet? DNA-profilen på sperman? blodprovet? DNA-profilen på detta?

Överensstämmelsen ger att beviset har ett värde. Hur stort är detta? Utan vittnesuppgift: – För hur många manspersoner skulle i teorin ett blodprov ge samma profil som spermaprovet? – Hur många manspersoner skulle i teorin kunna ha utfört våldtäkten? Med vittnesuppgift: –För hur många manspersoner skulle i teorin ett blodprov ge samma profil som spermaprovet? – Hur många manspersoner skulle i teorin kunna ha utfört våldtäkten? Skiljer sig svaren på frågorna i de bägge fallen?

Olika typer av slutledning (vetenskapsteori) Deduktiv slutledning – Att gå från det generella till det specifika (från fakta till fakta) Ex. Alla individer i salen är studenter  Björn är student - I vilka sammanhang kan denna typ av slutledning tillämpas? Induktiv slutledning – Att gå från den specifika till det generella. Ex. Det finns 30 individer i salen. 10 av dessa är studenter  Förmodligen är övriga också studenter. - I vilka sammanhang kan denna typ av slutledning tillämpas?

Är statistisk inferens deduktiv eller induktiv? Abduktiv slutledning – Slutledning via ett kreativt element (möjligt eller troligt) Ex. Fem studenter i Forensisk vetenskap står strax utanför en sal. Inne i salen finns ytterligare 10 personer.  Det är i denna sal som kursen hålls! Finns det exempel i forensiska eller kriminaltekniska sammanhang där abduktiv slutledning används/kan användas?