BISEK Bilens sociala och ekonomiska betydelse
BISEK - Bilens sociala och ekonomiska betydelse (för individer och hushåll) Forskningsprogram 2005 – 2009 ca 14 MSEK Finansieras av: Vinnova Vägverket Statens Vegvesen Folksam MOSK NAF Bil Sweden MRF BISEK - Bilens sociala och ekonomiska betydelse
BISEK - Bilens sociala och ekonomiska betydelse BISEK - Utgångspunkter 1. Bemästra och minimera bilens negativa effekter på miljö och trafiksäkerhet 2. Bemästra och optimera bilens positiva sociala effekter. Behöver vi forska om en av de mest dynamiska och framgångsrika innovationerna i modern tid? Finns outnyttjade välfärdspotentialer, för vilka grupper i så fall? Hur ska bilismen utvecklas för att inte minska de positiva effekterna? Vilka sociala och ekonomiska konsekvenser följer av olika åtgärder? Hur kan fordonsindustrins produkter och tjänster möta välfärdspotentialer? BISEK - Bilens sociala och ekonomiska betydelse
BISEK - Bilens sociala och ekonomiska betydelse BISEK - Forskningsområden 1. Bilens roll i det moderna livet (allmän kunskapsuppbyggnad) 2. Effekter av bilbeskattning och avgifter på hushållens sociala aktivitetsmönster. 3. Möjligheter till breddad bilanvändning för äldre och yngre. (4. Ett bilsocialt perspektiv på beslutsunderlagen i transportsektorns planering) (5. Mekanismerna för hushållens anpassningar till ny bilteknik och inverkan av skatter, avgifter och regelsystem) Första passets föredrag (kl 13 – 15) Empiriska analyser av orsaker till och förändringar av bilägande och bilanvändning i Sverige, Roger Pyddoke, VTI . Välfärdsverkningar av bilrelaterade skatter och avgifter på olika barnfamiljers sociala aktivitetsfönster, Randi Hjorthol, Liva Vågane, Åse Nossum TØJ Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster. Ulrich Olofsson, Charlotte Alm, Linköpings Universitet BISEK - Bilens sociala och ekonomiska betydelse