Produktionsplanering en viktig

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjärt- och Lungdivisionen Universitetssjukhuset i Lund
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Utgångspunkter/Genombrott
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Patientens väg genom vården
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
Logistik på SU
Införande av Meliors läkemedelsmodul för slutenvård på
Optimerade flöden i de akuta och elektiva operationsprocesserna innefattande utnyttjande av slutenvårdsplatser Ortoped- och Anestesikliniken Vrinnevisjukhuset.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
“Bättre flyt II” – opererande verksamhet 2009/2010
“Bättre flyt II” - opererande verksamhet 2009/2010
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Bättre flyt II – opererande verksamhet 2009/2010
Division Opererande specialiteter. Divisionens strategiska mål Patient 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig Process/produktion 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad.
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
Välkommen till Ledardagen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Behov av habilitering och rehabilitering
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Motions- och Idrottskadeenhet
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Det ständiga förbättringsarbete
Gävleborg/Hudiksvall
DIVISION Opererande specialiteter Den tretvinnade tråden – att använda länet som helhet för att nå resultat. Ett förbättringsarbete vid länets ÖNH-mottagningar.
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 BRUKAINFLYTANDE Psykiatrin i Halland.
Detta är God Vård
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Landstingets ledningskontor Väntetider i vården – mars 2015 Primärvård, specialiserad vård Vård inom 60 dagar Vårdgaranti.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Ortopediska kliniken Lund - ständigt lite bättre - Lean Healthcare och höftfrakturer Pelle Gustafson Verksamhetschef WHO collaborating center Member of.
6.Kunskapsstyrning vägen till bättre ekonomi! Anders Ekholm Annika Wallenskog Ingrid Bengtsson-Rijavec Mats Bojestig, moderator.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
AUTOMATGENERERADE RAPPORTER
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
SPOR användarmöte vt 2017 UTDATA & IN data mm.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Varför finns SPOR? Stockholm 1 december 2017
Kvalitetsberättelse 2017.
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Statusrapport införande
Perioperativ tidslinje
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
SPOR Användarenkät 2018.
Presentationens avskrift:

Produktionsplanering en viktig nyckel till effektivt operationsflöde

Våren 2005 Ca 1700 patienter i operationskö och de flesta hade väntat > 90 dagar Köerna ökade hela tiden Ingen kontroll på väntelistorna Förtvivlade patienter och medarbetare

2007 Från 1/10-05 har vi tagit emot ”inflödet” till operation inom 3 månader Sen hösten 2006 har vi inte längre ryggsäck kvar till operation Vi har en organisation som strukturerat arbetar med operationsflödet och motverkar ny köbildning Positiv inställning till vårdgarantin hos medarbetare

Vad hände mellan 2005 och 2007? Bred enighet om att vårdgarantin skulle införas och gamla mönster brytas PEV, planeringsenhet vård Förändringar i hela flödet – logistik Rätt patient skall få Rätt vård Med Rätt kvalitet På Rätt nivå På Rätt plats I Rätt tid Till Rätt kostnad Produktionsplanering en viktig nyckel Produktionsplanering en viktig nyckel

Planeringsenhet Vård, PEV Operativ enhet från 051101 Bakgrund till bildandet: Vårdgarantin Permanentad central operationsplanering Höga kostnader för Utomlänssjukvård och möjlig förbättring av uppföljningen Vi vill ge er en bild av vad PEV arbetar med för att vi vet att vårt arbete har en central roll i samordning och planering vilket har mycket , mycket med användandet av TakeCare och samarbetet med Karolinska att göra. Vi kommer att ge en snabb översikt av vad PEV arbetar med och sen gå in mer i detalj på delarna som rör verksamhetsuppföljning med vårdgarantistatistik och hantering av specialistvårdsremisser. Beslut om PEV fattades 28/6-05 och enheten var helt operativ i alla processer 051101. På enheten arbetar nu 7 personer. Enheten ligger under Operations- och intensivvårdskliniken där Sune Handell är verksamhetschef. Avdchef är Veronica Hermann som även har uppdrag som vårdkoordinator med kontroller- och stödfunktion i de elektiva processerna.

PLANERINGSENHET VÅRD P.E.V. UTOMLÄNSSJUKVÅRD Valfrihetsvård Specialistvårdsremiss inklusive vårdgaranti Transporter med ambulansflyg och helikopter VÄNTETIDER/VÅRDGARANTI Övergripande kontroll på väntetider till nybesök, behandling Senare även uppföljningar och undersökningar ”Hantering” av vårdgarantin Väntetider i Vården OPERATIONSPLANERING PLANERING AV ANNAN ELEKTIV VÅRD ÄN OPERATIONER

Operationsflödet Produktionsplanering Beslut om Operation Operations-anmälan Väntelista Planering av operation Genomförande av operation Uppföljning av genomförda operationer Ledtider Utnyttjande-grad Strykningar/förseningar Kontroll av flödet Indikationer Regler Tydlig beställning Beställning i tid Produktionsplanering

”GAMLA” VÄNTELISTAN Separerade gammal väntelista från nytt inflöde Beslut att ha planeringslista från 051001

LOGISTISKA MÄTETAL Mäter var 14:e dag alla opererande kliniker vilka patienter som väntat: Oprioriterade > 60 dagar, < 91 dagar Oprioriterade >90 dagar Prioriterade

GEMENSAM FÖRDELNING AV SALAR I OPERATIONSSTYRELSE 1 GÅNG/MÅNAD Salsfördelning utifrån behov – inflödet Subakut salstid Prioriteringar mellan verksamheter

GENOMGÅNG AV FLÖDET OCH BEHOV AV KORRIGERINGAR PÅ AU 1 GÅNG/VECKA Föregående möte Rapport från enheterna Prioriterade patienter Strykningar/förseningar Väntande > 60 och > 90 dagar Övriga frågor Vårdplatser närmaste 14 dagarna Operationsprogrammet närmaste 14 dagarna

SAMORDNING Ex. av konsulter på operation

UTNYTTJANDE AV RESURSER Minskad sommarstängning Dagkirurgen gav 30% kapacitetsökning Ökade vårdplatser Kortare vårdtider

FÖRÄNDRAD SYN PÅ OPERATIONSPLANERING Balanserad planering av operationer utifrån typ av ingrepp Från 1/5 att tänka på vid bokning av operation och planering av schema för operatörer: EX. tarmar och bröstoperationer på onsdagar Polikliniska operationer på C-op onsdagar Ryggoperationer må eller tisdag Operationer med kort vårdtid måndag

LÖSNINGEN ÄR PRODUKTIONSPLANERING I ETT EFFEKTIVT FLÖDE Mät behovet Planera utifrån behovet Skapa effektiva och balanserade flöden Följ upp! Ledarskap!!!