Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Vilka källor kan du lita på?
Förbi vårt medvetande flimrar och fladdrar oavbrutet något som vi kallar minne. Ibland hejdas flimret ett ögonblick och vi kan betrakta en bildruta, en.
Vem ska jag tro på?.
Källor: Skolverket, Annika Hultén
Källkritiska kriterier
Jorden - fem miljarder år
Historiebruk.
Informationssökning och källkritik
Källkritik.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Konsekvenser.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Källkritik.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
Vad är historia?.
Vad är du för typ av person?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Etik och moral.
Källkritik.
Informationssökningsprocessen:
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Tro.
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik - kontrollera fakta
Källkritik.
Källkritik.
Skriva noveller.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
Källkritik.
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
Några källkritiska frågor att ställa i historia
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
LITTERATUR-ANALYS Presentera information!
Källkritisk informationssökning
Vad säger bilden oss egentligen!?
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Källmaterial och källkritik
Källkritik.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Hur kan vi veta vad som har hänt? Historiska källor.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Källkritik 101.
KÄLLKRITIK En metod.
Det Antika Grekland.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Källkritik.
Källors relevans och trovärdighet
Samlingar – kulturella minnen och kommunikativa minnen
Presentationens avskrift:

Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna? Källor och källkritik i historia

Minne och historia Vi minns vårt eget förflutna - men inte allt mänsklighetens kollektiva minne Hur kan vi veta något om sådant som hände innan vi föddes?

Källor Detektivarbete Det förflutna har lämnat spår = källor Historia = rekonstruera en bild av det förflutna Detektivarbete

Två problem Källkritik behövs för att tolka källorna Allt har inte lämnat spår som finns kvar idag! Hur ska vi göra för att förstå vad källorna säger om det förflutna? Källkritik behövs för att tolka källorna

Primära eller sekundära? Olika sorters källor Berättelser Kvarlevor Primära eller sekundära?

Källkritisk metod Frågor om källan som sådan: 1) Vad står det i källan? Vad visar källan? 2) Vad är det för slags källa? Kvarleva/berättelse, primär/sekundär, äkta/oäkta? 3) Vem har skapat källan? I vilket syfte?

Frågor om hur källan kan tolkas 4) Vad har skaparen för syn på det källan handlar om? 5) I vilket sammanhang uppkom källan? Hur såg samhället ut? 6) Hur stämmer källan överens med andra källor?

Att tolka källan Frågorna är en hjälp att fundera över vad källan säger försöka få en rimlig bild av det förflutna undvika att inte tro på något undvika att tro på allt som sägs