Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
1:a person 2:a person 3:e person singular/plural
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Satsdelar.
Muntliga nationella prov i svenska
Pronomen.
Åk 9 - året då det händer -.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
adjektiv och substantiv
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Mål och betygskriterier
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
(CC BY 2.0)
Att skriva en artikel.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Dagens dikt Det är onsdag idag. Det är ganska fint väder:
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Satsdelar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
Våra fyra första satsdelar i korthet
Ett arbetsområde om poesi
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Det svenska kulturarvet: spår 1
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Källkritik.
Mall för alignmentmatris
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Muntlig presentation.
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
SPARKVIPA.
Diskussionstillfälle 4
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det?
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Det är lätt & rätt att återvinna!
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
GRAMMATIK - SATSLÄRA Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Adjektiv.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Grammatisk terminologi I
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att bygga upp en tillit till sin egen språkförmåga och tillägna sig de språkliga redskap som krävs för vardags- och samhällsliv. De ska också ges möjlighet att utveckla sådana kunskaper om muntlig och skriftlig kommunikation som behövs i arbetslivet och för vidare studier. Du kommer utveckla dina kunskaper om svenska språkets uppbyggnad. Centralt innehåll: Svenska språkets uppbyggnad, dvs. hur ord, fraser och satser är uppbyggda samt hur de samspelar i grammatiken.

Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. Eleven kan med viss precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. Eleven kan översiktligt utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken..

Boll Glas Bricka Pistol Skinka Snö Datorn Skola Äpplet Bananer Huset Kran Kalle Han Hon Den Det Järn sko Bilen Mamma Farfar Kvinna Man Sol Gul Stor Ful Snygg Rund Grön Dyra Gammal Långsa m God Fint Vänligt Elegant Vänligt Argt Hårt Irriterat oss Jag Vem I På Under Över Efter Bakom Framför Cykla Springer Läser skjuter spelar äter Pratar Luktar pluggar Leker Går Rak Liten Den

Boll Järn Bananer Bricka Skola Mamma Snö Kran Pistol Farfar Sol Bilen Daton Äpplet Sko Huset Kvinna Man Glas Cykla Spelar Luktar Läser Går Pratar Skjuter Pluggar Leker Springer Äter Ful Gul Grön Stor Snygg Rund Rak Liten Långsam Det Hon Man Jag Han Vem Den Oss Elegant Argt Irriterat Vänligt Hårt I På Under Över Efter Bakom

Uppgift 1 Grupparbete Ni kommer nu delas in i grupper där ni ska sammanfatta den ordklass/satsdel som ni får tilldelad. Ni ska vara beredda att redovisa vad ni kommit fram till för era kamrater: Redogör för kamraterna vad er ordklass/satsdel står för. Sätt in ordklassen/satsdelen i ett språkexempel. Uppgift 1.2 Konstruera ditt eget prov! Sitt i era grupper och konstruera nu en uppgift/fråga till den ordklass/satsdel ni redovisade om. Tänk igenom: 1. Hur går det att få reda om era kamrater förstått? 2. Utgå från kunskapskraven, hur går uppgiften/frågan att bedöma?

Uppgift 2. Grammatik i text. Läs de tilldelade texterna en gång. Svara på frågor i din loggbok: Hur var det att läsa respektive text? Var något svårt/lätt? Markera ordklasserna i texterna på följande vis: SVAAdPPP SubstantivVerbAdjektivAdverbPronomenPrepositioner

Substantiv är saker och ting som boll och ring.