Socialpedagogiska innebörder Syftet med studien är att beskriva socialpedagogik i vid bemärkelse genom att studera olika föreställningar. Frågeställningar: Vilka föreställningar uttrycker de intervjuade om socialpedagogik som teoretiskt fält socialpedagogik som praxis socialpedagogik som akademisk disciplin?
Tre olika kontext samhällelig utbildnings individuell
Två dominerande diskurser en universalistisk en partikulär
Det universalistiska talet om socialpedagogik: Historiska rötter Bärande begrepp med relevans för socialpedagogik Socialpedagogiska kunskapsobjekt: Teorier med relevans för socialpedagogik
Det partikulära talet om socialpedagogik socialpedagogik som mål socialpedagogik som förhållningssätt socialpedagogik som metod redskap i socialpedagogisk verksamhet socialpedagogiska roller socialpedagogiska målgrupper socialpedagogiska arenor
Tre socialpedagogiska modeller: Anpassande Mobiliserande Demokratisk Verktyg relation handling dialog Metod behandlings samhällspåver- animation metoder kande metoder Förhåll- individualistiskt kollektivt för- praktisk klokhet ningssätt ändrande Begrepp gemenskap, empowerment, bildning, med- frigörelse borgarskap Ämne psykologi sociologi pedagogik
Disciplin eller område Vetenskapsteoretiskt inspirerande utgångspunkter – socialpedagogik som disciplin yttre struktur inre struktur