ALLÈSKOLAN Entreprenörskap i skolan
ALLÈSKOLAN Tre nivåer Nationell strategi Regional strategi Lokal strategi, ex Åtvidaberg
ALLÈSKOLAN Nationella strategin 1.Vikten av att stimulera färdigheter och förmågor som lägger grunden för entreprenörskap kommer att betonas i styrdokumenten för grundskolan 2.Entreprenörskap lyfts fram i styrdokumenten för gymnasieskolan 3.Större möjligheter till fördjupning i entreprenörskap och företagande inom gymnasieskolan.
ALLÈSKOLAN Nationell strategi, forts 6. Stöd till skolor för att stimulera arbetet om entreprenörskap 7. Kartläggning av det arbete som pågår inom grund- och gymnasieskolan när det gäller entreprenörskap
ALLÈSKOLAN Från bruksanda till framåtanda Start 2007 EU projekt ht 09-ht11 Projekt? Omfattar hela BUF Inte i första hand utveckla nya koncept – implementera ”gamla” Genomförs inom ordinarie organisation/ledningsorg
ALLÈSKOLAN
ALLÈSKOLAN Regional strategi Styrgrupp – förvaltningschefer, näringslivschefer Arbetsgrupp – rektorer -Definition Entreprenörskap i skolan är ett förhållningssätt som uppmuntrar till företagsamhet och företagande. -Framgångsfaktorer -Entreprenörskaps Index
ALLÈSKOLAN Vad är era erfarenheter kring framgångs- faktorer i arbetet med - entreprenörskap i skolan? – samverkan mellan skola och näringsliv?
ALLÈSKOLAN Framgångsfaktorer Styrning och ledning Rektor och ledarskapet Skola och näringsliv Det goda exemplet
ALLÈSKOLAN Entreprenörskaps Index Andelen elever som genomför företagsorientering Andelen som genomför UF Företagsbarometern BRUK
ALLÈSKOLAN UF ranking Åtvidaberg 39,4% -Mjölby 35,4% -Finspång 30,2% -Vadstena 20,9% -Motala 19,5% -Linköping 17,8% -Söderköping 17,4% -Norrköping 9% Företagarbarometern Åtvidaberg 31 Mjölby 34 Finspång 84 Linköping 130 Vadstena 132 Norrköping 148 Motala 151 Söderköping 197