INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
OM professioner (exempelvis följeforskare)
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Ledarskap och arbetsliv
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
historia och filosofiska
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
VUXENPEDAGOGIK SOM VETENSKAPSOMRÅDE
Måste vi lära oss genom hela livet ?
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Fritt bildningsarbete Arbetar-och medborgarinstituten i Svenskfinland Åbo Akademi/Österbottens högskola – Pedagogiska institutionen/Petri Salo Utvecklingen.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
Vägledning och nätverk för vuxnas lärande inom nordiskt samarbete Carola Bryggman Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
historia och filosofiska
Yhteiskunnallinen korkeakoulu, Hfrs 1925 Utbildningen 2 -3 år, socionom Första professur, sanomalehtioppi, Eino Suova 1947(presshistoriker) Blev Tammerfors.
VUXENPEDAGOGISK FORSKNING Vuxenpedagogiska forskning PETRI SALO
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa VUXENPEDAGOGISK FORSKNING.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Institutioner och aktörer
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Socialpedagogiska innebörder
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Centrum för byggeffektivitet Tina Karrbom Gustavsson.
Akademiska värden - inledning till samtal
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Öppna universitetens nationella seminarium,
Mätning av samhällelig växelverkan - hur ser det ut i Finland?
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Presentationens avskrift:

INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp inom forskning ~ Exempel på doktorsavhandlingar ~ Övergripande teman för vuxenpedagogisk forskning ~ Vuxenpedagogisk forskning enligt delområde Vad forskar man inom vuxenpedagogiken ? Källförteckning ~ Rinne, R. & Vanttaja, M Aikuiskoulutustutkimuksen tila ja muutossuun- nat Suomessa 1970-luvulta vuosituhannen loppuun. INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen

Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne University of Nottingham 1920-talet (diplomexamen) Columbia University 1930-talet (graduate-examen) Finland Undervisning i folkbildningslära fr.o.m vid Kansalaiskorkeakoulu i Helsingfors (Z.Castrén ) Professur fr.o.m (Urpo Harva ) Första disputation Kosti Huuhka 1955 ”Talonpoikaisnuorison koulutie” Kansalaiskorkeakoulu till Tammerfors > Yhteiskunnallinen korkeakoulu Folkbildningslära -> Vuxenpedagogik professur till Helsingfors 1980-talet - två biträdande professurer (T:fors/H:fors) sammanlagt tio professurer 1998 Övriga Norden Danmark en professur - grundades 1969 (Danmarks lærerhøjskole) Sverige en professur (Linköping) - grundades 1982 Professur i ped. med inriktning mot utbildning och lärande i arbetslivet fr.o.m 1998 INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Centrala forskningsområden inom vuxenpedagogiken under 1990-talet Relationen mellan vuxenutbildning och samhällelig förändring De individrelaterade och samhälleliga villkoren för livslångt lärande i ett efterindustriellt samhälle Yrkesinriktad vuxenutbildning (ofta med en stark anknytning till arbetsmarknaden eller utveckling av arbetslivets organi- sationer) Vuxenstudier samt de vuxnas självinitierade inlärning och ut- veckling inom arbetslivets organisationer (ofta med syfte att utveckla organisationerna och deras verksamhet) Utbildningens roll och betydelse i människans livsförlopp och –historia Folkbildningens roll och position i ett efterindustriellt samhälle Flerforms- och distansundervisning samt öppna inlärningsmil- jöer och undervisningsteknologi

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Allmänna tyngdpunktsförskjutningar som gäller även vuxenpedagogisk forskning Från att studera inlärningsprocesser i institutioner/organisationer till att studera inlärning i informella kontexter (vardagslärande, inlärning i arbete) Från att studera allmänbildning, fritt bildningsarbete till att studera yrkesinriktad vuxenutbildning och inlärningsprocesser i arbetslivet Från att studera planering och förverkligande av undervisning och utbildning till att studera öppna inlärningsmiljöer

Aktuella begrepp inom vuxenpedagogisk forskning livslångt lärande kunskapsutveckling/-sökande information kompetens/kvalifikation process/projekt arbets-/lärande organisation human resource management ledarskap professionell utveckling strategi/policy INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Exempel på doktorsavhandlingar inom vuxenpedagogik de sju första avhandlingarna Kosti Huuhka 1955: Bondeungdomens skolväg Aulis Alanen 1969: Främjande och underhållande studiecirkelverksamhet Juhani Honka 1984: Fortbildningsbehov hos yrkeskolslärare Eero Pantzar 1985: Vuxenpedagogisk forskning i fem länder Urpo Sarala 1986: Personalutbildning i utvecklandet av ett industriföretag Jukka Tuomisto 1986: Utveckling av industrins utbildningsuppgifter. Yrjö Engeström Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research

Exempel på doktorsavhandlingar inom vuxenpedagogik avhandlingar från år 1996 INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Uolevi Kantanen Personalutbildning, dess effekter och resultat ur företagets perspektiv Juan Carlos Llorente Problem solving and constitution of knowledge at work Leila Märkjärvi Arbetshälsovårdarna som utvecklare av rusvård Matti Määttä Förnyande läroanstalt och dess ledning Ari Orelma Ingenjörsutbildning i ett osäkerhetssamhälle Marjatta Peltokorpi Förändring av organisationskultur i ett serviceenhet vid ett sjukhus Juha Sihvonen Bildning för alla eller endast för de utvalda ? Tapio Varmola Mot en en marknadsorienterad tidsperiod inom utbildningen

INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 ForskningstemanN% Effekter, utvärdering och resultat av utbildning 2125 De vuxnas studier, inlärning och undervisning 2125 Kopplingen mellan vux.utbildning och arbetsliv 1720 Deltagande i vuxenutbildning 55 Odefinierbara 2125 Sammanlagt De övergripande teman för vuxenpedagogisk forskning (monografier) Källa: Rinne & Vanttaja 1998

Delområde inom vuxenutbildningssystemet N% Yrkesinriktad vuxenutbildning 5666 Fritt bildningsarbete 89 Flera områden 2125 Sammanlagt INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Vuxenpedagogisk forskning (monografier) enligt delområde Källa: Rinne & Vanttaja 1998