Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Formellt, skarpt och snyggt
Svenska p Svenska p.
Design rationale för MDI
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Från vardagskunskap till vetenskap
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
Kunskapskrav och matriser
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Tro.
Kommunikation OL108A.
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Psykologins historiska framväxt
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
1. Konnektionism – grunderna
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
1 Kognitiv modellering inom MDI mekanismer för att kunna förutspå användarens uppträdande härstammar från experimentell psykologi, AI och lingvistik.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Perception och motorik
pedagogisk dokumentation
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Skriftlig framställning
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
4 processer att behärska:
Grafisk visualisering
Att skriva en resonerande text
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Design & Utvärdering, 5 poäng
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken

080215Mentala modeller2 Vad syftar mentala modeller på? Någon form av representation av saker och ting i vår omgivning Det som hjälper oss förstå hur människor resonerar kring olika företeelser Gentner & Stevens: Mental Models (1983) Johnson-Laird: Mental Models (1983)

080215Mentala modeller3 Motiv Mentala modeller bör fortfarande anses vara fruktbara i MDI-sammanhang MDI-designers tilltalas av dem Viktiga för att besvara t ex vad som gör användargränssnitt användbara Viktigt att fundera på vilken ansats som fungerar bäst i olika situationer

080215Mentala modeller4 Normans tongivande modell

080215Mentala modeller5 Koppling till kognitiv psykologi Varför gör vanliga människor som de gör? –Mål, antaganden, behov/önskemål –”Bounded rationality”: omständigheter, kunskap mm begränsar rationaliteten (Herbert Simon,1992)

080215Mentala modeller6 Idé 1, MM som teori: Innehåll - struktur Fokus på struktur härrör från viljan att hitta generellt applicerbara teorier, vanligt inom kognitiv psykologi Traditionellt: Kan man hitta gränser för uppmärksamhet, att komma ihåg, att bearbeta I MDI är ofta det specifika viktigt I Gentner & Stevens beskrivs just sådana specifika situationer

080215Mentala modeller7 Idé 2, Mentala modeller som problemrum Att lösa en uppgift handlar om att undersöka och utforska sin mentala modell i jakten på en fungerande serie handlingar Erfarenhet är att frångå ett utforskande av problemrum till att i stället följa den lyckosamma vägen Designfråga: hur ge stöd åt den lyckosamma vägen?

080215Mentala modeller8 Idé 3, Modeller kontra beskrivningar Representationer analoga med det de representerar Bygger på statiska och enkla situationer Isomorfisk Att läsa/höra en beskrivning ger en ”bild”, vi kan t o m dra slutsatser utifrån en sådan

080215Mentala modeller9 Idé 4, Mentala modeller från språk, perception, föreställningar Mentala modeller som konstrueras utifrån språklig framställning, modellen står för den beskrivna situationen och inte för språket Ett påstående kan representera många olika situationer, modellen blir ett representativt exempel eller smakprov Modellen kan blir mer specifik än beskrivningen

080215Mentala modeller10 Idé 5, Mentala respresentationer för representationsartefakter Representationsartefakter: –Text –Diagram –Tabeller ”Goal space”, en mängd mål att sträva mot representerade som begrepp (objekt) ”Device space”, objekt i applikationen som kan manipuleras och de operationer som gör det ”Yoked state space”

080215Mentala modeller11 Yoked state space Man kommer åt goal space via device space Hur representeras målet genom device space? Dessa måste föras samman (=yoke)

080215Mentala modeller12 Idé 6, Bearbetas likartat som mot-svarande externa representation Jämför studier av mental rotation Externa representation kan vara texter, men också kartor och diagram Lättare att få ekvivalens på en begränsad del av ett system, jfr fragmenterade modeller

080215Mentala modeller13 Idéerna sammanfattade 1: Undersök människors föreställningar om specifika domäner 2: Mentala modeller som en struktur av möjliga tillstånd att genomsöka för att planera sitt handlande 3: Mentala modeller avspeglar (bör avspegla?) eller delar den struktur de representerar

080215Mentala modeller14 Idéerna sammanfattade, forts. 4: Mentala modeller uppstår ur perception, språkliga beskrivningar eller föreställningar Innehåll, användning, uppbyggnad, ursprung 5-6: Försöker sammanföra 1-4 i en teori om relationen mellan kognition och kognitiva artefakter –Innehåll –Användning –Uppbyggnad –Ursprung

080215Mentala modeller15 Intressanta forskare Donald Norman Herbert Simon P. N. Johnson-Laird (Mental Models, 1983) Stephen Payne Richard Young

080215Mentala modeller16 Sammanfattning I valet mellan att studera strukturella aspekter och innehållsmässiga verkar mentala modeller för MDI kunna bidra mer om man fokuserar på innehåll Mentala modeller bör bildas utifrån instruktioner Det vanliga tycks vara att man har fragmentariska modeller av de system man använder