Individuellt stöd till studenter med funktionshinder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Var hittar du oss? Nationella försäkringscentra
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Ökande tillgänglighet gynnar alla studenter
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Tentamensregler Gäller från och med tills vidare. Rektorsbeslut Dnr: UmU Se dokumentet på
Vad innebär ett barnperspektiv
Samordnad individuell plan
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Tillgänglighets- uppdraget
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Exempel på analys och handlingsplan
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Undervisa tillgängligt!
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Patientlagen och information till patienter och närstående
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Medicinsk vetenskaplig metodik, 5 hp
Sammanfattande redogörelse
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Linköpings universitet
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Utbildningssatsning för modersmålslärare i romani chib
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Att studera med funktionsnedsättning
Särskilt pedagogiskt stöd
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
IDROTT OCH HÄLSA 1 ROS15 HT16 Mia Jönsson. UPPFÖLJNING ÅK 1 Halva kursen har ni redan gjort Betyget baseras på allt ni har gjort i åk 1 och åk 2. Hårt.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
L3VU20.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Seija Hiltunen Samordnare för studenter med funktionshinder Stockholms universitet Att undervisa.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Framföra dåliga nyheter
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Individuellt stöd till studenter med funktionshinder Vid Studentcentrum, Umeå universitet, arbetar tre samordnare för studenter med funktionsnedsättningar: Karina Arvidsson, Maria Fahlén och Carina Sandberg Uppdrag: Att studenter med funktionsnedsättningar får tillgång till individuellt stöd för att kunna studera på lika villkor.

Att göra utbildning tillgänglig – hinder eller möjligheter? Studenter med funktionsnedsättningar blir allt fler. Ökning vid UmU och nationellt. Hur hanterar man det inom förvaltningen, fakulteterna och institutionerna och vilket ansvar har respektive för att öka tillgängligheten? Innehåll: Lagstiftning som styr Individuellt stöd till studenter med funktionsnedsättningar Statistik Undervisa tillgängligt- pedagogiska strategier som kan användas i undervisningen.

Lagar, förordning, konvention FN:s konvention (Artikel 8,9,12,24) Förordning om statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av handikappolitiken (SFS 2001:526) Diskrimineringslag (2008:567) Interna regelverk tex Pedagogisk handlingsplan, Plan för lika villkor, Handläggningsordning för individuellt stöd till studenter med funktionshinder Regleringsbrev sedan året 1993 Om FN:s konvention: http://www.mfd.se/funktionshinderspolitik/fn-konventionen/ Förordning om statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av handikappolitiken (SFS 2001:526: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-2001526-om-de-st_sfs-2001-526/ Diskrimineringslagen: http://www.do.se/Fakta/Diskrimineringslagen/ Regelverk vid Umeå universitet: http://www.umu.se/regelverk Handläggningsordning för individuellt stöd till studenter med funktionshinder finns på http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva Regleringsbrev 2015: http://www.esv.se/Verktyg--stod/Statsliggaren/Regleringsbrev/?RBID=16521

Utbildning är en fråga om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värden

Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering Bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning införs som en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Bristande tillgänglighet innebär att en person med funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte vidtar skäliga åtgärder för tillgänglighet för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning.

Viktiga frågor vid en bedömning Har personen med funktionsnedsättning blivit missgynnad? Finns det åtgärder som gör att personen kan komma i en jämförbar situation med en person utan denna funktionsnedsättning? Har verksamheten underlåtit att vidta åtgärder? Är åtgärderna som krävs skäliga?

Individuellt stöd till studenter med funktionsnedsättningar - Pedagogiskt stöd - ett samlingsbegrepp - Vad krävs för att få individuellt stöd? - Processbeskrivning

Pedagogiskt stöd - ett samlingsbegrepp MÅL: TILLGÄNGLIGT UNIVERSITET Lokaler Information Verksamhet SÄRLÖSNINGAR Individuellt stöd Beslut/rekommendation Pedagogiskt stöd Övrigt kompenserande stöd Särskilt pedagogiskt stöd Övrigt pedagogiskt stöd Se handläggningsordningen för individuellt stöd till studenter med funktionshinder

Vad krävs för att få individuellt stöd? 1. Utredning/intyg på funktionsnedsättning Funktionsnedsättningar är varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga. Begränsningen kan bero på en skada eller sjukdom som fanns vid födseln, har uppstått senare i livet eller förväntas uppstå. Samordnarna beslutar om stöd utifrån dessa kriterier, som utgår från diskrimineringslagens definition gällande funktionsnedsättning. (Varaktigheten eller hur bestående funktionsnedsättningen är måste framkomma i intyget) 2. Registrerad på kurs/program

Bilden illustrerar processen, med utgångspunkt från handläggningsordningen för individuellt stöd till studenter med funktionshinder.

Annat viktigt att tänka på Ljudupptagning Studenter med funktionsnedsättning som med anledning av denna behöver särskilda hjälpmedel äger rätt att göra ljudupptagning av föreläsningar. Fastställa kursplaner och litteraturlista i god tid Kursplan måste finnas tillgänglig minst en månad före kursstart. Det är viktigt att litteraturlistan för kursen fastställs i god tid, så att litteratur som ska anpassas för studenter med funktionsnedsättning hinner framställas. Se regelverk UmU

Individuellt stöd till studenter med funktionsnedsättningar Statistik 2014 Individuellt stöd till studenter med funktionsnedsättningar

2014 -107 st stödpersoner Stödpersoner är exempelvis anteckningshjälp, mentor eller ledsagare.

Undervisa tillgängligt

Varför är det viktigt att arbeta för tillgänglig undervisning? Alla studenter gynnas! Studier på lika villkor Diskrimineringslagen Inte någon marginalfråga, utan det blir bättre för alla = god pedagogik! Det handlar om att utjämna en ojämlikhet; inte om att få en fördel, utan en mindre nackdel. Arbetet med tillgänglighet är också en fråga om omsorg om andra människors välbefinnande och livschanser. Diskrimineringslagen Lagens ändamål 1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Tips om pedagogiska strategier som gynnar alla! Berätta gärna för alla nya studenter i början av en kurs att det finns stöd för studenter med funktionsnedsättningar. Fråga studenten vad hen behöver – dialogen leder ofta till ett gott samarbete. Det är till stor hjälp för många att få tillgång till föreläsningsmaterial i förväg. Lägg gärna ut dem på lärplattformen. Ge tydliga uppgifter och instruktioner, helst både skriftligt och muntligt. Det är viktigt att materialet är konsekvent, logiskt och överskådligt. Pedagogiska strategier hämtade från rapporten Undervisa tillgängligt!, Ann-Sofie Henriksson, Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling (PU) vid Uppsala universitet (november 2012). Reviderad nyutgåva av skriften "Undervisa tillgängligt!" Beställs via mail: info@pu.uu.se (100 kr/ex) Även Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) vid Umeå universitet har tagit fram en folder som heter ”Undervisa tillgängligt”. Dialogen är viktig med studenten, betyder inte att man inte alltid får som man vill. Men viktigt att bli hörd och sedd.

Fler tips… Att inleda föreläsningen/kursens upplägg med att beskriva och att sammanfatta i slutet. Försök att inte gå för fort fram – låt gärna bilder ligga kvar en stund och ta pauser. Planera varierande examinationsformer så att studenter med olika förutsättningar får möjlighet att komma till sin rätt. Vänd dig mot studenten när du pratar. Använd mikrofon när det finns så att alla hör. Kontakta Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) som har till uppdrag att erbjuda konsultstöd till institutioner avseende frågor om att undervisa tillgängligt. UPL: http://www.upl.umu.se/utbildning/ UPL- Undervisa tillgängligt: http://www.upl.umu.se/utbildning/undervisa-tillgangligt/

Frågeställningar Hur organiserar ni undervisningen för att minimera hinder i studiemiljön? Vilken beredskap anser ni att ni behöver ha för att möta studenter med funktionsnedsättningar i behov av alternativa undervisnings- och examinationsformer? Hur ser ni till att tillgänglighetsperspektivet förs in redan i planeringen av era kurser, undervisning, examination?

Mycket av det vi kan göra kostar väldigt lite, men kan göra all skillnad för den enskilda studentens studiesituation och framtid. Ibland kostar det bara ett vänligt bemötande. Skillnad med att lyckas och att inte lyckas.. Information för studenter: www.student.umu.se/funktionsnedsattning