Populärmusikens rötter
Det börjar med ett hav
Europa trä, bomull och jordbruksvaror Nordamerika tyg, sprit och pärlor människor Afrika
FOLK- RÖRELSER En katastrof mänskligt sett men samtidigt förutsättningen för att olika musikkulturer skulle mötas och blandas.
De flyttande bar med sig sin historia sina berättelser sin religion sin musik och andra kulturella traditioner
Worksongs för att orka längre och för att koordinera när fler behövde hålla samma tempo
CALL AND RESPONSE Försångaren börjar och de andra härmar eller svarar med ett omkväde som upprepas lika varje gång
Fiskare i Ghana drar upp näten Worksong som använts under lång tid För att flytta räls krävdes samarbete Fängelsearbete kan ha många likheter med slavarnas, bla sången
Negro Spirituals kyrksöndag Arbetsveckan avslutas med obligatorisk även för slavarna Men religionen blir inte kvar i kyrkan den ger ett hopp även i vardagen och nya andliga sånger sjungs i slavhusen och på fälten (och de låter inte som de vitas psalmer) De får namnet Negro Spirituals
Och visst fanns det goda skäl att drömma om flykt Många texter handlade om gamla testamentets berättelser, inte minst om flykten från Egypten Wade in the Water berättar om Mose som leder Israels barn rakt igenom Röda havet. Men den handlar lika mycket om att på andra sidan vattnet/på andra sidan döden väntar himlen och samtidigt drömmen om att fly över floden, till friheten Go down Moses - tell old Pharaoh to let my people go sjungen av en man vars föräldrar varit slavar Och visst fanns det goda skäl att drömma om flykt
Hur kan man veta hur det lät? Det fanns ju ingen möjlighet att spela in. Och förresten, vem hade brytt sig? Någon brydde sig faktiskt, och det där med noter hade ju varit känt i många hundra år så det var inte något problem att skriva ner hur sångerna lät. (och noter på papper är inte beroende av om dagens teknik är kompatibel med gårdagens) Noter skrivna av Bach
Allt har ett slut 1865-1955
blue - BLUES feeling blue blue notes från landet till stan från jordbruk till industrier från Mississippis delta till Chicago
I M P R O V A S T N berättelser Imitation och upprepning
12 takters Blues – en bluestolva
så här så här så här Blues kan låta Inte bara en ackordföljd på gitarr - En musikstil - Ett uttryckssätt - Långt ifrån historia
12 takters Blues – en bluestolva Aalt E7 A D E7 E A B7 E alt B7 G C D7 G alt D7
Soon and very soon we are going to see the King Halleluiah, halleluiah, we are going to see the King No more crying there, we are going to see the King Halleluiah, halleluiah, we are going to see the King
Sånger med bibeln som utgångspunkt: Slavar – Negro spirituals Fria afroamerikaners kyrkor – Gospel Gospel = evangelium det glada buskapet om Jesus
Rock – blues i högre tempo
Jazz
POP och POPULÄRMUSIK