12015-04-01. 2 3 Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Bedömning under luppen
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Lärandemål för examination och progression
P. avd. FUUAnställningsunderlag P Ansökningar Rangordningsprotokoll Rektor Utlysning P. avd. Antagning FUU Behörighets - kontroll RangordnigIntervju Antagningsunderlag,
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
”Kvalitet för lärande” Förslag på ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Högskoleverket
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Säkerheten främst.
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Ny process för hantering av litteraturlistor
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Träffas på nätet? RMC på Facebook Katja Jakobson Informatör Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Exempel på vyer i Optram Simon Gripner.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Utbildningssatsning för modersmålslärare i romani chib
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Pedagogisk utvecklingskommité (PUK) Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet, 4 maj 2010 Rosalind Duhs University College London (UCL) Centre.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
Bedömning av VFU, när blir den rättssäker? Christel Borg.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Presentation för Informatik augusti 2015
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Utvärderingssystem
Rapportera resultat med titel
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

2

3 Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen examinerbara? Är examinationsuppgifterna/-formerna relevanta för kursens lärandemål? Finns betygskriterier och är de tillgängliga för studenterna?

Underlag – Indikator 1 Ni ska även skicka in: –urval av beslutade kursplaner, inkl. litteraturlistor –utbildningsplaner/förteckning över kurser inom huvudområdet –lokal examensordning –ett ifyllt formulär med öppna frågor om progression

Underlag – Indikator 1b Utbildningens användbarhet på och för arbetsmarknaden lärandemål och examination med fokus på generiska kunskaper (formulär som i 1a) förteckning över arbetslivsrelaterade inslag i utbildningen

Underlag – Indikator 1c Samlad lärarresurs data per lärare –anställning och akademisk titel (adj, lektor, professor doktorand, docent, professionsrelevant utbildning) –undervisning i antal klocktimmar –högskolepedagogisk utbildning med fokus på examination och lärande –publikationslistor

8 Bedömningsunderlag indikator 2 Förteckning över självständiga arbeten/examensarbeten sorterat på betyg Slumpat urval av dessa arbeten –Urvalsstorlek tar hänsyn till den utvärderade utbildningens storlek I förekommande fall kompletterande urval –Goda arbeten som väljs ut av utbildningsanordnaren

Indikator 3, Studentenkäter Formulering av frågor – extern referensgrupp –Studentspegeln –Course Experience Questionnaire (CEQ) –National Student Survey (NSS) –National Survey of Student Engagement (NSSE) “Pilotstudie” och tester Distribution – SCB Professionsrelevanta kunskaper och färdigheter - psykologutbildningar och civilekonomutbildningar 2010

Indikator 3, Studentenkäter, forts… Följer logiken för lärcentrerad undervisning: –Lärandemål i högskoleförordningen: generiska färdigheter vetenskaplig metod och tänkande professionsrelevanta kunskaper och färdigheter –Examination och bedömningskriterier –Utbildning/läraktiviteter

HSV direkt – leverans av dokument och data Webbsida med inlogging Här laddas alla dokument och data in elektroniskt –Indikator 1a och 1b – dokument, mallar från HSV –Indikator 1c – lärardata –Indikator 2 – lista över självständiga arbeten samt begärda arbeten –Studentdata – HST och HPR

Information finns på Nytt kvalitetsutvärderingssystem Observera att detta förslag är under bearbetning och alltså kommer att kunna förändras.