Dagens schema: Gå igenom dagens schema

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

samlade Ord och begrepp – WW2
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Mellankrigstiden
Etnisk rensning ? Massaker ? Utrotning ?.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Grekland bestod av flera små riken/stater
Mellankrigstiden.
Demokrati.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
- att överföra budskap, påverka, mm
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Kommunen Maja Stopek, Transtenskolan, Hallsberg –
Medievanor.
Medievanor.
Så styrs Sverige.
Demokrati                                    Styrka: genomtänkta beslut. Svaghet: besluten tar längre tid.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Kort sammanfattning Mellankrigstiden.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
En gemensam tanke om hur man vill förändra och göra samhället bättre.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Fakta om andravärdskriget
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Makt och Demokrati.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 3
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Välfärd och Ideologier
Propaganda.
Upplägget av delkursen massmedia:
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Demokrati och diktatur
Propaganda.
Massmedia.
Två killar är med om ett bankrån och vill nu lösa det på egen hand. Men inte bara det utan även ett mord som dom blir vittnen till. Efter ledtrådar kommer.
Vad skiljer partierna åt?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Propaganda Vad är propaganda?.
Marknadsföring av turism
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
Flyktingfrågan.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Massmedia.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Om strider rasar i stadsområden under ett krig kan hela bostadsområden eller städer förstöras. I nuläget finns det krigshärjade städer i bland annat Ukraina.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Geografi / samhällskunskap
Reklam eller redaktionellt budskap?
Hållbar utveckling.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Medievanor.
Presentationens avskrift:

Dagens schema: Gå igenom dagens schema Snabb genomgång av föregående lektion Dagens fråga som ska besvaras: Nyhetens väg till läsaren och vad som kan hända på vägen Reklam, marknadsföring och propaganda Viskleken

Dags för ”Viskleken”!

Kommunikationsmodeller – Kommunikation via massmedier /journalist /Gatekeeper

Nyheternas förutsättningar att nå fram till läsarna? Medieföretagen har gatekeepers (svenska: grindvakter) som bestämmer vilka nyheter som ska gå igenom. Faktorerna för att en nyhet ska gå igenom är: Ekonomiska intressen – vad säljer? Politiska intressen – propaganda eller public service? Utrymmesskäl – vilka nyheter försvinner? Den mänskliga faktorn – grindvakten och journalisten är en individer Dåligt/bra förhållande mellan grindvakten och journalisten Journalisten kräver mycket/lite pengar

Vem levererar nyheterna? Anställda journalister som får uppdrag om att hitta eller skriva en nyhet inom ett speciellt område Frilansjournalister (”stringers”) som säljer ”scoops” och bilder till nyhetsbyråerna eller direkt till medieföretagen Scoop är en exklusiv nyhet som brukar anses vara unik, viktig, överraskande och spännande

Vad vill konsumenten se? - Identifikation Det blir mer intressant om du kan relatera till och diskutera nyheten Stort geografiska och kulturellt avstånd minskar möjligheten av identifikation Ett bankrån i Linköping är intressantare för linköpingsbor än ett rån i Berlin Tidsmässiga avståndet Enstaka och unika händelser är intressantare än långdragna processer Kända personer blir intressantare eftersom vi vet någonting om dom

Katastrofområden och krig idag, vilka visste du om? Fem miljoner av Colombias totalt 45 miljoner invånare är på flykt JUST NU på grund av krig mellan regeringsstyrkorna och de vänsterorienterade gerillagrupperna FARC och ELN Inbördeskriget i Syrien med, bland annat, Islamiska Staten i spetsen har resulterat i 200.000 döda, både civila och militära, sedan 2011. ~137 döda/dag i strid. 3 miljoner lever som flyktingar

Nyheternas förutsättningar att nå fram till läsarna? Medieföretag har ekonomiska intressen – man visar det som säljer Därför bli public service viktigt! Demokrati förespråkar oftast allsidiga nyheter eftersom det anses vara en mänsklig rättighet. Diktaturer använder sig ofta av propaganda Propaganda är kommunikation i form av bilder, språk eller symboler med syftet att påverka människors värderingar, åsikter och handlingar

Skillnaden mellan reklam, marknadsföring och propaganda Syftet med reklam är att göra en produkt eller tjänst känd för marknaden och visa vad ett företag har att erbjuda Marknadsföring är processen som omfattar analys av målgrupp, planering, genomförande och uppföljning Propaganda är kommunikation i form av bilder, språk eller symboler med syftet att påverka människors värdering, åsikter och handlingar

Tre bilder - reklam eller propaganda? Diskutera och motivera!

Propaganda i Sverige Andrakammarvalet 1928 (Kosacksvalet) Socialdemokraterna hade skapat ett valtekniskt samarbete med Sveriges Kommunistiska Parti och format en allians som gick under namnet Arbetarepartiet Sveriges Nationella Ungdomsförbund använde samarbetet för att propagera att Socialdemokraterna (Sveriges då största parti) sympatiserade med kommunisterna

Propaganda i sin extremaste form The Eternal Jew är en tysk anti-semitisk nazistpropaganda från år 1940 som presenteras som en dokumentär om judar Frågor som ska besvaras: Hur presenteras judarna? Hur framställs deras hem, arbetsvilja, utseende, hygien, med mera…?

Killing Us Softly 4: Advertising's Image of Women