Dagens schema: Gå igenom dagens schema Snabb genomgång av föregående lektion Dagens fråga som ska besvaras: Nyhetens väg till läsaren och vad som kan hända på vägen Reklam, marknadsföring och propaganda Viskleken
Dags för ”Viskleken”!
Kommunikationsmodeller – Kommunikation via massmedier /journalist /Gatekeeper
Nyheternas förutsättningar att nå fram till läsarna? Medieföretagen har gatekeepers (svenska: grindvakter) som bestämmer vilka nyheter som ska gå igenom. Faktorerna för att en nyhet ska gå igenom är: Ekonomiska intressen – vad säljer? Politiska intressen – propaganda eller public service? Utrymmesskäl – vilka nyheter försvinner? Den mänskliga faktorn – grindvakten och journalisten är en individer Dåligt/bra förhållande mellan grindvakten och journalisten Journalisten kräver mycket/lite pengar
Vem levererar nyheterna? Anställda journalister som får uppdrag om att hitta eller skriva en nyhet inom ett speciellt område Frilansjournalister (”stringers”) som säljer ”scoops” och bilder till nyhetsbyråerna eller direkt till medieföretagen Scoop är en exklusiv nyhet som brukar anses vara unik, viktig, överraskande och spännande
Vad vill konsumenten se? - Identifikation Det blir mer intressant om du kan relatera till och diskutera nyheten Stort geografiska och kulturellt avstånd minskar möjligheten av identifikation Ett bankrån i Linköping är intressantare för linköpingsbor än ett rån i Berlin Tidsmässiga avståndet Enstaka och unika händelser är intressantare än långdragna processer Kända personer blir intressantare eftersom vi vet någonting om dom
Katastrofområden och krig idag, vilka visste du om? Fem miljoner av Colombias totalt 45 miljoner invånare är på flykt JUST NU på grund av krig mellan regeringsstyrkorna och de vänsterorienterade gerillagrupperna FARC och ELN Inbördeskriget i Syrien med, bland annat, Islamiska Staten i spetsen har resulterat i 200.000 döda, både civila och militära, sedan 2011. ~137 döda/dag i strid. 3 miljoner lever som flyktingar
Nyheternas förutsättningar att nå fram till läsarna? Medieföretag har ekonomiska intressen – man visar det som säljer Därför bli public service viktigt! Demokrati förespråkar oftast allsidiga nyheter eftersom det anses vara en mänsklig rättighet. Diktaturer använder sig ofta av propaganda Propaganda är kommunikation i form av bilder, språk eller symboler med syftet att påverka människors värderingar, åsikter och handlingar
Skillnaden mellan reklam, marknadsföring och propaganda Syftet med reklam är att göra en produkt eller tjänst känd för marknaden och visa vad ett företag har att erbjuda Marknadsföring är processen som omfattar analys av målgrupp, planering, genomförande och uppföljning Propaganda är kommunikation i form av bilder, språk eller symboler med syftet att påverka människors värdering, åsikter och handlingar
Tre bilder - reklam eller propaganda? Diskutera och motivera!
Propaganda i Sverige Andrakammarvalet 1928 (Kosacksvalet) Socialdemokraterna hade skapat ett valtekniskt samarbete med Sveriges Kommunistiska Parti och format en allians som gick under namnet Arbetarepartiet Sveriges Nationella Ungdomsförbund använde samarbetet för att propagera att Socialdemokraterna (Sveriges då största parti) sympatiserade med kommunisterna
Propaganda i sin extremaste form The Eternal Jew är en tysk anti-semitisk nazistpropaganda från år 1940 som presenteras som en dokumentär om judar Frågor som ska besvaras: Hur presenteras judarna? Hur framställs deras hem, arbetsvilja, utseende, hygien, med mera…?
Killing Us Softly 4: Advertising's Image of Women