Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
- Grundläggande utbildning
Från mönster till algebra
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
Matematik I Föreläsning
Matematik.
Mattebanor År 2-3.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon
Vårt uppdrag som matematikutvecklare
Borlänge 13 maj 2014.
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Komplexa tal inför Laborationerna
Föräldramöte
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Betyg och förmågor.
Nytt betygssystem.
Mattebana i Holmedal.
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Procent.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Bedömning – en resa med eleverna
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
OMKRETS & AREA Omkrets = b + b + h + h = 2b + 2h Area = b × h
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Problemlösningsstrategier
A 2 +b 2 =c 2 Varför var Pythagoras vegetarian?.
Doobidoo Ma-kort orange
Toppen – vi använder hela kroppen! Några exempel på bilder och aktiviteter från föreläsningen vid Matematikbiennetten i Malmö den 7 mars 2009 Taluppfattning:
MATMAT02b – UPPGIFT 10 Pass VCP Certification
Matematiklyftet
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Lars Madej  Vad är omkrets?  Har jordklotet en omkrets?
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Skala Centralt innehåll: Åk 1-3: Skala vid enkel förstoring och förminskning. Åk 4-6: Skala och dess användning i vardagliga situationer.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Några nedslag i geometrins historia
HÖGSTADIETS MATEMATIK PÅ 100 MIN
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
Computational thinking progression F-9
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
Mattespanarna 6B kap 5 Catha Glaas, Lisa Ek
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Mattespanarna 4B Catha Glaas och Lisa Ek Herrängens skola
Presentationens avskrift:

Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson

MATEMATIK F-9 Obs! F betyder Födseln Och 9 antal decennier.

Förskoleklass Se mönster Förstå antal ramsräkna © BED

Prata med barn Ex. Hur många paket? Om alla får två var – hur många får paket? Hur mycket snöre behövs? Hur många lackrosor? © BED

NP I MATEMATIK Nationella provet i åk 9 sammanfattar resultatet av en minst 10 år lång pedagogisk resa i grundskolan, där olika reseledare ansvarar för olika etapper. © BED

UNDER DENNA RESA TAR MAN DEL AV FÖLJANDE ARBETSOMRÅDEN TALUPPFATTNING OCH TALS ANVÄNDNING ALGEBRA GEOMETRI SANNOLIKHET OCH STATISTIK SAMBAND OCH FÖRÄNDRING PROBLEMLÖSNING © BED

TALUPPFATTNING OCH TALS ANVÄNDNING (GRUNDEN – utan detta kan man inte behärska något av de andra områdena) Lågstadiet: NATURLIGA TAL – 1,2,3,4,5…. och deras egenskaper. ANTAL och inbördes ORDNING Positionssystemet – ental, tiotal, hundratal. Enkla bråk 1 2 ; 1 5 De fyra räknesätten – förstå matematiska operationerna DUBBLOR, TALKAMRATER, upp till 20: ex 8:ans talkamrater 0+8; 1+7; 2+6; osv. Börja på multiplikationstabeller – ett av mattens alfabet. Mellanstadiet: Alla RATIONELLA tal ( naturliga tal, hela tal, negativa tal, decimaltal, bråktal) Centrala metoder för att kunna jobba med de fyra räknesätten Högstadiet: REELLA TAL – här tillkommer 𝜋, 7 ” Pi” och ”roten ur” potensformer - 10 5 10 −3 3 4 DETTA OMRÅDE ÄR MOTSVARANDE SPRÅKETS BOKSTÄVER OCH SAMBANDET FÖR ATT SKAPA ORD OCH MED ORD SKAPA TEXTER OCH MENING. VERKTYG. FÖRKUNSKAPER. © BED

ALGEBRA Lågstadiet: LIKHETSTECKNET 3 + 6 = ? + 5 4+5 = ? 9 = ? + 5 MÖNSTER OCH TALFÖLJDER Hitta upprepad del, bygga eget Mellanstadiet: enkla ekvationer symboler för obekanta. MÖNSTER Högstadiet: Metoder för ekvationslösning, och förståelse för detta kraftfulla verktyg att lösa problem. © BED

GEOMETRI Lågstadiet: symmetri PUNKT CIRKEL FYRHÖRNING RÄTBLOCK KON LINJE STRÄCKA KLOT TRIANGEL CYLINDER Förstoring och förminskning EGENSKAPER FÖR DESSA Mellanstadiet: Konstruktion av geometriska objekt skala Beräkna areor och omkretsar MÄTNING av längd, area, volym, massa, tid, vinklar med vanliga måttenheter m kg l h min Högstadiet: Skala för två och tre dimensioner Area och volymberäkningar likformighet Geometriska satser och formler Enhetsbyten vid beräkningar © BED

SANNOLIKHET OCH STATISTIK Slumpmässiga händelser i spel Enkla tabeller och diagram för att sortera data och beskriva resultat Medelvärde, typvärde och median s.k. lägesmått Kombinatorik Sannolikhet, chans, risk Beräkna sannolikhet kombinatorik Kunna konstruera och tolka tabeller, diagram, grafer Bedömningar av statistiskt material © BED

% % % % SAMBAND OCH FÖRÄNDRING Dubblar och hälfter Procent och proportionalitet % % % % Grafer i diagram koordinatsystem Procent för att uttrycka förändring förändringsfaktor Funktioner och räta linjens ekvation © BED

Strategier för att lösa problem PROBLEMLÖSNING Strategier för att lösa problem KONKRETA STRATEGIER - BILDER, FÖREMÅL Använda bilder Tabeller för struktur Prova sig fram Generella strategier Sätta in lättare värden för att kunna handskas med svårare MER SYMBOLER OCH MATEMATISKA OPERATIONER FÖR ATT LÖSA PROBLEM Kunna använda matematiska modeller för att lösa vardagliga problem LÄMNA KONKRETIONSTRÄSKET © BED

Fem förmågor problemlösning metod begrepp resonemang kommunikation E-nivå åk 6 E-nivå åk 7 E-nivå åk 8 E-nivå åk 9 problemlösning metod begrepp resonemang kommunikation

tid 2-steg och 5-steg be om förklaringar multiplikationstabellerna dividera och multiplicera med 10 och 100 be om förklaringar multiplikationstabellerna talraden fram och baklänges 2-steg och 5-steg uppskatta sträckor

Matematiklyftet Skolverket Läroplanen Forskning Kollegialt Uppskattat Ge lärarna tid och resurser att tillsammans höja kvalitén på sin undervisning. Det finns ett starkt forskningsstöd för att det är en bra modell för kompetensutveckling, och det ger en bra grund för en mer aktiv undervisning i matematik.

Analys av styrkor och svagheter GRUNDSKOLEMODELLEN NP3 NP9 GY F Diagnos Analys av styrkor och svagheter 1 2 3 4 5 6 7 8 9 NP6 Diagnos Diagnos Diagnos

Vart ska vi? Mot mer kollegialt samarbete Mot högre måluppfyllelse för elever Mot rättvis bedömning Mot ökad delaktighet hos eleverna

Hur? Använda analysunderlag till planering och utveckling av undervisningen Forskningsbaserad undervisning Samarbete över stadier för att se vilka kunskaper som går att bygga vidare på – ”röda tråden” Sambedömning av elevuppgifter Kreativ matematik och rutinuppgifter

Tips: Appar: Webbsidor: King of math junior King of math Nomp (finns även som webbsida) Math multiplication table Flow free Webbsidor: www.nomp.se www.elevspel.se www.webmagistern.se