AU-matrisen Utbud Marknad Penetration

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
1. Varför finns det pengar?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hitta kursvinnare Marknadens vassaste beslutsstöd Günther Mårder &
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Från idé till lönsamt företag
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Presentation av rapporten
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
September 2013 Anneli Angeling
Marknadsföring av turism
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Intressenter OL108A.
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Mattis Bergquist
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
1. 2 Öresundskomiteen - en politisk plattform Öresundskomiteen 36 folkvalda politiker, 18 svenska och 18 danska Bildades 1993 Möts minst två gånger per.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Intressententmodellen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Arenabolaget i Linköping AB
(Företagsnamn) SWOT-analys
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

AU-matrisen Utbud Marknad 2 4 10 1 3 5 6 7 9 8 Penetration V V:1 okt 96:1 NUVARANDE NÄRLIGGANDE FRÄMMANDE Utbud Marknad 2 4 10 1 3 5 6 7 9 8 Penetration Organisk tillväxt Diversifiering Avveckling

Boston-matrisen Cach-cows Mjölk-kossor Stars Stjärnor Question marks/ Wild-cats Frågetecken Dogs Hundar ALMI Företagspartner Utgåva 2,2000

SWOT Styrkor Möjligheter Svagheter Hot

Konkurrens- faktorer KON-KURRENS Kunder Traditionella konkurrenter V V:2 maj 97:1 Kunder KON-KURRENS Traditionella konkurrenter Traditionella konkurrenter Potentiella etablerare? Potentiella etablerare? Leverantörer

Strategisk konkurrentanalys V V:3 okt 96:1 VÄRDERINGAR POTENTIAL Konkurrentens svaga och starka sidor Konkurrentens föreställningsvärld Vår bedömning av var konkurrenten är på väg. Sannolik framtid. VISIONER Det konkurrenten vill förverkliga AGERANDET Det konkurrenten säger och gör

Kännetecken Produkt: Pris: Plats: Personal: Promotion: V V:4 maj 97:1 Kännetecken Produkt: Det här erbjuder vi... Pris: ...till de här ekonomiska villkoren... Plats: ...med denna tillgänglighet i tid och rum... Personal: ...med denna organisation och kompetens... Promotion: ...och med detta budskap.

V V: 5 okt 96:1

Positioneringsdiagram 1 V V:6 okt 96:1 Stora kunder Små kunder Skräddarsytt Standard

Positioneringsdiagram 2 V V:7 okt 96:1 Tekniknivå Pris Kundkrav Kundacceptans

Vägvalsmatrisen VÅRA HANDLINGS-ALTERNATIV V V:8 okt 96:1 Vägvalsmatrisen VÅRA HANDLINGS-ALTERNATIV SCENARIOS/OMVÄRLDENS HANDLINGSMÖJLIGHETER Scenario A/ H-möjlighet A Scenario B/ H-möjlighet B Scenario C/ H-möjlighet C Alternativ 1 Alternativ 2 Alternativ 3

Vägvalsmatrisen VÅRA HANDLINGS-ALTERNATIV V V:9 maj 97:1 Vägvalsmatrisen VÅRA HANDLINGS-ALTERNATIV SCENARIOS/OMVÄRLDENS HANDLINGSMÖJLIGHETER

Vägvalsmatrisen VÅRA HANDLINGS-ALTERNATIV V V:10 maj 97:1 Vägvalsmatrisen VÅRA HANDLINGS-ALTERNATIV SCENARIOS/OMVÄRLDENS HANDLINGSMÖJLIGHETER Scenario A/ H-möjlighet A Scenario B/ H-möjlighet B Scenario C/ H-möjlighet C + + + – – – Alternativ 1 + + + + + + – Alternativ 2 Alternativ 2 bedöms ge bästa alternativet och väljs därför!!! + – – – – + Alternativ 3

Relationer V V:11 okt 96:1 Allians Konflikt Dominans

Intressenter Anställda Leverantörer Facket Lokaliserings- politik V V:12 okt 96:1 Anställda Leverantörer Facket Lokaliserings- politik Säljkanaler Myndighet Lokal press Små kunder Stora kunder Ägare / ledning Finansiärer

Scenario: “Steg för steg” V V:13 maj 97:1 Scenario: “Steg för steg” Vilken tidpunkt? (omställningstid/trovärdig framåtblick) Vad ska studeras? (trender, tendenser och enskilda faktorer) Läget nu? (trender, tendenser och enskilda faktorer) Logisk framtid? (den sannolika utvecklingen) Önskvärd framtid? (det som gynnar företaget bäst) Gap? (vilka utmaningar ligger i skillnaden) Syntes? (åtgärder för att utjämna gapet) Hinder? (positiva och negativa konsekvenser)

Få en bild av den framtid som vår vision skall verka i! V V:14 maj 97:1 Varför Scenarios? Få en bild av den framtid som vår vision skall verka i!

V V:15 maj 97:1 Framtidsscenario = Antagen möjlig händelse-utveckling