1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH
2 Vad säger vår stadsforskning? Aktuella trender: Tillväxt kännetecknar de flesta men inte alla städer Städernas centrala delar förtätas - fler boende - fler verksamheter Kunskapsintensiva tjänsteföretag söker centrala (täta) lägen. Service- och kulturföretag följer i fotspåren Våra värderingar förändras ständigt – idag efterfrågas ”stad” och ”stadsmiljö”
3 Varför mötesplatser? Mötesplatser på agendan Tre skäl: Stark efterfrågan på stadskvaliteter och mötesplatser Mötesplatser är ett sätt att stärka kommunens identitet och attraktivitet Mötesplatser är grogrund för kreativitet och idégenerande
4 Vad är en mötesplats? En plats där människor möts och interagerar, bidrar till social sammanhållning samt kreativitet och utveckling
5 Är mötesplatser viktiga? För individen? För företagen? För staden?
6 Är mötesplatser viktiga? För individen: Nya bosättningsmönster – livsdrömmar och mjuka kvaliteter styr våra flyttningsmönster
7 Är mötesplatser viktiga? För företagen: Vad kan vi lära från Uppsala och Kista? För företagen är stadens mötesplatser viktiga: -Rekrytering av arbetskraft -Behovet av kreativa miljöer
8 Är mötesplatser viktiga? För staden: Ökad konkurrens mellan städer och regioner De mjuka kvaliteterna allt vikigare konkurrensmedel för att attrahera boende och företag
9 Slutsatser - Möjligheter Kommunens roller - skapa - möjliggöra - tillåta Sociala skäl och stadsmässighet två starka argument idag Utveckling av mötesplatser - mötesplatser av olika slag - mötesplatser är i ständig förändring - att se förortens möjligheter Kluster och stråk