Idrottspsykologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Motivation och förändring
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Analytiker & Holistiker
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Välkomna! Åk 3 Elit Idrottspsykologi IGU repetition
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Sociala relationer och hjärnan
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Mental Träning Värmlandslagen
Prestation, stress, motivation & hjärnan Njuter du av ditt arbete?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Lönesamtalet.
Skriva noveller.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Hur du tar hand om din kunskap
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Förändring – hot eller möjlighet?
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Världens bästa idrottsförälder
Coaching.
Att lära på mottagarens villkor
Tips för bättre kommunikation
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Idrottspsykologi

Självförtroende och Självkänsla Vad är självförtroende? Hur DU tolkar situationen, inte alltid hur det egentligen sker Idrottarens tilltro till sina förmågor Vad är självkänsla? Hur jag värderar och uppfattar mig själv Inre samtal

Självkänsla och målsättning Bra målsättningar förstärker självkänslan Återskapa mentala bilder av tidigare framgångar Hjälper dig att prestera under tävling Sträcker sig över alla delar i livet

Spänningsnivå Steg 1: en situation som innehåller ett krav Upplevelse av situation Stressrespons Konsekvens för beteendet Steg 1: en situation som innehåller ett krav Steg 2: din egen tolkning (krav > förmåga=hot) Steg 3: reaktion på situationen Steg 4: beteende eller prestation

Spänningsnivå Anspänning – samlingsbegrepp för när kroppen aktiveras Oro – negativt känslomässigt tillstånd Korta andetag Tappad känsla i fötterna Negativa tankar

Spänningsnivå

Flow Flow, flyt eller vara i zonen Vad är det som gör att jag kommer dit? Bristen på krav, väl förberedd, Hur kan jag styra min mentala kapacitet? Inre samtal, fokus på ”rätt” saker

Mentala verktyg

Koncentrationsövning Räkna 1-64 på 60 sekunder Koncentrationsövning

Visualisering Skapa en bild/film på en situation du vill ska hända (ett drömscenario) Hjärnan förstår inte tid vilken betyder att den uppfattar det påhittade scenariot som äkta Ju mer detaljer desto chans att ”lura” hjärnan Lägg till färg, ljud, lukt, osv Ett bra sätt att ”träna” utan att fysiskt träna

Avslappning Andning/mage - kontroll Fötter – jorda kroppen Målbilder - trygghet Tänk innåt - fokus

Triggers Vad är en trigger? Hur kan jag använda en?

Idrottspsykologi Inlärning

Inlärning Alla människor lär sig saker på olika sätt, vissa är visuella, andra är auditiva och andra är kinestetiska. Visuell inlärning: Vill se allt utföras för att lära sig Kan vara passiva i början av en övning

Inlärning Alla människor lär sig saker på olika sätt, vissa är visuella, andra är auditiva och andra är kinestetiska. Auditiv inlärning: Vill höra en förklaring först varför man gör det man gör och hur det ska göras. Kan vara passiva i början av en övning Vill ha tydliga och klara regler/förklaringar Ställer gärna frågor för att förstå

Inlärning Kinestetisk inlärning: Vill testa först – lyssna sen Väntar inte på att få klarsignal på övningen Lär sig av misstag

Inlärning Hur ska man arbeta med detta? Använd alla tre inlärningsätt för att garantera att man når fram till alla idrottare. Repetera information tex hur en övning ska gå till. Låt till slut idrottaren lära med ”sitt” sätt. Med andra ord, förklara en övning, visa hur den går till och fysiskt för en idrottare genom övningen.

Inlärning Presentation – hur coachen ”säljer” ny kunskap till idrottaren. Inlärning kommer inifrån: Intresse – vill idrottaren lära sig det som presenteras? Uppfattad tillämpbarhet – känner idrottaren att han har användning av det man vill lära ut? Erfarenhet – har idrottaren ett bättre sätt lösa problemet/göra övningen? Motivation – har idrottaren motivation att lära sig något nytt?

Inlärning Ditt innehåll....VAD du säger. - Idrottarens kunskap och erfarenhet kommer att påverka hur han uppfattar det du säger. Ditt framförande...HUR du säger det. - Din kroppshållning, ögonkontakt, gester, kläder, ansiktsuttryck och tonläge på rösten. Sammanhanget...FÖRUTSÄTTNINGAR och OMSTÄNDIGHETER kring det du säger. - Idrottarens sinnesnärvaro och erfarenhet vid utlärningstillfället.

Inlärning Feedback Avsluta feedback med något positivt Ge feedback till idrottaren, inte ifrån honom – face to face Var specifik med din feedback Fokusera på en sak i din feedback Bättre idrottare– ge mer detaljfeedback Ge idrottaren EN sak att förbättra varje träning, mer är nästan omöjligt.