Snabbreferens till © 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. Lync Web App Anslut till ett Lync-möte med ljudet på datorn Om du inte har Lync 2013 kan du ansluta till ett Lync-möte via Lync Web App. Observera att du inte behöver hämta eller installera något. Klicka bara på möteslänken i din inbjudan och följ instruktionerna på sidan för att ansluta. 1.Klicka på Anslut till Lync-möte i mötesinbjudan. 2.När Lync Web App öppnas gör du något av följande: Om du vill ansluta som gäst skriver du ditt namn i textrutan och väljer Anslut till mötet. Om mötet är från någon i din egen organisation kan du välja Logga in om du kommer från organisatörens företag. Skriv sedan in samma användarnamn och lösenord som du använder för att logga in på företagets nätverk. 3.Se till att välja Installera plugin-programmet Lync Web App, som krävs för video och ljud på datorn. Dessutom kan du dela din skärm om du är en presentatör. Beroende på hur mötet upprättades får du antingen vänta i lobbyn eller komma in på mötet. Om du är i lobbyn kan endast en presentatör släppa in dig till mötet. När du blir insläppt kan du använda datorns högtalare och mikrofon eller ett headset för ljud. Viktigt kontrollera detta ämne och lär dig hur du konfigurerar och testar din ljudenhet.detta ämne Ringa in till mötet Om du vill ringa in för att få ljud till mötet följer du instruktionerna i föregående avsnitt, men se till att alternativet att installera Lync Web App Plug-in inte är markerat och klicka sedan på Anslut till möte. I dialogrutan Ljud för det anslutna mötet klickar du på Bli uppringd från mötet och anger telefonnumret som du vill bli uppringd på. Klicka annars på Ringa in till mötet och använd det nummer och konferens-ID som finns i mötesinbjudan. Hantera din videoskärm Om du har en kamera ansluten till din dator klickar du på för att dela din videobild på mötet. En kamera krävs endast för att dela videobilder, men inte för att visa sådant som delas av andra.
Hantera mötesdeltagare Om du är presentatör klickar du på för att få åtkomst till alternativen för att hantera deltagare. På fliken DELTAGARE visas deltagarlistan. 1.Högerklicka på en deltagare och välj Ljud av, Ljud på, Ta bort eller Ange som deltagare/presentatör. 2.Du kan bjuda in fler deltagare under ett möte. Klicka på ÅTGÄRDER. Om du vill bjuda in dem med hjälp av telefonnummer klickar du på Bjud in med telefonnummer. Om du vill bjuda in via e-post klickar du på Bjud in via e-post. 3.Om du vill dölja deltagarnamnen i videor eller bilder klickar du på Dölj personers namn. 4.Om du vill stänga av ljudet för alla deltagare samtidigt klickar du på Stäng av ljudet för deltagarna. Dela ditt skrivbord eller ett öppet program Om du är en presentatör kan du dela ditt skrivbord eller ett eller flera öppna program i mötet. 1.Peka på. Om du vill dela ditt skrivbord klickar du på Skrivbord. På mötesscenen visas Du presenterar skrivbordet och skrivbordet är inramat i gul färg. För att dela program klickar du på Program och väljer de program du vill dela och klickar på Presentera. 2.Under en delningssession visas ett verktygsfält för delning högst upp på skärmen. Du kan dölja eller visa det genom att klicka på nålikonen. 3.Klicka på GE KONTROLL för att dela kontrollen med en annan deltagare. Du kan när som helst återta kontrollen genom att klicka på GE KONTROLL och sedan Återta kontroll. 4.Om du vill avsluta delningssessionen klickar du på Sluta presentera i verktygsfältet. Dela en PowerPoint-presentation 1.Peka på och klicka sedan på PowerPoint. 2.I dialogrutan Välj den PowerPoint du vill presentera klickar du på Bläddra för att välja och öppna den presentation du vill dela. 3.Bläddra genom sidorna med hjälp av pilarna under mötesscenen. Klicka på MINIATYRER för att välja en viss bild och på ANTECKNINGAR om du vill visa presentatörsanteckningarna. 4.Klicka på högst upp till höger på en bild om du vill öppna verktygsfältet för anteckningar så att du kan använda markeringsverktyget, stämplar och laserpekaren. 5.Presentationen kan ha inbäddade hyperlänkar. Innan du klickar på dem under presentationen måste du dölja alla anteckningar i presentationen genom att klicka på Dölj anteckning i verktygsfältet för anteckningar. Välj en layout Beroende på vilken typ av möte det gäller kan du välja en specifik vy för innehåll, presentatörer eller deltagare. Klicka på Välj en layout nere till höger i mötet: Gallerivy visar alla deltagarnas bilder och videor. Talarvy visar bilden eller videon för endast en aktiv högtalare. Presentationsvy visar endast delat innehåll i mötet, t.ex. skärmdelning.