Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 2 Rikstrafiken genomför årligen kundundersökningar för att följa upp och utvärdera upphandlad trafik, ge operatörerna ett verktyg i deras arbete att höja den kundupplevda kvaliteten samt för att sprida information om kollektivtrafiken och Rikstrafiken. Huvudsyftet med kundundersökningarna är att få kunskap om hur nöjda kunderna är som reser med den av Rikstrafiken upphandlade trafiken års kundundersökning har genomförts på totalt 39 linjer, vilka fördelade sig enligt följande: 10 buss-, 7 flyg-, 18 tåg-, 2 nattåg- och 2 färjelinjer. Bakgrund och syfte
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 3 Fältarbetet för Rikstrafikens kundundersökning 2010 genomfördes i juli. Denna sträcka mättes på helger samt vardagar, fördelat i båda riktningarna, Linköping - Västervik samt Västervik - Linköping. Antal mätta turer på sträckan:8 st. Antal utdelade enkäter: 181 st. Antal insamlade enkäter: 160 st. Svarsfrekvens: 88,4%. Bortfall: 11,6%. Resultaten har viktats mot statistik om antal resenärer på vardag och helg, under mätveckorna. Metodbeskrivning
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 4 På betygsfrågorna får användarna ge betyg mellan 1 – 7, där 1 = lägsta betyget och 7 = högsta betyget. Samtliga betygsfrågor får ett indextal mellan 0 och 100 där 100 står för ’total nöjdhet’ - högsta betyg på frågan och 0 för motsatsen, betyget 1 på frågan. Indextalen beräknas på följande sätt: Index = (Medelvärde – 1) x (100/6) Indexnivåerna klassificeras enligt följande indelning: Index 0 – 50 = helt oacceptabelt 51 – 54 = mycket dålig 55 – 60 = dålig 61 – 69 = medelbetyg / genomsnitt 70 – 74 = bra 75 – 79 = mycket bra 80 – = utomordentligt bra Klassificering av indexnivåer
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 5 Helhetsintrycket av resan får ett index på 82, vilket motsvarar betyget utomordentligt bra. Detta är en mycket stor uppgång sedan förra årets mätning. En mycket hög andel av resenärerna skulle rekommendera andra att resa med denna tåglinje. Både att boka biljetten till resan samt hämta ut biljetterna anses vara utomordentligt enkelt. Att stiga ombord på tåget upplevs som utomordentligt enkelt och har fått mycket bättre värden än Resenärerna anser att det är mycket enkelt att resa med bagage och vi kan se en uppgång sedan förra året. Temperaturen anses vara utomordentligt behaglig ombord på tågen, vilket är en mycket stor uppgång sedan förra årets mätning. Tågen anses vara utomordentligt välstädade och har fått mycket bättre värden sedan Sittplatserna ombord anses vara mycket bekväma och det är en stor uppgång sedan förra årets mätning. Personalen ombord på tågen anses vara utomordentligt serviceinriktade och informationen från personalen ombord anses vara utomordentligt tydlig, vilket är förbättringar sedan 2009 års värden. Informationen på skyltningen ombord anses vara mycket tydlig. Resenärerna känner sig utomordentligt trygga och säkra när de reser med tåg på denna linje, vilket är en uppgång från förra året. Tidhållningen på tågen ligger på en mycket bra nivå och har fått bättre värden än förra året. För att öka nöjdheten ytterligare hos resenärerna på denna linje är de vanligaste spontana önskemålen från resenärerna lägre priser (15%) och bekvämare sittplatser (11%). Sammanfattning
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 6 Jag är nöjd med tidhållningen på den här resan. Det är bekväma sittplatser ombord. Det är behaglig temperatur ombord. Det är välstädat ombord. Personalen ombord är serviceinriktad. Det finns tydlig information på stationen för att jag ska få den information jag behöver om min resa. Informationen från personalen ombord är tydlig. Informationen på skyltningen ombord är tydlig. Det känns tryggt och säkert att resa med detta fordon. Det är enkelt att resa med bagage. Det var enkelt att stiga ombord.
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 7 Vilka förväntningar hade du på denna resa? Det var enkelt att boka biljetter till den här resan. Det var enkelt att hämta ut biljetter till den här resan. Biljetterna till denna resa är prisvärda. Vad anser du om utbudet av mat ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vad anser du om kvaliteten på maten ombord? (Frågan ställs ej för denna linje) Vilket är ditt totala helhetsintryck av denna resa? Hur troligt är det att du rekommenderar andra att resa med denna linje?
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 8
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 9
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 10
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 11
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 12
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 13
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 14
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 15
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 16
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 17
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 18
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 19
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 20
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 21
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 22
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 23
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 24
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 25
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 26
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 27 ”Nej, i helhet är allt jättebra, kanske mer utbud av dryck i sådana fall. Ni skulle kunna ropa i högtalarna vilken station som kommer nästa, inte så lätt om man aldrig åker annars.” ”Fler tider: Sena kvällar och tidiga mornar, med tanke på mitt jobbschema.” ”Förbättra er infrastruktur så att ni blir bättre på att hålla tiderna.” ”Fällbara stolar i 2:a klass.” ”Mer/ större utrymme för benen. Kunna sträcka ut sig.” ”Tydligare platsnummer och vagnnummer.” ”Bättre information om resor på tågstationen och lättare att köpa biljetter (fler ställen att köpa på samt bättre information om var man kan köpa dem).” ”Jag brukar åka buss mellan Stockholm - Västervik, men hittade den här tågresan med Veolia och måste säga att jag är positivt överraskad. Framför allt för priset, men även över smidigheten med era tåg.” Finns det något vi skulle kunna göra för att du ska bli mer nöjd som kund?
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 28
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 29
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 30
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 31
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 32
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 33
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 34
Rikstrafiken Kundundersökning juli 2010Veolia Tåg Linköping - Västervik 35