Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Forskarhjälpen 2012! Medicinjakten Guldjakten ?
Advertisements

KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
SYV Studie- och yrkesvägledning
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Hur ska kommunen marknadsföra de kommunala yrkena mot ungdomar?
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Bedömningskriterier för studentrapporter
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna till Pedagogen!
Marknadsföringsdag 25 sept 2014 Hur når vi ut till nya elever och får dem att plugga hos oss?
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Läroplansträff Välkomna!.
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur blir man klok på universitetet?
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Svåra Vårdnadstvister Dokumentation av en FOU-cirkel Ing-Marie Johansson.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Vad borde man göra? Inför och under ett projekt. Information Anordna träffar inom organisationen och för allmänheten. Ta fram skriftlig information om.
Huvudämnesstudier KME
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11 6 sept kl 17.00 sal O334 O-huset Campus Konradsberg T-bana Thorildsplan, Campus Konradsberg, Kungsholmen Campus och distansgrupper 7 sept distansdiskussion Mondoforum Chatt fr kl 17.00 Mondosida: Konstpedagogik 1 Ht-11

Kursens innehåll - konstupplevelse, kommunikation och kreativa skapande läroprocesser. - konstpedagogiska teorier och metoder, konst och kultur i skolan - konstpedagogisk praktik och samverkan med skolor, utställningar och museer, visningsaktivitet och konstsamtal. - metoder för dokumentation, analys och utvärdering av konstpedagogisk praktik

Kursens lärandemål - ge exempel på och värdera konstpedagogiska samarbetsformer mellan förskola/skola, konstnärer, konstgallerier, museer och kulturinstitutioner, - i konstpedagogisk verksamhet använda och dokumentera konst, utställningar och museer som kommunikativ resurs för estetiska skapande- och lärandeprocesser med barn/ungdomar och övriga deltagare, - definiera och beskriva centrala konstpedagogiska teorier och metoder för konstnärligt skapande och estetisk upplevelse, lek och lärande.

Obligatorisk kurslitteratur Tips för revidering - se kurshandlednnig Huvudbok i kursen är Mårtensson, Åsa & Sten, Ulrika (red). (2008). Konst och pedagogik. Gävle: Gävle konstcentrum. (126 s.) Behövs konstpedagogiken? En utvärdering av konstpedagogiskt seminarium. Kulturrådet. Stockholm. Statens kulturråd 2004. Finns som elektronisk resurs. (Valda sidor ca 50 s). ”Hur kan skola och konstmuseum samarbeta i vardagen?” . Kontinua Seminarium 1. Nordiska akvarellmuseet 1-2 nov. 2004. Skärhamn: Nordiska akvarellmuseet. (76 s.) Elektronisk resurs ”Hur kan konst och kultur stärka skolans arbete med värdegrundsfrågor och elever i svårigheter?” . Kontinua Seminarium 3. Nordiska akvarellmuseet 30-31 oktober 2006. Skärhamn: Nordiska akvarellmuseet. (80 s.) Weissenrieder, Elisabeth (2008). Skapandets kraft: för kunskap och utveckling. Stockholm. Runa förlag. Valda sidor s.13-95, 147-169 (97 s.)

Uppgift 1: Vad kan konstpedagogik vara? Inl 4/10 Bilda en diskussionsgrupp på 2-3 personer och samtala och diskutera om Vad kan konstpedagogik vara? Använd er av Mondo-forum. Lägg in en gemensam sammanfattning av er diskussion och litteraturstudier i Mondo-forum. Max 3 sidor. Inlämning 4/10. Resonemangen i er inlämnade text skall vara underbyggda med praktiska exempel på konstpedagogisk verksamhet, gärna med exempel ur egen erfarenhet och aktuella debattartiklar samt belysta med korrekta hänvisningar till obligatoriska kurslitteraturen. (en del finns som elektroniska resurser). Korrekt hantering av referenser och citat ska tillämpas (se betygskriterierna).

Uppgift 2. Projektarbete o skriftlig rapport. 6/12 Bilda också en projektgrupp på ca 2-3 personer och gör upp en projektplan. Inlämning Senast 17/10. Mondoforum. Projektarbetet omfattar två delar, redovisning i valfri gestaltning och skriftlig rapport.(kort skriftlig beskrivning 2/12 inför presentationen), 6/12 Muntlig gestaltande redovisning 16/12 Slutlig skriftlig kursrapport

Föreläsningar 6 septJessica Sjöholm Skrubbe Offentlig konst och konstpedagogik. 20 sept Petra Gröminger Carl Eldhs ateljémuseum, Skulpturvandring 27 sept Gunilla Pettersson, Konstpedagogiska utmaningar

Lärare Anne Lidén, kursansvarig o handledare för projektarbete E-post Anne.Liden@uhs.su.se