Strategiplan 2015 Teracom Boxer Group 2014-09-09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
L ILLA E DETS KOMMUN Fiber hem till dig – går det?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
Västra Färgelanda.
Ett arbete med att etablera
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
En introduktion till SEB Way
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Fiber för snabb landbygd
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Konfidentiellt 2 BOXER I KORTHET 3DOKUMENTNAMNET ÄNDRAS I SIDHUVUD/SIDFOT Boxers affärsidé är att erbjuda attraktiva programpaket till ett konkurrenskraftigt.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Mattis Bergquist
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Smarta nät - en ny plattform för hållbara ICT-lösningar Per Everhill Affärsutvecklare Tekniska verken.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Tillsammans räddar vi liv
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Personalpolitisk plattform
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Beslut i kommunfullmäktige
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Coaching.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Timrå – en stark kommun i en växande region
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Superkommun I en föränderlig värld
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Strategiplan 2015 Teracom Boxer Group 2014-09-09

Den kompletta medie- och nätoperatören Vision Vi är det självklara valet, erkända som den mest kundfokuserade medieoperatören i Norden Vår önskade position Den kompletta medie- och nätoperatören

Affärsidé Alla ska ha enkel tillgång till sitt eget urval av tv och radio. Med kundens behov som utgångspunkt erbjuder vi tv, radio och network services.

Koncernövergripande mål En hållbar affär ur ett samhällsmässigt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv, med en stabil organisk tillväxt, en effektiv organisation och en långsiktig rörelsemarginal på 17%.

Varumärkesnavigatorer för Boxer och Teracom Vi levererar tv som det borde vara, och därför ser våra kunder oss som det självklara valet Vi bidrar till vårt samhälle genom att möjliggöra kommunikation – överallt , alltid och till alla VARUMÄRKESSYFTE & FRAMTIDA TILLSTÅND VARUMÄRKESSYFTE & FRAMTIDA TILLSTÅND Non-stop funktionalitet Frihet att enkelt njuta av den tv som du vill ha Privatkunder Företagsmarknaden VARUMÄRKESLÖFTE VARUMÄRKESLÖFTE Det mest pålitliga nätverket och tjänsterna Teknisk kompetens och rådgivning av högsta klass Vilja och förmåga att leverera lösningar utifrån kundens behov Frihet att välja önskat innehåll och tjänster Enkel åtkomst till valt innehåll Utmärkt kundinteraktion Non-stop funktionalitet VARUMÄRKESGRUND VARUMÄRKESGRUND

Penetrationsutvecklingen av enheter Trendspaning privatkunder (1/2) Totalt tv tittande 2004-2020 Förändring i konsumenternas beteende Ökad flexibilitet i tv-tittandet i tid/plats/enhet, efterfrågan på on demand-tjänster ökar, tydligast bland ungdomar. Minuter Broadcast TV Internet streaming Penetrationsutvecklingen av enheter Individualisering Programindustrin börjar producera innehåll anpassat för mindre / individuella enheter. Individuellt tittande och personliga enheter utmanar den traditionella strukturen med hushållsabonnemang. Procent TV Internet Smartphone Surfplatta 2+ Tv mottagare

Trendspaning privatkunder (2/2) Prognos för svensk fiberutbyggnad till villor Fiberabonnemang hos konsumenter En stark fiberutbyggnad för med sig attraktiva tripple- play erbjudande med IPTV, sampaketering blir allt viktigare som pris och konkurrensfaktor Ökande bredbandsintäkter Telekomoperatörernas intäkter från mobilt och fast bredband ökar Antal I tusental Svenska mobilnätsintäkter MSEK Samtal Data SMS MMS Konsekvens Kunskap om konsument är avgörande, vi behöver känna och förstå våra kunder Möjlighet att erbjuda bra hybridtjänster – blandning av broadcast & streamade tjänster med linjärt & on-demand-innehåll Behov av att hantera nedgången i DTT-baserade kunder och möjlighet att attrahera nya kunder på IP-plattformar Individualiseringen öppnar upp för individuella abonnemang och att öka intäkterna från hushållen Innehåll som produceras för små / personliga enheter driver tittandet från den stora tv:n i vardagsrummet till nya skärmar

Trendspaning företagsmarknaden Telekomindustrins intäkter och investeringar Telekomindustrin satsar stort. Telekom och IP- industrin investerar mycket mer i forskning och utveckling än broadcastindustrin IP-plattformen växer. En stark fiberutrullning och växande IP-baserade tv-tjänster utmanar marknäts- plattformen Infrastruktur på landsbygden är mindre attraktiv för mobiloperatörerna. Drift/äga infrastruktur på landsbygden allt mindre attraktivt för mobiloperatörer, slaget ligger i storstäderna Molnbaserade tjänster förändrar kraven på distribution och konsumtion av tv Broadcast industrin Telekom industrin Telekom företagens investeringar i nästa generations bredband Tyskland Frakrike Italien Spannien England 6 MD€ 20 MD€ 1,8 MD€ 1 MD€ 5 MD€ Mobilnäts-täckning i Sverige % befolkningstäckning (10 Mbit/s, 3G) 0 % 100 % Konsekvens Inte möjligt att tävla med telekom och IP-industrins investeringar, vi behöver göra "rätta val" och dra nytta av deras FoU Drift- och distributionskostnaden för DTT måste optimeras för att upprätthålla ett konkurrenskraftigt kunderbjudande Möjlighet att erbjuda IP-distribution av tv för att motverka hot och skaffa nya hushållsabonnemang Möjlighet att expandera mast -och nätinstrastrukturaffären genom att utforska nya affärsmodeller & positioner i värdekedjan

Den kompletta medie- och nätoperatören Vår önskade position Den kompletta medie- och nätoperatören Privatkunder Företagsmarknaden Vi erbjuder Linjär tablå-tv, catch-up och on demand Tv-tjänster sampaketerade med bredband Vi når Privatkunder via marknät och IP-nät Konsumenterna med mediatjänster till den enhet de själva väljer där de befinner sig Vi erbjuder Distribution av tv och radio Media- och kommunikationstjänster Nationell serviceorganisation med stark lokal närvaro Ägande av nätinstrastruktur och inplacering av passiva nätkomponenter Vi når Programbolag, telekomoperatörer och offentliga- / försvarssektorn Genom att äga / drifta nationella nät för radiokommunikation Genom att drifta nationella IP nät

Våra fem strategiska fokusområden 2. Lönsam tillväxt i hela verksamheten 1. Genuint kundfokus i allt vi gör 3. Kostnads- effektiva och smarta arbetsmetoder 5. Ansvarsfullt företagande som en naturlig del av vår verksamhet 4. Starkt ledarskap och en prestationsbaserad kultur

Genuint kundfokus i allt vi gör 2 1 3 5 4 Basera allt på fakta från kundinsikter Leverera den bästa kundupplevelsen i alla kontakter med kunden Skapa en kundfokuserad organisation genom tydliga roller och ansvar tillsammans med individuella mål Följ upp och sätt fokus på utveckling genom kundorienterade indikatorer Upprätthåll en aktiv dialog/kommunikation kring kundupplevelser och kundinsikter Basera alla processer på tydliga kundfördelar Involvera och interagera med våra kunder

Lönsam tillväxt i hela verksamheten Betal-tv-strategi för privatkunder 2 1 3 5 4 Utveckla metoder att bättre förstå kundernas önskemål och behov för att kunna vägleda dem i deras tv-tittande Utveckla våra plattformsutbud så att vi når så många tittare som möjligt och kan skapa tillväxt Stärk vårt kunderbjudande i marknätet Bygg vidare på varumärkesgrunden: Frihet att välja Enkel åtkomst Non-stop funktionalitet Utmärkt interaktion med kunder Upprätthåll en relation med alla fri-tv-hushåll Ta speciell hänsyn till yngre konsumenters tittarbeteende vid design av produkter, kanal-paketeringar och betal-tv- erbjudanden

Lönsam tillväxt i hela verksamheten Broadcast-strategi för företagsmarknaden 2 1 3 5 4 Säkerställ en kundorienterad tjänsteleverans i världsklass Omforma nuvarande nätverksamhet till en mer kostnadseffektiv och effektiv drift för att säkerställa långsiktig ekonomisk sund verksamhet Jobba aktivt för lansering av digitalradio för kommersiella och public-serviceföretag i Sverige Utveckla dagens radioaffär med det långsiktiga målet att i Danmark äga och driva hela utsändningskedjan Bygg vidare på varumärkesgrunden: Det mest pålitliga nätverket och tjänsterna Teknisk kompetens och rådgivning av högsta klass Vilja och förmåga att leverera lösningar utifrån kundens behov Bli den naturliga vägen till och inom Norden för mediatjänster

Lönsam tillväxt i hela verksamheten Network services-strategi för företagsmarknaden 2 1 3 5 4 Vidareutveckla nuvarande nätinfrastruktur- och mast- affär Etablera Teracom som nätoperatör av radio- kommunikation och IP-tjänster Kapitalisera på befintlig kompetens, medarbetare, infrastruktur och nationell serviceorganisation med stark lokal närvaro Erbjud inplacering / ägande av passiva nätkomponenter Fokusera på programbolag, telekomoperatörer och offentliga- / försvarssektorn

Kostnadseffektiva och smarta arbetsmetoder 2 1 3 5 4 Sträva efter att dra nytta av alla möjliga synergier mellan betal-tv och nätverksamheten Dra nytta av investeringarna i FoU hos partners, nya globala internetaktörer och telekombranschen Utmana nuvarande arbetssätt på alla nivåer Eftersträva så låg kostnad som möjligt för långsiktig ekonomisk sund verksamhet och finansiell kapacitet att skapa nya affärer Basera teknikvalen på den totala livscykelkostnaden, tillsammans med energieffektiva och smarta lösningar Dela resurser eller överväg externa alternativ via partners när det är mer kostnadseffektivt Använd och bygg på stora industristandarder

Starkt ledarskap och en prestationsbaserad kultur 2 1 3 5 4 Använd ledarskapsprinciperna för att identifiera, välja, utveckla och utvärdera våra ledare Skapa en attraktiv och effektiv arbetsmiljö där den anställdes eget driv och ansvarstagande premieras Se till att alla medarbetare strävar efter att förstå våra kunder och ges möjlighet att visa initiativ Identifiera nyckelpersoner, kärnkompetens och utvecklingsområden Upprätta en plattform för att främja arbetsrotation och karriärutveckling Arbeta för ökad hållbarhet genom att stärka mångfald, jämställdhet och hälsa

Ansvarsfullt företagande som en naturlig del av vår verksamhet 2 1 3 5 4 Agera som en förebild som gör mer än vad lagen formellt kräver Säkerställ att alla anställda förstår och följer vår Code of Conduct Minimera risker genom att säkerställa att våra leverantörer efterlever Teracom Boxers Code of Conduct för leverantörer Säkerställ lika behandling och lika möjligheter oavsett bakgrund Dra nytta av värde skapat från mångfald i alla aspekter Minimera miljöpåverkan från el, bränsle, affärsresor och elektronisk utrustning Säkerställ en aktiv dialog med våra intressenter

Våra Koncernövergripande mål Våra Strategiska fokusområden Vår Vision Vi är det självklara valet, erkända som den mest kundfokuserade medieoperatören i Norden Vår Affärsidé Alla ska ha enkel tillgång till sitt eget urval av tv och radio. Med kundens behov som utgångspunkt erbjuder vi tv, radio och network services. Vår Önskade position Den kompletta medie- och nätoperatören Våra Koncernövergripande mål En hållbar affär ur ett samhällsmässigt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv, med en stabil organisk tillväxt, en effektiv organisation och en långsiktig rörelsemarginal på 17%. Våra Strategiska fokusområden Genuint kundfokus i allt vi gör Lönsam tillväxt i hela verksamheten Kostnadseffektiva och smarta arbetsmetoder Starkt ledarskap och en prestationsbaserad kultur Ansvarsfullt företagande som en naturlig del av vår verksamhet